Kleding naaien/DIY'en

Leuk dat je het wil leren! Ik heb het ook eerst via een cursus geleerd en daarna van m’n moeder en ook veel via YouTube! Als je tips wil, roep maar :blush: Ik koop veel stoffen via budget sites, zoals Driessen en Budgetstoffen. Die hebben echt leuke stofjes! Ook veel via de kringloop inderdaad.

Ik heb vandaag een heleboel naaispullen voor m’n verjaardag gehad, waaronder een A1 snijmat, een quilterslineaal, een quilt naaimachine voetje en een walking foot! Vooral met die laatste ben ik heeeel blij, viscose zal dan een stuk makkelijker zijn om te naaien. :grin::hugs:

1 like

Gefeliciteerd!! Ik ben ook benieuwd naar zo’n voetje!

1 like

Dankje! Ik zal wel laten weten of ie bevalt!

1 like

Ik ben nog steeds aan het inventariseren voor mn nieuwe hobbykamer straks, wat moet ik nu echt hebben als ik meer wil gaan naaien? Ik heb uiteraard een naaimachine, een meetlint, een setje naaimachinenaalden van de HEMA (is dat kwaliteit?), maar wat ben ik nog meer nodig als beginner.

En weet iemand of deze cursus zn geld waard is?

Een tornmesje, goede stofschaar, zoommaatje, spelden, spoeltjes, lange lat, patroonpapier- of plastic/potlood of stift om over te trekken, eventueel krijt voor op stof?

1 like

Ik sluit me aan bij @mees, en voeg nog toe: garen. Ik zou niet voor de goedkoopste gaan. Zelf gebruik ik de Seralon garen van Amann Mettler, maar Gütermann is ook goed en misschien een minimale fractie goedkoper. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met de aanschaf van zwart en wit garen, of met een beginnerssetje met een aantal kleuren. In de loop der tijd verzamel je vanzelf nieuwe kleuren erbij, afhankelijk van de projectjes die je gaat maken.
Een pincet vind ik zelf ook erg handig, gebruik die bijvoorbeeld bij het inrijgen van de naald (heb een oudere machine), maar ook bij het loshalen van draadjes als ik met het tornmesje bezig ben geweest.

Edit: maar eigenlijk zou ik proberen het idee van perfectie voor je hobbykamer los proberen te laten. Als je ermee aan de slag gaat merk je vanzelf welke spulletjes je fijn vindt om te gebruiken of nodig vindt aan te schaffen. Ik begon ook met bijna niks en heb in de loop der tijd gewoon verschillende dingetjes aangeschaft. Niet teveel stressen om die dingen, gaat vanzelf allemaal komen en op zijn plek vallen!

2 likes

Ik zou echt de naalden van Schmetz aanraden! Goede kwaliteit en past op elke naaimachine. Als je net begint zijn de universal naalden prima, maar ze hebben ook veel verschillende soorten (en maten), zoals voor rekstoffen, dunne stoffen en tweelingnaalden.

1 like

Wat niet echt nodig is maar ik wel megahandig vond is een magnetische ‘houder’ voor je kopspelden, aangezien wij een houten vloer hebben en die spelden tussen de planken belanden en overal en nergens liggen en zo makkelijk bij elkaar te rapen zijn zonder je 10 keer te prikken in zo’n speld.
Oh en qua patroonpapier heb je bij bv. Ava wit tafelpapier op rol, 10 meter voor €3 ofzo en dat kan je er makkelijk voor gebruiken! Is wel iets minder doorschijnend maar wel goedkoper

1 like

Nee Hema is niet echt kwaliteit. Bij gerries naaiatelier kun je goedkoop guterman garen en schmetz machinenaalden krijgen! Let erop dat je voor stretch stoffen andere naalden nodig hebt dan voor katoen :slightly_smiling_face:
Patroon papier van Hema is trouwens wel fijn

1 like

Bedankt allemaal, ik ga het noteren! En ja, ik weet dat de perfecte hobbykamer niet bestaat hoor, maar ik heb er een hekel aan als, wanneer ik ergens mee wil beginnen, ik de materialen niet heb. Ik wil vanochtend bijvoorbeeld heel simpel een shirtje vam stretchstof repareren, blijk je daar een speciale naald voor te moeten hebben die ik uiteraard niet heb :roll_eyes:

Edit: plus ik hou van lijstjes maken en afstrepen, haha, echt een tic!

1 like

Ik had hier destijds ook een lijstje gemaakt, en onder die posts staan ook nog aanvullingen van anderen;

1 like

Oh is dat de blouse die Raph maakte bij zijn New Look outfit? Die was zo mooi inderdaad!

Deze cursus ken ik niet, maar ik vind Studio Dotter heel fijn en zij heeft ook een beginnerscursus!

1 like

Bedankt @crazyplantlady en @anon18050057 ! Heeft Studio Dotter ook een fysieke winkel? Ik ga toevallig over 3 weken een dagje shoppen in Deventer!

1 like

Ja! Ik was gelijk verliefd, die achterkant :heart_eyes: kan niet wachten tot het patroon binnenkomt.

Laat je hier een foto zien als je hem gemaakt hebt? Ben superbenieuwd!

Ohh ik hoop dat de sewingbee gauw op de npo komt :crossed_fingers:

Je kunt het ook nu al gratis online kijken :slight_smile:

Mijn virusscanner geeft alles van srsone aan als verdacht, dus dat vertrouw ik niet helemaal… en het is met een andere site nog niet gelukt helaas

Oh jammer, ja dan even afwachten! Komt vast gauw

1 like