Klussen in huis-topic

Het is echt de verf die loslaat. Weet jij een makkelijk en snel product waarmee ik alle scheuren mooi dichtkrijg weer?

@mikselke ik denk dat plafond gekalkt is inderdaad. Het glafond is wel overgeschilderd dus ik moet eerst die verflaag eraf krijgen en dan pas kan ik het een beetje ontkalken.

Wij hebben dit ook op 3/4 van onze muren. Bij ons zijn het oude gipsplaten. Die krengen schilderen was echt kut, want de hele muur kwam steeds mee.

De verhuurder doet daar niks aan helaas.

1 like

Oh ik weet nog mijn appartment in Rotterdam, daar kwamen ook hele muren en plafonds mee. Ellende. Doet de verhuurder inderdaad niks mee.

Zou er voor een huurwoning niet al te veel moeite en geld in steken.

2 likes

Ik zou het gewoon laten XD, als het een huurwoning is. Zo’n irritant werkje alles boven je macht doen :frowning_face:

4 likes

Ik wil een Ivar kast van de ikea gaan schilderen in een mooie kleur. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Vind t leuk om er ook wat dingen op te kunnen zetten dus wil dat de verf er goed op komt en blijft zitten. :smile:

Heb ooit alleen een keer een oude kast met krijtverf geverfd. Maar wat geeft dat vlekken joh als je er per ongeluk langs gaat.

Toevallig zag ik vandaag een leuke diy met een Ivar kast. Misschien heb je er wat aan.

1 like

Volgens mij is deze helemaal onbehandeld, dus grondverf en dan lakken.

Heeft iemand de oplossing voor witte meubels die vergelen? Ik heb een witte ladekast van ikea, maar hij is helemaal vergeeld (volgens mij een Malm met 4 lades). Zou ik deze kunnen schuren en opnieuw verven?

Ik heb dit gedaan met krijtverf een een speciale primer, wil prima! Ik heb alles bij maison mansion gehaald:

1 like

je moet speciale niet vergelende verf halen. sikkens heeft dat bijvoorbeeld. komt volgens mij door het gebrek aan licht op het meuebel.
of je malm kan schuren weet ik niet, want dat is fineer volgens mij. dan zou eerder voor annie sloan ofzo gaan inderdaad en dan de transparante wax om het te sealen.

2 likes

één laag grondverf (bij lichte kleuren wit bij donkere kleuren grijs) en twee lagen lak in mat, zijdeglans of hoogglans afhankelijk van wat je mooi vindt.
supermakkelijk zon kastje, heeft geen hoekjes of randjes dus kan gewoon met een schuim-lakrollertje!
gaat heel mooi worden en dat is ook gewoon geschikt om dingen op te zetten hoor !
hoe wil je dat het eruit komt te zien? dan kan ik wel zeggen welke spulletjes je moet halen bij de bouwmarkt.

2 likes

Ik spam dit topic vol sorry. Ik heb vandaag de verkeerde verf gekocht met een hoogglans finish ipv satin. Kan ik een basislaag doen met die hoogglans verf en dan daaroverheen met andere verf? Ik kan nu niet naar de winkel en wil het zsm afhebben. Het is trouwens zwarte verf.

Sorry maar je reageert ook niet op anderen die proberen mee te denken. Waar wil je het opsmeren? Ga je het als grondverf gebruiken of als eerste laag? En waarom kan je nu wel verven en niet nu naar de bouwmarkt?

3 likes

Wat een uitgebreide reactie! Super lief!

Ik wil hem zo strak hebben als onderstaand plaatje.

2 likes

Dan zou ik het hout heel lichtjes opschuren tot het helemaal zacht voelt als je eroverheen gaat met je hand. Als het al glad voelt hoef je niet te schuren. Je kan schuurpapier p200 gebruiken. En dan gaan voor een grijze grondverf (op waterbasis). Laten drogen, op de plekken waar het ruw voelt nog zachtjes schuren en dan een matte lak (die moet dan ook op waterbasis). De kleur van de lak kan je kiezen aan de hand van die kleurstrips in de bouwmarkt. Ze kunnen elke kleur van de strips maken in alle soorten verf. De lak van histor is goed en ook vaak afgeprijsd. Die hebben wij op de keukenkastjes gedaan en blijft ook goed zitten en is echt mat en strak! Aanbrengen met een schuimrollertje.
In totaal schuurpapier, grondverf, lakverf en rollertje zal je ongeveer rond de 40 euro uitkomen denk ik wel.

Graag foto’s als het klaar is :stuck_out_tongue_winking_eye:

Foto van ons keukenkastje met twee laagjes histor lak in de kleur rivier

De blauwe gedeeltes dus.

6 likes

Waar ik woon is de bouwmarkt alleen met de auto bereikbaar en ik had op dat moment geen auto om erheen te gaan. Inmiddels heb ik de juiste verf gehaald. Volgens google kan je prima eerst een laagje hoogglans verf gebruiken en daarna satijnglans. Tussendoor even opschuren en opnieuw vet- en stofvrij maken. Ik heb mijn houten balken daarmee geverfd. Het ziet er nu best wel mooi uit, maar ik ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.

De balken waren trouwens eerst wit geverfd, dus ik heb ze een beetje opgeschuurd, schoongemaakt, een laagje hoogglans verf en daaroverheen satijnglans verf.

Wat een rotklus is dat trouwens zeg ik heb het flink onderschat. Ik ben echt urenlang bezig geweest met alles schuren, schoonmaken, verven, schuren, verven etc.

Trouwens @Yzile zou ik ook gewone verf op waterbasis kunnen gebruiken ipv speciale verf die niet vergeeld? Ik heb ff gegoogled en volgens google verkleurt dat niet/minder dan andere soorten verf. Ik heb een muur die van binnen van hout is en die muur verkleurt mega snel zo lelijk.

Thanks, heel blij met je reactie! Morgen eerst even mooie lak uitzoeken. Histor heeft bij Karwei toevallig 40% ook van de mengmachine!

Als het af is post ik uiteraard het eindresultaat.

Iemand ervaring met het zwevend bevestigen van een zware wandplank? Wij hebben een plank van ongeveer 2.20 meter lang en 25 cm breed die in de keuken moet komen te hangen. Ik zou het zo mooi vinden als je geen plankdragers ziet. Maar de plank is zwaar, ik denk zo’n 20 kg. Mn vriend durf het niet aan, heeft ie gelijk?

Je moet dan hele zware en lange pinnen in de muur zetten. Moet je muur geschikt voor zijn (niet te kruimelig, niet enkelsteens baksteen, etc. Naast het gewicht van de planken, moet je ook rekening houden met het gewicht dat je erop zet. Ook de hoeveelheid dragers is bepalend. Er is, als je googlet een formule waarbij je de draagkracht van zwevende planken kan berekenen en kan bepalen welke dragers je nodig hebt.

1 like

Owja! Ja het is veel werk hè die balken. Zaten ze op je plafond? Wat een klus lijkt me dat zo schuin omhoog werken :hot_face:
Ik zou zelf niet twee verschillende finishes over elkaar heen doen maar het zal vast kunnen! Laat je ook een foto zien als het af is?
Als het goed is verkleurt verf op waterbasis minder ja! Dat was ik vergeten erbij te zeggen. Ik kies zelf voor “moeilijke” projecten vaak verf op terpentinebasis omdat die langzamer droogt en je dan meer tijd hebt om foutjes te corrigeren zoals druipers.

1 like