Ik typte dit een beetje snel en gehaast en zie nu expliciet mannen staan, beetje onbewust gegaan. Desalniettemin is het natuurlijk nog steeds voor 99.99% een mannenwereld (aannemers/timmermannen). Thanks voor de tips iedereen, ik ga Youtube raadplegen. Het ding is, het is een huurhuis en ik wil het gewoon niet verkloten ivm borg etc. Ik leer het dan graag in 1x goed en ben niet van plan gereedschap aan te schaffen maar te huren. Ik heb ook wel hier en daar wat gereedschap maar het herkennen van muren (beton of steen) of elektra/bedrading bij een lamp etc. wil ik graag leren. Edit: overigens heb ik dus ook zelf geen handige mensen in mijn directe omgeving die mij kunnen helpen/leren, helaas. Vandaar ook de vraag. Hebben jullie ook tips voor Youtube kanalen waar ik mee kan beginnen toevallig? @TanteBetje @FISSA @Druppels @kleinmaargroot
Een accuboormachine / elektrische schroevendraaier in 1 kan ik wel aanraden voor je persoonlijke collectie. Is echt superhandig, ook voor het in elkaar zetten van Ikea meubilair, dingen ophangen etc.
Verder kan je dingen qua bedrading ook gewoon zelf leren van YouTube gelukkig!
Je kan hier sowieso alles vragen. Om te weten of een muur van beton of steen is helpt het als je zegt wat voor huis het is. Bijv een bovenwoning jaren 30 lijkt me heel sterk als er ineens betonnen muren in zouden zitten. Bij een nieuwbouwwoning in een flat uit 2012 is die kans wel wat groter. Soms kan je het zien, soms staat het ergens in een rapport of soms kun je het vragen aan diegene van wie je het huurt!
Heb je een plaatje van hoe je wil dat de plank eruit komt te zien? Dan denkt er vast iemand graag met je mee!!
Je kunt ook beginnen met hier een hoop vragen stellen! Op het forum zit ook een hoop kennis.
Met betrekking tot muren maar het herkennen van beton of steen niet zoveel uit, je hebt daar namelijk dezelfde boor+pluggen voor nodig. Dit kunnen namelijk gewoon die grijze ‘standaard’ pluggen zijn en een beton/steen boor. En daarnaast heb je daar een klopboor voor nodig, die heeft een veel sterkere kracht dan een accuboormachine. Met een accuboormachine acht ik de kans heel klein dat je een betonnen of steende muur in komt.
Het wordt een ander verhaal als het een kalkzandsteen, gipsblokken, gipswand of een andere hollewand is. Hier kan namelijk afhankelijk van welke muur een stuk minder gewicht aan hangen dan aan een stenen of betonnen muur.
Daarnaast heb je daar verschillende soorten pluggen voor nodig(al kan je tegenwoordig ook heel veel met de fisher duopower plug, een universele plug voor bijna alle muren).
Ook zou ik bij een gipswanden een houtsoort aanraden om een mooier gat te boren ipv een steenboor.
Verder qua gereedschap huren, ik zou er voorzichtig mee zijn. Een goede accuboor heb je al voor €100-€150 en een klopboor voor €150-€200. Nog steeds niet niks maar zeker een accuboor is nooit weg, en vaak niet rendabel om te huren.
Edit: En met betrekking tot elektra, bruin is de + (L), blauw de -(N), groen geel de aarde (PÉ of een pijltje) en zwart de schakeldraad (T) die naar de lamp toe gaat. Als je dit als basis onthoudt kom je al een eind. Deze tekentjes staan namelijk vaak ook op het aansluitschema of schakelaar/stopcontact zelf.
Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd een berichtje sturen
Ohhh, dit staat ook al heel lang op mijn lijstje!
Ik weet dat YouTube bestaat, maar ik durf zelf gewoon niet goed zonder. Dus zou het graag onder begeleiding doen.
Heb vorig jaar wel zelf een lamp gefixt, maar vond dat best spannend met YouTube erbij.
Tip: koop spullen van de Lidl. De accutol van hen is bijvoorbeeld hartstikke prima voor een huis- tuin- en keukenklusser. Geldt ook voor bijvoorbeeld de bitjes. Zelfs mijn vader (die dagelijks thuis klust) gebruikt deels materialen van de Lidl.
Even een correctie voor de kalkzandsteen. Dit is een stevige constructieve wand. Wordt gebruikt voor dragende wanden. Dit is dus geen holle wand en kan dus veel hebben!
Verder fijn advies hoor Taksi!!
