Klussen in huis-topic

Ik heb een nieuwe hardhouten balkonsetje en die wil ik graag meteen even behandelen met een olie ofzo zodat het een beschermlaagje heeft. Heb er alleen totaal geen verstand van maar ik wilde gewoon hout olie halen bij de bouwmarkt. Heeft iemand een goede tip hiervoor? Welk merk bijv of iets waar ik rekening mee moet houden?

Ik vind de hardhout olie van Tenco heel fijn.
https://www.verfwinkel.nl/hardhout-schilderen-olie
Hier kun je een beetje het verschil lezen tussen verschillende merken en soorten. Die van Tenco heeft als eigenschap dat hij niet gaat afbladderen dus dat is sowieso wel fijn en je doet er echt heel lang mee dus qua prijs valt het ook wel mee.

Waar ik sowieso op zou letten is dat de olie beschermt tegen uv en weersinvloeden zoals regen etc. en dat de bestanddelen voor het grootste deel of zelfs compleet natuurlijk zijn.
Oh en sommige oliën kunnen de kleur veranderen, maar dat staat er meestal wel groot op

1 like

Thanks! Zal het eens goed lezen

Geen advies voor merken, maar wel een tip: zorg dat je goed checkt of het kleurloze (transparante) olie is of niet (afhankelijk van wat je wilt natuurlijk). Ik heb eerder deze maand een tuinbank geolied en die olie bleek niet transparant te zijn (zag ik eigenlijk al toen ik het potje opendeed maar ik dacht dat het wel in zou trekken en transparant opdroogde). Tuinbank was bleek hout/grijzig en is nu echt roodbruin :sweat_smile:

2 likes

Hahahaha ja zo heb ik nu een roodbruin/oranje balkonvloer liggen :joy: hoop dat het snel gaat verweren en anders gaat er zwarte houtolie op en een gezellig tuinkleedje om het zwart te breken.

4 likes

Heeft iemand een tip hoe deze salontafel toch te beschermen tegen druppels/vocht?
Het is nu robuust en volgens mij onbeschermd hout waardoor er af en toe een kring van een druppel door de hond opkomt (wat ik toch wel zonde vindt).
Zou een blanke wax b.v. goed zijn? Ik wil wel heel graag de matte/robuuste look en naturel kleur zoveel mogelijk behouden als dat kan…

1 like

Wax kan ja. Moet je wel regelmatig herhalen om de beschermlaag te blijven behouden.

(Blanke) houtolie kan natuurlijk ook, maar ik denk zelf dat wax een mooier effect geeft. Olie gaat al gauw glanzen.

Hele mooie tafel trouwens!

1 like

Ik heb onze tafel gelakt met een matte kleurloze lak en dat kan ik je echt aanraden! De kleur blijft hetzelfde en de verschillende tinten hout en de nerven blijf je goed zien. Je kan er gewoon een doekje overheen halen. Voorheen deed ik de tafel met een blanke olie, maar dan bleef een microvezeldoekje steeds hangen omdat het hout nog “open” stond.

3 likes

Als er nu al iets als wax of olie opzit moet je daarmee verder, als het echt blank hout is kun je ook een matte lak (bijv trae lyx) gebruiken, daar zie je niks van, maar maakt het wel volledig waterdicht.

1 like

Ik heb mijn tafel twee jaar lang met olie behandeld, maar dat beviel toch niet helemaal goed. Vervolgens heb ik hem heel goed geschuurd en met kleurloze matte lak gelakt en dat ging prima!

1 like

Ja precies, je moet dan helemaal tot op het blanke hout schuren (en als je goed gewaxt hebt is dat vaak lastig omdat je schuurpapier meteen volloopt), dat lukt nog wel met een rechte tafel zoals die van jou, maar met zo’n bochtige knoestige bonk als op het plaatje is dat enorm lastig.

Super bedankt @BiloxiParish, @George en @Merel voor jullie advies!

Ik weet eerlijk gezegd niet wat er nu wel of niet opzit. Hoe kan ik daar achterkomen?
Een microvezel doekje kan ik er echt niet overheen halen (hout staat dus open denk ik?) en een druppel geeft dus meteen een kring en verkleuring.

Ik denk dat het het mooiste is om hem sowieso goed te schuren, dan kun je kijken of je alle kringen met het schuren eruit krijgt. Wanneer je hem dan mooi vind kun je bijvoorbeeld met een kleurloze matte lak aan de slag. De bovenkant kan prima met een machine en sommige zijkanten waarschijnlijk ook wel, maar de lastige hoekjes moeten helaas wel met de hand.
Mijn tafelblad is al ruim 20 jaar oud, dus daar hebben ook verschillende lagen olie/wax/lak op gezeten en met schuren is hij echt weer mooi geworden!

1 like

Klinkt haast alsof er helemaal niks op zit. Als er al iets van wax op zou zitten zouden kringen niet zo snel moeten ontstaan en vaak voel je dat ook wel een beetje. En als er lak op zou zitten dan ziu het hout gesloten zijn en zou een microvezel doekje wat makkelijker moeten kunnen.

1 like

Heeft er iemand hier zelf een rookkanaal aangelegd door het dak van je veranda/overkapping heen voor een houtkachel? Ik ben vooral benieuwd hoe jullie het deel hebben afgewerkt wat boven het dak uit komt en of jullie nog tips hebben!

Mijn plafond op zolder begint langzaam af te brokkelen lijkt het wel. Weet iemand hoe ik dit eenvoudig zelf kan oplossen zonder al te veel kosten te maken? Ik woon in een huurhuis en vind het zonde om mega veel te investeren. Ik las hierboven al iets over plafondplaten. Kan ik dat zelf monteren met wat hulp?

afbeelding|375x500

Kan de verhuurder hier niets aan doen?

2 likes

Ik heb het nagevraagd en de verhuurder geeft aan dat ze huer niks aan Doen helaas

Is het verf die afbladdert of echt stucwerk? Die scheur in de naad is redelijk normaal, maar die afbladderende schilfers zouden ook door vocht kunnen komen, voelt het nat aan? Dan zou de verhuurder er wel iets aan moeten doen.
Als het droog is hebben ze misschien een keer geverfd toen het nog te vochtig was? Dan zou je kunnen overschilderen.
Als het stucwerk is dat eraf valt wordt het een lastiger verhaal.

Plafondplaten zijn niet makkelijk te monteren, duur, en moeten daarna nog afgewerkt worden met stucwerk en verf, dat is geen simpele oplossing voor dit probleem.

1 like

Dat lijkt wel alsof het plafond ooit is gekalkt, als daar dan latex overheen gaat pakt het niet. Krijg je dit effect. Dan zou je eerst het plafond moeten ontkalken en dan opnieuw verven…

1 like