Kleding naaien/DIY'en

Voor iedereen die wil gaan naaien de komende dagen, ik heb een gratis patroon gevonden voor een overslagjurkje!
https://www.fibremood.com/nl/patronen/609-charlotte-jurk-kort

6 likes

Ik zie jouw post en ben meteen gaan kijken waar ik het patroon (van de jurk die nog steeds niet gemaakt is) van heb. Hij is van de Ottobre jaargang 17 :wink:, de Ponte tricot jurk. Misschien nog wel te vinden via internet.
@Kindercola

1 like

Oeh dankje! Ik kan hem denk ik wel vinden!

1 like

Kon mijn eigen handschrift niet meer lezen, moet Ottobre zijn!

1 like

Okee ik ga eens speuren, bedankt!

Met een beetje hulp een kraamcadeautje gemaakt. Gaat steeds beter moet ik zeggen, vind t ook steeds leuker om te doen!

38 likes

Ja, ik ook een tijdje geleden. Kwam er een op marktplaats tegen. Van de week heb ik nog van iemand verschillende voetjes overgenomen! Wil graag het rimpelvoetje uit gaan proberen.

En heb voor het eerst helemaal zelfstandig een shirtje gemaakt met de lockmachine. Was bang voor de boordjes (vooral dat als het mis zou gaan, ik daarmee het hele project zou verknallen :joy:) maar ging verrassend genoeg allemaal goed!

17 likes

tipje voor mensen die nog op zoek zijn naar patronen; ik heb nu een paar keer een patroon geprint via https://www.sewist.com/editor/mix . Aan de hand van een aantal keuzes stel je een kledingstuk samen, dan meet je jezelf op en vul je dat in en dan maakt hij een patroon wat je koopt voor 3 euro nogwat (2,99 in zwitserse frank). Best wel goedkoop in vergelijking met veel online patronen (maar wel duur in vergelijking met de Burda waar je 20 patronen voor €6 krijgt natuurlijk). Ik heb nu 2 keer een topje ermee gemaakt en ze pasten perfect :slight_smile:

Het enige nadeel is dat je het dus allemaal uit moet printen en uit moet knippen en dan de a4’tjes aan elkaar plakt met plakband. Met een beetje pech zijn dat 40 a4’tjes :hot_face:

4 likes

Oooh zo cute!

Nou wil ik ook leren naaien

1 like

@HAPPY.CHERRIE jij maakt echt leuke dingen zeg! En je gebruikt supermooie stoffen. Als ik een baby zou hebben zou ik hem of haar precies dit soort items willen aantrekken, haha. Heel cute!

3 likes

Leuk om te horen, wat een lief compliment! :relaxed:

1 like

Heeft iemand tips voor youtube filmpjes over leren naaien, liefst niet al te lastig. Ik zie door de bomen het bos niet meer

Dit broekje voor de spekpootjes van m’n baby :smiling_face_with_three_hearts:
Wel wat schoonheidsfoutjes maar dat elastiek is heel vergevend en tegen de tijd dat ze oud genoeg is om dat op te merken kan ik het hopelijk beter.

45 likes

Ik moet eerst nog even leren hoe ik er draad op moet zetten😅

Ah dankjewel, ik kreeg de oude naaimachine van mijn schoonmoeder dus ik wil hem nu dus ook echt gebruiken

1 like

Ik heb ook wat dingetjes gemaakt in de afgelopen weken:

Bloesje gemaakt van een patroon uit Knip.

Vest uit de Burda (ik moet hem nog afwerken met knoopjes en een gesp).

En toen had ik nog wat stof over, dus ik heb wat simpele slaapshortjes gemaakt:

Ik ben nu bezig met een pyjama, die bestaat uit een lange broek en topje. :slight_smile:

27 likes

Het was een hels karwei maar het is gelukt! Dit blousje is van linnen (de achterkant heeft een ander patroon) en het patroon komt uit editie 9 van Fibremood. Ben er super blij mee :smile:

37 likes

waaauw super mooi!

1 like

Woooow heel erg cool!

1 like

Ik heb een vraagje. je maakt van een rechthoek een cilinder. Normaal naai je dan de twee uiteindes aan elkaar en dan krijg je bv. dit:

voorbeeld naad

Dus je ziet die naad heel duidelijk aan de zijkant, ook door die vouw die is ontstaan na het naaien.

Soms zie ik producten waarbij de naad plat is genaaid, zoals:

platte naad zijkant

Hier zie je geen lelijke vouw aan de zijkant. Het lijkt alsof de twee uiteindes elkaar overlappen en daarna is er overheen genaaid.
Hoe naai je zoiets of hoe heet deze techniek?
Normaal zou toch de arm van de naaimachine in de weg zitten?