Klussen in huis-topic

Ja moet kijken hoeveel wattage je verlengsnoer kan vervoeren zonder oververhit te raken
En dan kun je kijken hoeveel kw je apparaten zijn en obv daarvan beslissen of het oke is

Persoonlijk zou ik een waterkoker niet bij een koelkast en vriezer doen
Vraag me vooral ook af of je meerdere groepen in de keuken hebt want een sterke oven, en waterkoker, en koelkast én vriezer en misschien nog wel af en toe een ander apparaat of elektrisch koken? Zou dat allemaal niet op 1 groep doen

1 like

Elektrisch koken is wel apart (zit op zo’n speciale aansluiting speciaal voor de kookplaat), maar de rest zit op één groep. We hebben ook niet veel groepen in huis, nooit geweten dat dat gek was.

Op zich niet heel gek als het misschien een oud pand is ook?
Ik lees nu dat de meeste stekkerdozen al voor 3500 watt zijn, dat is ongeveer evenveel als wat 1 groep kan handelen!

1 like

Misschien heeft iemand hier een geniaal idee. Ik heb namelijk een klusprojectje maar ik weet niet zo goed hoe en wat:

Ik wil buiten graag iets aan de muur hangen, maar je mag bij ons niet boren in de muur (huur). Dus heb ik een stalen ladder gevonden waar ik iets van een plankje aan wil maken zodat ik daarop dan de lijst kan zetten. Dus iets van een constructie van een houten balkje aan een trede van de ladder.
Zeg maar dit idee:

Iemand een goed idee hoe ik dit kan doen?

Heeft iemand enig idee wat deze snoeren kunnen zijn? Ik neem aan elektra, maar er zitten van die clipjes op en ik heb echt geeen idee waarvoor dit dan dient :joy:. Het hangt ook gewoon los aan het plafond nu omdat we niet weten wat we ermee moeten.

Lijkt elektra idd voor een lamp. Ik denk dat die clipjes zijn om de snoeren te beschermen/af te sluiten. Als die elkaar raken kan er kortsluiting ontstaan.

2 likes

Oh daar zit wat in! Maar het is een hele rare plek (in de hoek van het plafond) en het kan dus ook geen plek zijn om een lamp op te hangen. Heel vreemd, vraag me echt af wat de bedoeling dan is/was.

Ja wel een gekke plek idd. Maar soms kom je vaker gekke dingen tegen in een huis :sweat_smile:.

1 like

Misschien wat het de bedoeling die draden doortrekken naar een plek voor een lamp?

2 likes

Je kan ook de ladder afzagen en dan een plankje erop, desnoods aan de muur kitten en dan daarop het schilderij zetten

1 like

Zijn dat geen ethernet plug? Misschien voor een tv/scherm?

1 like

Ik vind dit er ook uitzien als een internetkabel. Dat kapje, zit daar zo’n stukje op wat je in kan drukken, dit dus:

2 likes

Volgens mij zit er een lasklemmetje op, een soort kroonsteentje maar dan makkelijker.

2 likes

Dat weet ik wel zeker, zoiets als de onderste:
image

Dit zijn stroomkabels, ze hebben de kleuren van stroomkabels (een ethernetkabel wil nog wel eens blauw zijn, maar bruin is wel echt voorbehouden aan stroom), zijn net zo stug als stroomkabels (een ethernetkabel is vrij slap en zou niet zo vrij in de lucht blijven hangen), ze komen samen uit een buis (ethernet mag niet met stroom samen vanwege brandgevaar en interferentie en waarom zou je twee verschillende soorten ethernetkabels samen door een buis trekken), er zitten lasklemmen op die je vaak gebruikt om stroomkabels af te doppen, het lijken enkeladerige draden (ethernet heeft een snoer met daarin iets van 6 dunne draden).
Ik denk als @Jolie die lasklemmen eraf trekt (nadat ze de stroom van deze groep heeft afgehaald) ze zoiets ziet:

En als ze dan daarop een lamp aansluit (of een multimeter, maar die hebben de meeste mensen niet zomaar) en de stroom weer aanzet kan ze er achter komen in welke groep dit stroompunt zit en of er een schakelaar ergens in de kamer bij hoort.

Misschien dat daar een muurlamp heeft gehangen? Of met een gootje naar een plafondlamp? Of als er geen schakelaar bij hoort zou het (met een omweg) als stroompunt voor een beveiligingscamera oid kunnen dienen?

5 likes

Dankjewel voor je uitleg! Er heeft sowieso geen lamp of camera gehangen, we hebben het huis namelijk een aantal keer gezien voordat we de sleutel kregen en toen zat daar ook niks. De elektra voor de lampen zit op andere (strategische) plekken, dat is allemaal vernieuwd in 2012. Echt een raadsel haha. Het is echt een hele rare en onhandige plek dus ik weet niet zo goed wat ik ermee moet 🥲. Het liefst haal ik het weg of dek ik het in ieder geval af, maar weet niet of dat kan. Jammer dat er trouwens geen ethernetkabel bij door kan, neem aan dat de leiding dus in de meterkast uitkomt en we hebben nergens loze leidingen of andere opties om een ethernetkabel netjes langs te trekken dus dit was ideaal geweest. Maar met stroom ga ik niet prutsen :grimacing:

Je kan (met de stroom eraf) eens trekken aan de kabels en luisteren waar je het andere uiteinde dan hoort bewegen (of een tweede persoon bij de meterkast zetten). Als het een rechtstreekse leiding is met alleen deze twee kabels erin kun je ze vervangen door een ethernetkabel (in z’n eentje), dan knoop je die ethernetkabel aan de stroomkabels vast, trek je vanaf dit stroompunt je stroomkabels eruit met de ethernetkabel er achteraan en dan is het gepiept.
Als je het wil laten zitten zou ik zoeken naar iets in de categorie opbouw lasdoos, dan kun je daar de kabels zoals ze nu zijn (met lasklemmen) infrotten, dan kun je ze nog gebruiken in de toekomst.

4 likes

Wauw dit is echt slim

1 like

Oooh top, ik ga dit morgen direct even proberen! Dankjewel :grinning_face_with_smiling_eyes:

ik ging laatst een plankje aan de muur hangen. Ik denk dat onze muur bestaan uit bakstenen, een laagje pleisterwerk en dan nog een laagje pleisterwerk.
Tijdens het boren ging het allemaal goed, droge witte stof kwam eruit, plugje erin, schroefje erin, plankje eraan. Toppie zou je denken maar toen kwam het hele pleisterwerk inclusief plug en schroef eruit. Twee stukken ter grote van een halve appel ongeveer.
Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik er terugggepropt en “vastgelijmd” met muurvuller. laten drogen en weer glad geschuurd.

Maar ik wil wel nog steeds graag die plankjes ophangen. Morgen heb ik een afspraak bij praxis en wil ik bison montagekit halen en de plank aan de muur kitten.
Denken jullie dat

1. de kans bestaat dat pleisterwerk + plank er dan alsnog afkomt?
  2. ik de plankjes kan belasten tot ongeveer 1 kg? ik wil er verzorgingsproducten op zetten
  3. het uberhaubt kans van slagen heeft?

ik ga het niet op precies dezelfde plek doen natuurlijk maar wel op dezelfde muur…

Ik denk dat je dieper moet boren en pluggen tot je in baksteen zit. Als het zo makkelijk los laat gaat kitten ook niet werken ben ik bang.

1 like