Kleding naaien/DIY'en

@Nimy ik zal je hier ff taggen haha. Maar ik dacht dat er met mode tekenen kleding schetsen bedoelt werd. Daar heb ik ook wat handige tips voor haha.
Maar als je zelf patroon wilt gaan tekenen en je vind zon boek dan kan ik je aanraden om een schalenmaatje te kopen ( 1 euro bij fournituren winkels)
Daarmee kan je oefenen op schaal. Als je bijv op halve schaal iets tekend dan kan je dat in het klein maken en kijken of je patroon klopt en of je nog iets wilt aanpassen.

Ik heb de Poppy jurk van fibremood gemaakt! Was eigenlijk de bedoeling dat ik een broek zou maken van deze stof maar de vouwlijn was iets gebleekt geraakt (stof te lang gelegen) dus dat kon toch niet

Voor m’n nichtje. Vind ‘m zooo cute!

37 likes

Ik zou dit ook wel aan willen hoor. Mooi gelukt!

Haha ja ik zat al na te denken of ik het patroon iets kan vergroten dat ik er ook 1 voor mezelf kan maken haha (nu is het patroon 2-12 jaar). Ik heb nu de 10 gemaakt en hij was trouwens heel groot/breed. Moest ‘m echt nog 8cm innemen op het lijfje. Thanks!

Ik heb een tasje met aantrekkoordjes gemaakt :slight_smile: Net heb ik van die koordstoppers besteld, zodat ie beter dicht blijft zitten. Ik vind hem best cute geworden haha.

Na aanleiding van dit filmpje gemaakt trouwens:

14 likes

Mijn tuinbroek is af! Ik vond het heel leuk om een patroon te volgen. Normaal vernaai ik bestaande dingen of trek ik eigen kleding over als patroon. Enkel de laatste stappen waren te ingewikkeld (of de prentjes klopten gewoon niet).

De maatvoering was wat twijfelachtig. In de maattabel viel ik tussen 34/36 in. Tijdens het passen merkte ik dat ik de broek 14(!)cm moest innemen. Daarom is de broekvoorkant nu iets breder qua verhouding dan de broekachterkant. Dat onderdeel was al te ver gevorderd om aanpassingen aan te doen.

Stof is Ramie in een mokka-bruine kleur met in hint van roze/paars (of is dat gewoon terracotta?). Ramie wordt gemaakt van plantenvezels, het lijkt op linnen, kreukt minder. Kende ik niet, voelt aangenaam, is stevig en luchtig. Ik ben heel blij met het resultaat. En ook trots op mijn eigen naaiwerk.

Patroon van Fibermood, merci @Gradje om de patronendownloaddeal te delen :relaxed:

62 likes

Supermooi zeg! Wat je zegt over dat het patroon te groot was, dat had ik dus met de poppy jurk (paar posts hierboven) ook! Moest echt veeel innemen nog

1 like

Had handig geweest als ze de maten van het uiteindelijke kledingstuk delen ipv confectie persoonafmetingen in hun maattabel. Wel goed om te weten als ik straks aan de jumpsuit begin.

Edit: geldt ook voor de lengte. Op productfoto’s hebben ze hun tuinbroeken omgeslagen. Dat kan ik niet, en de lengte van mijn benen is gemiddeld.

Wauwww heel mooi!!

1 like

Ik was met een broek bezig maar ik krijg m’n lockmachine niet meer ingeregen. Wat ik ook probeer, het lukt niet. Ik krijg geen stiksel meer (de blauwe draad gaat telkens uit de grijper)
Echt heeeel frustrerend. Had na drie keer proberen namelijk eindelijk de juiste maat!

Zit de draad goed tussen de spanningsschijven?
Er is ook een Facebook groep waar ze er veel over weten, die helpen vaak iemand weer op weg.

1 like

Voor het eerst een romper genaaid :grin:

43 likes

Wat gaaf!! En die stof! Die wil ik ook :pleading_face: dan zegt m’n zoontje de hele dag: blub! Blub!

5 likes

Mooi! En die boordjes zo netjes er ingezet :100:

1 like

Ahhh thanks, was de eerste keer met boordstof!

Ik heb vlak voor Corona 3 naailessen gehad. Daarna had ik het te druk en heb ik de naaimachine niet meer aangeraakt. Vandaag begon het toch weer te kriebelen en heb ik dit gemaakt. Ik ben best wel trots. Er zitten wel wat verbeterpuntjes in, ik blijf boordjes aanzetten lastig vinden.

Ik ben wel ontzettend trots op de doorlopende strepen. :grimacing:

Het patroon is Bummies van Brindille & Twig.

16 likes

Oohhh leuk!!!

1 like

Wauw met 6 meter kun je inderdaad heel veel. Ben benieuwd! Ik heb niet 1 go-to voor patronen, maar start meestal in google :stuck_out_tongue:. Voor jou kom ik dit tegen, kun je daar iets mee? Haarband/ Headband tutorial - Iris May

1 like

Op pinterest staan best wel vaak makkelijke en gratis patronen of uitleg paginas over hoe je haarbanden en elastiekjes maakt.

1 like

Wauw, is dit van die Afrikaanse wax stof?