Mehhh ik moet echt ff cheap ass stoffen halen om eerst een toille te maken als ik iets zelf teken haha. Nu moet ik iets even helemaal opnieuw doen. Achja zo leer je ook
Ik was vandaag op de Albert cuyp markt. En daar was een winkel met daadwerkelijk waar prachtige stoffen maar ik schrok me echt rot van de prijzen. Gewoon tussen de €50,- en €200,- per meter
Mijn duurste stof ooit was €16,95 per meter (vond het toen prijzig ), en ik het het gepresteerd dat kleding stuk te verprutsen
Wat is de duurste stof die jullie ooit gekocht hebben!?
Dr zitten daar vgm 2 winkels die designer stoffen verkopen.
Ben je naar die fornituren winkel geweest btw ( Jan de grote kleinkoop man zoiets)
ik was al zo verbaasd dat ik in de winkels zelf amper fournituren aantrof. Helaas heb ik die fournituren winkel over het hoofd gezien
Ahh jammer ! Ik zou die de volgende keer echt op je lijstje zetten haha. Hij heeft buiten een kraam met afgesprijsde dingen (zoals bijv een heel buisje met knoopjes) en binnen heel veel leuke dingen. Bijv een hele knopen wand (Mood vibes haha) en achterin allemaal linten enzo.
Vgm heeft roosmarijn kosters er een vlog over. Maar hij heeft dus echt alles. Echt een hele fijne winkel.
Wat ook een toffe winkel is als je nog eens in Amsterdam bent is A.boeken. Die is ook wel wat duurder maar heeft wel toffe unieke stoffen. Ze hadden tenminste de latex stoffen die Victor en Rolf hadden gebruikt in hun collectie met de balerinas
Ik baal echt een beetje van m’n naailessen. Echt elk item dat ik wilde maken, is niet gelukt terwijl ik letterlijk alles doe wat de juf zegt. Bv een slip dress, had alles netjes overgetrokken van haar bestaande patroon en toen bleek de achterkant niet goed te zijn dus nu is ie meh want er loopt een naad over m’n rug en de binnenkant bij m’n boobs klopt ook niet? Ze snapte het zelf ook niet. Ik betaal voor die lessen en m’n stof was ook 20 euro.
Nu weer een jurkje en de top is niet goed en toen dacht ik nah dan maak ik er wel alleen een rok van, want de onderkant is wel goed, maar heb helemaal geen zin om terug te gaan. Ben er echt een beetje sip door.
Oja en toen ik met het topje van m’n jurk bezig was, moet ik iets doen van haar maar ik snapte het niet want ze ging erg snel, dus ik zei dat ik het niet snapte en toen zei ze ‘oh maar dat hoeft ook niet’. Zo leer ik toch geen inzicht?
Heb nu ook een mooie zijde stof die ik gewoon niet durf mee te nemen of zo want dan kan het weer de prullenbak in.
Oke einde rant 🥲 Ik wil gewoon ook leren wat jullie hier kunnen!
Balen zeg. Maar ook bij mij een hoop mislukkingen hoor. Maar ja, dan is het wat dat betreft hier net Insta, je ziet alleen de pareltjes…
Gewoon doorgaan, dan ga je echt een keer iets maken wat helemaal geweldig is.
Nou, wat erg dat die juf totaal geen rekening houdt en het je nog eens kan uitleggen of kan helpen.
Ik snap je frustraties compleet maar is ook wel oefening baart kunst, en zelfs al heb je veel dingen gemaakt kan het nog steeds ergens fout gaan. Als je bang bent om een mooie stof je verpesten kan je het eventueel eerst (deels) uitproberen in baalkatoen? Je hebt dan extra werk maar ook meer oefening en dan ook meer zelfvertrouwen als je aan de slag gaat met de goede stof.
Stapje per stapje zal het wel lukken
Dit kende ik nog niet! Dat is wel een goeie tip, bedankt
Ik doe/deed thuis ook dingen met m’n naaimachine en als het daar mis ging, vind ik dat minder erg dan als ik stap voor stap doe wat de juf zegt en het dan mislukt.
Misschien moet ik maar gewoon met YouTube aan de slag gaan, scheelt frustratie en geld haha
Meet je de patronen ook na? Dat scheelt ook in het verpesten van kleding, dan krijg je ook een idee hoe alles valt. Heb dat dit keer niet gedaan en nu moet ik kijken of ik een jurkje 10-15cm kan inkorten, als dat al gaat
Wat bedoel je hier precies mee? In het voorbeeld van de slip dress had de juf mijn maten opgemeten en op basis daarvan een patroon erbij gepakt.
Ik bak dr soms ook nog steeds geen kut van haha. Gewoon doorzetten.
Je kan idd eerst een toille maken dan maak je het gene dus eerst in een even katoen ( of gordkope variant op de stof die je ervoor wilt gebruiken)
De patroondelen meet ik meestal na voordat ik knip om te kijken of ik ergens wat cm’s af moet halen, of bij moet doen.
Maar jij vraagt geen geld voor naailessen!! Hahah
Vind het gewoon balen dat als ik alles “goed” doe volgens de juf het dan opeens niet blijkt te kloppen en die meid zoiets heeft van 'oh oepsie, naja dan maar zo fiksen".
Ik ga morgen maar wat kleine dingetjes doen achter de naaimachine om er weer zin in te krijgen
Heb je zeg maar voor een aantal maanden betaald? Anders zou ik gewoon ergens anders gaan hoor.
Nee, ik betaalde per les en dacht telkens dat het wel beter zou worden. Ik stoot niet alleen qua daten m’n hoofd 100 keer aan dezelfde ezel. 🥲
Dump je naailerares!
Hier zou ik ook flink van balen hoor! Vooral als het om mooie (dure) stoffen gaat. Mijn moeder is heel handig met de naaimachine, ikzelf niet zo dus ik lees vooral mee. Maar ook bij mijn moeder geldt dat het met dure stoffen op een of andere manier vaker misgaat dan met goedkope lapjes.
Ik heb trouwens wel zelf (onder toezicht van mams) gordijnen gemaakt maar dat is niet echt het delen waard hier
Zo’n vrouw in een turtuliofilmpje zei ook eens dat je eigenlijk altijd de eerste steek met de hand moet doen, dus handmatig aan je wiel draaien. Mede om dit te voorkomen.
Vergeet ik ook 9 van de 10 keer.