Kleding naaien/DIY'en

Het zou een felled seam kunnen zijn. Of die manier van afwerken waar je 1 kant van de naadtoeslag kort knipt en dan het lange stuk er omheen slaat en nog een keer doorstikt. Beste tip is denk ik wel om tussendoor goed te persen met je strijkijzer. Om het netjes en plat te krijgen.

Edit: ik heb nog ff gezocht, maar wat ik (probeer) te beschrijven is een dus flat felled seam.
afbeelding

2 likes

@june88 hier dus :slight_smile:

Ik heb dus een babybroekje genaaid. Vind alleen de binnenkant van het kruis lastig te naaien, omdat je dus eerst het kruis dichtnaait en daarna de pijpjes 1cm naar binnen moet omslaan, maar dan zijn er wel heel veel naadjes die op en over elkaar genaaid moeten worden. June, kan jij misschien een foto maken van jouw binnenkant?

4 likes

Tuurlijk!

Ik heb net weer zoveel stof gekocht haha. Waaronder deze voor een rok voor mezelf

8 likes

@Gradje en @Paardenmeisje joehoe! :wave:

1 like

OMG ik voel me wel een beetje een kneus in dit topic haha al die mooie dingen hier boven!

Ben ook van de partij!

4 likes

Ik heb dit gemaakt voor een vriendin, baal want t broekje klopt van geen kanten :joy:

@Gradje jij hebt hierboven zo n leuk broekje in t blauw met strik… welk patroon is dat?

8 likes

Hee allemaal! Hele algemene (en subjectieve) vraag, hoe moeilijk vonden/vinden jullie het om (kleding) te leren naaien? Het lijkt me heel leuk om te leren dus ik zit eraan te denken een cursus te volgen, maar ik ben ontzettend onhandig dus ik twijfel of het iets voor mij is. Hoe was het voor jullie in het begin?

Is een patroon voor een bloomer, die zijn wel gratis te vinden. De verhoogde soort van paperbag waist heb ik er zelf op bedacht door wat tutorial op YouTube te kijken en de strik er ook zelf aangemaakt.

1 like

Ik heb 3 weken geleden een naaimachine gekocht en ben gewoon begonnen. Ja er gingen dingen mis maar als je dat in je hoofd houdt leer je er ook weer van!

Rokje voor mezelf gemaakt, hij is goed gelukt, maar vind mezelf er zo dik in haha. @Paardenmeisje kijk deze is met die matchende stof voor N! Voor hem nog ff een broekje maken.

17 likes

Als ik de stretchsteek kies op mijn naaimachine voor tricot ziet het er heel lelijk uit. Weet iemand hoe je dit kunt voorkomen? En welke steek zouden jullie gebruiken, gewoon een zigzag?

1 like

Lijkt wel of hij lust… is de draad goed ingeregen en de goede spanning? Ik gebruik een smalle zigzag voor de naden en voor de rest een rechte steek!

June88 is ook net begonnen! Dus het kan goed :slight_smile: je moet wel geduld hebben en ECHT met iets makkelijks beginnen. Ik maakte als eerste ding ooit een broekpak op naaicursus en heb het ding daarna jaren niet aangeraakt door het trauma haha. Dus nu lekker baby broekjes naaien en uitproberen…

Deze is nu af :slight_smile: nu al zin in 27 graden volgende week…

13 likes

Hij is leuk geworden!!

Aanraders zijn:

• bummies, dat is dit broekje (tip van @June88 )
  • Olivier, dit is een lang broekje.

Als je hier op zoekt vind je ze wel!

1 like

@Drawster

Yes! Ik heb er nog wel meer.

https://www.ellmini.com/paperbag-skirt (Deze heb ik voor mezelf gemaakt)

Deze zijn allemaal wel goed te doen!

4 likes

Ah leuk!! Idd die @Paardenmeisje al zegt. En kickenstoffen is ook heel leuk!

1 like

Was wel even oefenen, maar als je eenmaal doorhebt hoe je machine werkt gaat het best snel hoor. Kies gewoon iets relatief simpels, wat je leuk vind om te maken van een makkelijke stof (ik begon met een overslagshirtje en een rokje). Veel YouTubefilmpjes gekeken (withwendy heeft goeie start-video’s) en gewoon lekker beginnen.

Eigenlijk moeten we alle leuke gratis patronen in de beginpost zetten! @Zompig zou jij dat misschien willen doen met de patronen die hierboven genoemd zijn? :slight_smile:

En @Paardenmeisje als je Duitse video’s enzo leuk vindt: dit account is super leuk en zij deelt heel vaak gave outfits, patronen en naaichallenges enzo! https://instagram.com/kokodolores_patterns?igshid=1grotqh63gebz

2 likes