Kleding naaien/DIY'en

http://www.huntergirlsdiylife.com/15-minute-zipper-bag/

Deze zijn ook wel leuk om te maken als beginner (al is met een rits werken wel een beetje klooien/wennen)! Is alleen geen kleding.

Leuk! Ik wil al heel lang een keer iets met rits maken. Heb nog een niet-stretchende stof liggen met poezenprint maken en wat beter dan een etui haha

1 like

@Paardenmeisje @June88 Bedankt voor al jullie reacties! :blush: Ik ken (geloof ik) niemand die naait, dus ik had geen idee hoe moeilijk het is om het te leren, maar jullie reacties geven me hoop! haha :stuck_out_tongue: Ik denk dat ik (zodra het weer kan i.v.m. corona) op zoek ga naar een naaicursus! Ik heb helaas geen naaimachine, dus ik ga in de tussentijd maar Youtube-videos bingen

3 likes

Wow dit is echt next level!

1 like

Wow wat knap zeg!

1 like

Super mooi! Hoe lang ben je nou ongeveer bezig met zoiets?

1 like

Wat een beetje laagdrempeliger is, is om kleding aan te passen! Dus broekspijpen inkorten, een rok korter maken, een kanten rand aan een shirt vastnaaien, een taille in een rechte shirt maken, een elastiek in een te kleine of grote rok vastnaaien zodat het wel past.
Relatief een klein taakje, maar dan leer je toch de basics van het naaien en heb je meteen draagbaar resultaat.

4 likes

Ik zou ook gaan voor een tweedehands machine. Bijvoorbeeld Pfaff, Singer of Lewenstein. Deze machines zijn van goede kwaliteit. Ga je voor een Singer van de Lidl of Kruidvat, dan kan je er natuurlijk wel mee naaien maar gaan onderdelen sneller kapot.

Edit: ik heb een Pfaff classic style en een Lewenstein euro c8. Ik gebruik het ook voor de meest simpele dingen.

1 like

Kom je uit de buurt van Groningen?

1 like

Oké ik niet, anders had ik ook nog wel een adresje gehad. Maar dat is voor jou aan de andere kant van de wereld :crazy_face:

Is er toevallig iemand die mij 2 bloomers kan maken :innocent::innocent::innocent:
Uiteraard tegen betaling.

Voor je beeb of voor jezelf?

1 like

Voor m’n beeb idd :grin:

Heb je een voorbeeldje van wat je wil?

Als makkelijk beginprojectje is het ook leuk om een verjaardagskroon te maken! Snel klaar en goed resultaat. Vind iemand het leuk als ik deel hoe ik dat gedaan heb?

6 likes

Ja!! :grin:

Ja doe! Mijne is over 3 weken jarig namelijk :heart_eyes:

Oke, komt ie! Ik had ergens zo’n kroon gezien maar dat kostte meer dan 30(!) euro en je kunt echt voor 5 euro ofzo zelf een hele leuke maken. Ik ga hem overdreven uitleggen zodat ook mensen die nog nooit genaaid hebben dit kunnen maken, niet omdat ik denk dat jullie dom zijn :smile:

Spoiler i.v.m. lang verhaal

Benodigdheden:

• twee lapjes katoen +/- 60 x 15 centimeter (de kroon is omkeerbaar dus leuk om twee verschillende patroontjes te gebruiken)
  • bijpassend garen
  • twee lapjes vliseline/vliesstof +/- 60 x 15 centimeter (ik heb hele goedkope van de HEMA gebruikt, slechte reviews maar werkte hiervoor prima)
  • ongeveer 20 centimeter klittenband
  • optioneel: twee kleine stukjes vilt

Ik ben begonnen met twee a4tjes aan elkaar plakken en daar een kroon op uittekenen als patroontje. Hieronder zie je die van mij. Ter referentie: mijn dochter werd 1 jaar en het stuk met de punten is 35 centimeter lang en beide flappen zijn 10 centimeter, de band is 8,5 centimeter hoog en de punt 12,5 centimeter hoog. Je kunt hem natuurlijk precies maken zoals je zelf wil. En je kunt hem ook even passen bij je kind voor je verder gaat.

Foto van mijn "patroontje"

Het patroontje heb ik vastgespeld op dubbelgevouwen vliesstof en daarna ongeveer 0,5 centimeter eromheen uitgeknipt. Je hebt dan dus twee losse kroontjes van vliesstof.

Daarna heb ik de vliesstof op het katoen gestreken (let op: met de glanzende kant naar beneden!). Dit heb ik netjes uitgeknipt. Je hebt nu twee kroontjes van katoen met de vliesstof erop gestreken.

Deze leg je met de goede kan van de stof op elkaar. Speld dit vast. Naai ze aan allebei de lange zijden en één korte zijde vast. Haal hem dan binnestebuiten en gebruik een schaar o.i.d. om de puntjes goed naar buiten te duwen. Je vouwt nu de open kant een stukje naar binnen en naait dat ook vast. Strijk je kroon even en maak een naadje vrij dicht langs de rand, zo blijft hij mooi plat.

Neem je klittenband en knip een stukje van +/- 1 x 1 centimeter af. Knip daarna twee reepjes klittenband op maat zodat het netjes op een “flap” past, ongeveer 8 a 9 centimeter. Naai twee stroken klittenband onder elkaar aan allebei de flappen vast, probeer ze evenredig te verdelen en zorg dat het netjes op elkaar past. Je kroon is nu af!

Optioneel: Het kleine stukje klittenband naai je vast in het midden van de voorkant van je kroon. Knip uit het vilt een cijfer, rondje of ander figuurtje en naai daar het andere kleine stukje klittenband aan vast. Deze plak je op de voorkant van je kroon!

Als het goed is is er genoeg speling d.m.v de klittenband dat hij ook nog past bij een kindje van twee, dus volgend jaar kun je er bijvoorbeeld een twee op plakken. Of tussendoor met spelen/verkleden een sterretje/hartje/wat je wil.

7 likes

Wow thnx voor je uitgebreide uitleg! Zo moet het mij ook lukken!

Ik heb weer zoooveel gemaakt haha. Heerlijk!

35 likes

Nou als ik dit zo zie wordt die van jou waarschijnlijk mooier dan die van mij haha, super leuk!