Klussen in huis-topic

Heb je de kast van te voren volledig geschuurd? Ik vind iets zwart lakken echt de kutste klus op aarde omdat je zo snel plekjes en stof ziet. Sowieso zie je dat op zwarte meubels mega snel.

Zou nu de kast helemaal schuren, misschien zelfs wel tot alle verf (dus ook de witte) er bijna af is, dan een laag grondverf en dan de zwarte lak en dat in een kamer doen die zo stofvrij mogelijk is. Buiten zou ik ook niet doen, ik heb ooit een kast gehad waar een mot in de verf vast zat. :joy:

3 likes

Is het wel echt hout? Of van dat fineer wat op IKEAkasten zit?

3 likes

Heb je een nieuwe roller gebruikt? Die kunnen namelijk ook haartjes/pluisjes afgeven. Ik rol er meestal eerst plakband omheen en door dat eraf te trekken laten de pluisjes los.

2 likes

Heb je hoogglans zwarte verf? Daar zie je ook echt alles op, zijdeglans wat minder.
Tot de verf stofdroog is ook beter niet in de kamer rondlopen omdat alles stof doet opwaaien

1 like

@Spaarlamp nee alleen lichtjes opgeschuurd. Was inderdaad al bang dat ik alles er weer af zou moeten schuren en opnieuw beginnen :weary: buiten is sowieso geen optie want de kast is echt 6 meter lang haha!

@Virago nee geen echt hout, inderdaad dat fineer!

@George ja een nieuwe roller inderdaad… had gelezen dat je die ook eerst in water moet rollen. Maar dat las ik natuurlijk weer achteraf.

@Miep42 nee zijdeglans! Ik had de ramen ook nog eens open gezet in de veronderstelling dat het dan sneller droog zou zijn :slightly_smiling_face: ja ik ben blond

Fineer kun je niet zomaar overschilderen volgens mij…

1 like

Omdat het nooit helemaal glad wordt?

Zoals @Hippe_kikker zegt is fineer lastiger te schilderen. Een primer is dan vaak echt nodig en dan nog wordt het niet altijd mooi/blijft het zitten. Omdat het niet goed hecht.

Ohhh zo balen. Nouja, ik ga het volgende week toch maar proberen met de bovengenoemde tips. Het kan in ieder geval niet erger dan dat het op dit moment is dusja, nothing to lose :woman_shrugging:

1 like

In mijn nieuwe woning ligt een houten vloer die wat onderhoud nodig heeft. Ik heb online wat rondgekeken over hoe te schuren en lakken en het ziet er niet zo moeilijk uit. Iemand van jullie ervaring met dit zelf doen? Is het inderdaad niet zo moeilijk of verknoei je het snel als je het zelf doet?

Ik las in de reacties bij Bonnie (lol) dat schuren lastig is. Of eigenlijk dat het goed lijkt te gaan maar dat de lak er vervolgens uitzag als tijgerprint.

Volgens mij is dat echt prima zelf te doen hoor. Wij hebben een grenen vloer en toen we hier kwamen wonen durfden we het zelf niet aan (nooit eerder echt geklust) en hebben het iemand anders laten doen. Achteraf hadden we dat best zelf kunnen doen.

Volgens mij moet je met zo’n schuurmachine oppassen dat je de vloer gelijkmatig schuurt, denk dat je vlekken krijgt als de ene plek meer geschuurd is dan de andere. Ligt er denk ik ook wel aan hoe de vloer nu behandeld is.

Heeft iemand ervaring met de trap zelf verven? Ik heb het vorig jaar ongeveer ook gedaan, maar die verf bladdert nu dus alweer af. Vooral bij de trapleuningen is het voor een groot deel alweer weg. Ik heb online al gelezen dat je het beste een verf op waterbasis kan kiezen. Ik dacht er zelf aan om alles eerst schoon te maken, licht opschuren, weer schoonmaken en dan eroverheen verven. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag!

Wij hebben onze trap geschilderd met traplak! Zit tot nu toe goed (drie jaar)

2 likes

Ja ik! Al was de trap hier één grote ramp. Vorige bewoners hadden er tapijt op geplakt maar dat niet met tapijtlijm gedaan dus de lijm ging er heeeel slecht af.
Maar als je trap eenmaal glad is of al goed vlak is, dan is het gewoon een kwestie van schoonmaken, ontvetten (zodat je tijdens het schuren het vet en vuil er niet inschuurt), schuren, nogmaals ontvetten en dan verven inderdaad. Eerst grondverf, dan aflakken.
Vooral heel goed ontvetten dus, zodat het niet weer gaat bladderen.

Wij hebben trouwens wel speciale trapverf gebruikt. Die is op waterbasis, maar zit antislip in dus maakt het wat stroever. Gewone verf zou ik niet doen want dan glij je heel snel uit, behalve de leuningen natuurlijk en de zijkanten/stootborden, die kunnen wel gewoon met normale lak

1 like

Wij hebben het tapijt er toen afgehaald, kwam er zo vanaf. Geschuurd, grondverf en daarna gewoon normale lak gebruikt. we hebben wel van die halve maantjes er op zitten, misschien dat dat nog het verschil maakt.

1 like

Wij hebben dat gedaan! Onze trap had een mega vieze vloerbedekking die de woningbouw er af had getrokken, ik wilde de trap graag wit schilderen maar er zaten zo veel lijmresten op. Eerst met (volgens mij) albastine er af staan peuteren, daarna de trap helemaal geschuurd en toen wit geverfd. Volgens mij lak niet op waterbasis, maar dat weet ik niet zeker. Nu na 2 jaar is het wel gaan slijten maar onze trap was in slechtttttttte staat dus vind dat niet gek.

1 like

Wij hebben dat zelf gedaan, zo’n apparaat gehuurd en van die schijven gekocht maar ik ben eigenlijk niet tevreden over het resultaat.
Wij hebben wel zachthout.

Ik ben toevallig nu bezig met onze trap. Ik zou de trap eerst goed ontvetten en daarna schuren met korrel 120. Dan weer schoonmaken en stofvrij maken en een grondlak erop. Eventueel weer licht schuren met kortel 240 en dan aflakken. Let wel op dat zowel je grondlak en lak op waterbasis zijn! Veel grondlak is op olie basis

1 like