Oh het staat er krom ik bedoelde naast steen en beton heb je ook nog andere wanden zoals kalkzandsteen, b en Dan heb je ook nog andere soorten hollewanden naast gipsblokken en gipswanden
Maar het is in ieder geval een ander soort muur dan steen of beton en er dienen andere pluggen in gebruikt worden
Check!!!
Ja met geschreven tekst kan het anders geïnterpreteerd worden
Jeej ik vind het echt leuk dat iedereen zo aanmoedigend is! Ik wil ook graag meer leren klussen heb voor m’n kerstpakket dit jaar een schuurmachine gekozen zodat ik daarmee zelf meubels enzo kan opknappen. Ik wil dit jaar ook graag m’n wc gaan behangen en dat leren!
De meeste bouwmarkten hebben duidelijke instructievideo’s over veel klus onderwerpen. Ik ben best een ervaren klusser en nog gaan veel dingen niet in 1x goed… Hoort erbij en juist daar leer je van. Maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je onherstelbare schade maakt. Zolang je geen leidingen raakt kun je verkeerd geboorde gaten gewoon weer dicht smeren.
Aanvulling: voor echt beton heb je een boorhamer nodig (nog een tandje steviger dan een klopboormachine), kun je ook gewoon huren bij de bouwmarkt, maar moet je alleen een andere soort boortjes voor hebben (andere aansluiting).
Dank allemaal! Ik denk dat het stenen muren zijn, het is een oud huis. Voor zover ik kan zien is het huis uit 1911 dus ik gok dat alles dan steen is, behalve de tussenmuren! Die klinken ook ‘holler’. @Yzile. Oh en ik ga een accu boormachine bij de Lidl halen! Die ziet er echt super goed uit en kost ook weinig inderdaad. Voor het boren in die stenen muren ga ik dan wel een klopboor huren voor een dag (8 euro per dag is prima te doen).
Je kan even kijken hoe ver je komt met een gewone boormachine, mijn oude huis uit 1900 had rode baksteen binnenmuren maar die waren zo zacht dat je er zo een schroef in draaide. Dan maak je met een klopboor misschien meer schade dan dat het helpt. Als je met een steenboor in je normale boormachine niet vooruit komt kun je altijd nog een klopboor huren.
Ik heb een aantal klusprojectjes op de planning voor dit jaar:
- de wc behangen/verven. Moet ik eerst de muur glad maken want het is nu denk ik erop gespoten dus heel veel structuur.
- planken ophangen in woonkamer en slaapkamer
En het leukste project vind ik dit:
- washok verbouwen tot hobbykamer. We hebben best een groot washok en verder geen extra kamer. Ik wil dus een werkblad over de vriezer en wasmachine maken en daar tussen ruimte hebben voor een stoel en je benen. Daarboven wil ik dan planken etc maken voor opslag.
Heb even gephotoshop hoe ik het voor me zie en ben helemaal enthousiast
nu nog wachten tot de bouwmarkt open is zodat we even goed kunnen kijken naar een werkblad en planken enzo.
Ja ik heb ook in zo’n oud huis gewoond en je kon met een gewone accuboormachine zo de stenen in boren.
Je kunt van groot naar klein boren, dus eerst een 2 mm boortje, dan een 5 mm etc. Tussendoor proberen of de plug al past.
Als je in 1 keer een dikke boor pakt kan het zijn dat de steen wegbrokkelt en je je muur beschadigt.
Als er iemand is die je kan helpen vraag dan of diegene de stofzuigerslang onder het boorgaatje wil houden terwijl je boort. Scheelt een hoop steengruis overal.
Succes you got this!
Bij ons is het washok ook mijn werkkamer en ben er zo blij mee!! Tis alleen niet zo warm haha.
Aah leuk! Ja wij hebben vloerverwarming overal dus ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het enige is dat er geen raam in zit haha, dus ik denk niet dat ik er echt 8 uur per dag zou willen werken. Maar m’n plan is om er een naaimachine neer te zetten zodat ik wel dat soort dingen daar kan doen!
Oh lekker dat klinkt wel warm.
Bij mij zit de kamer aan een gang met een raam, dus als ik de deur open heb heb ik wel veel daglicht. Je kan er als 't bevalt ook een deur met glas in laten zetten?
Ja het is een huurhuis dus ik denk dat dat net teveel werk is + de gang heeft ook geen daglicht haha. Maar met de deur open is het denk ik prima zonder te claustrofobisch te voelen. Het doel is vooral qua decoratie ook dat het niet voelt alsof je in een washok zit maar dat je in een gezellige ruimte bent. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden!