Kleding naaien/DIY'en

Als het aan je (te hoge) draadspanning ligt dan gaat het rimpelen en wordt je zoom korter, krijg je korte golfjes en zie je vaak een klein rimpeltje waar de steek gemaakt wordt. Als de stof bij het naaien wordt uitgerekt dan ligt je garen glad op de stof en trekt niet, de golven zijn lang en ondiep, en je zoom is langer dan hij was voor je begon. Ik had ook vaak dat de punt van een kledingstuk aan het einde naar beneden ging wijzen.

Als de persdruk op je machine aangepast kan worden heb je een draaiknop bovenop de machine recht boven de stang waar je naaivoetje aan vast zit. Naar links draaien: druk omlaag, naar rechts draaien: druk omhoog.

Ik hoop voor je dat je het kan vinden, het is zo frustrerend.

Heb je het instructieboekje ook? Daarin staat alles ook zo mooi uitgelegd. “dat u van mening bent dat U deze handleiding kunt overslaan. Doet U dit vooral niet!”

12 likes

Ja! Leuk dat onze oma’s zo zuinig op de naaimachine waren en alles bewaard hebben :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Wat een prachtige naaimachines :heart_eyes:

Ik zag trouwens bij de ah xl burda tijdschriften en nog een andere met easy patronen. Ook voor kids misschien leuk voor de beginners hier. Staat ook veel uitleg bij.

2 likes

Waauw, mijn droom is echt om zo’n oude naaimachine te hebben. Heb er nog steeds spijt van dat ik een klassieke Singer (die het waarschijnlijk niet meer deed maar dat zijn details) in de kringloop heb laten staan.

1 like

Ik heb vanmiddag ook meteen nog eens gebruik gemaakt van mijn machine. Het patroon in overgetekend van een bestaande broek. Ik heb voor het eerst een tweelingnaald gebruikt. Het ging hier laatst over, dus was wel nieuwsgierig.

En om het af te maken gebruikte ik een elastieken band van een oude onderbroek van mijn vriend.

Stof is rekbaar ribfluweel van katoen. Zeer comfortabel dus.

50 likes

Wat grappig dat je dat boxerelastiek kon hergebruiken! Ideaal haha.
Ik heb ook laatst wat tweelingnaalden gekocht en een proeflapje ermee gedaan. Ga die in mijn volgende projectje ook gebruiken.

1 like

Wat mooi!! Staat je goed!
Ik heb hier ook een tweelingnaald liggen maar moet m nog gebruiken

1 like

Ik heb een Singer 760 op het oog, is dat een beetje goede machine of beter niet doen?

De singers uit de 700 series zijn met plastic tandwielen gemaakt. Van wat ik heb gelezen kost het vervangen van die tandwielen vaak meer dan de naaimachine zelf. Ik zou het niet doen. Alles t/m de 400 series is volledig van metaal en niet kapot te krijgen. Sommige van de 500 ook nog, weet ik niet precies. Ik zou zelf veilig kiezen en voor een 400 serie gaan, of eerder. Maar goed, dat ben ik.

1 like

Leuk he? Het boekje van mijn singer heb ik alleen online, maar dat is ook een genot om te lezen.

2 likes

Ik heb een tijd geleden (2,5-3 jaar) een singer 8280 gekocht, super basic. Ben er wel tevreden over. Achteraf had ik misschien eerst liever de naai lessen gedaan (maar wist toen nog niet dat dat zo dicht bij me in de buurt zat en ik dat zou gaan doen) en dan een machine uitgezocht… maar misschien ook weer niet, weet niet zeker of ik dan wel een machine had gekocht. En vind het wel fijn en handig om een naaimachine te hebben om zo even kussensloopjes enzo te kunnen naaien maar ik vond het naaien toch niet zo heel leuk. Ik probeer het nu weer op te pakken, had een patroon gevonden van een simpel coltruitje, een model dat ik graag draag. Vandaag ermee bezig geweest en het ging weer… moeizaam :stuck_out_tongue_winking_eye: hopelijk gaan de mouwen er makkelijker aan :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 likes

Bedankt dat is nuttige informatie. Ik zoek nog even door dan

1 like

Het begin zier er al hartstikke leuk uit, niet ontmoedigd raken hoor!

Ik heb deze trui voor mijn vriendin gemaakt. Het moet uiteindelijk een chillpak worden met een bijpassende joggingbroek, maar daar moet ik me nog aan gaan wagen.

9 likes

Denken jullie dat t voor een redelijke leek het mogelijk is om een tas te maken. Zeg maar in de vorm van zo’n simpel katoenen tasje alleen dan van ribstof? Vind ze leuk maar niet 25 euro leuk :joy:

Ja, dat moet je zeker lukken!! Ik heb in december een rugtas gemaakt voor mijn vriendin en ben pas in september begonnen met naaien. Kijk vooral op youtube rond, ik vind dat echt zo ontzettend handig!
Weet natuurlijk hoezeer je een leek bent, maar als je pas net bent begonnen en het tasje hoeft niet vandaag nog klaar te zijn, zou ik zeggen “ga ervoor!”

nog een edit: deze tutorial heb ik gevolgd en echt een leuke tote-bag mee gemaakt. EASY Lined Tote Bag - Whitney Sews

Edit @Whoopdidoo omg ik lees nu mijn bericht terug en zie dat ik het woordje “niet” vergeten ben te typen in het zinnetje over het leek zijn. Ik bedoelde dus dat ik niet weet hoezeer je een leek bent hahaha, echt zo debiel, alsof ik een oordeel over je had! :sweat_smile:

5 likes

Jaa zijn vooral rechte lijnen. Misschien onder in de hoekjes dat het even lastig kan zijn. Maar zulke tasjes zijn ook goede oefen dingen haha.

Via pinterest kun je leuke patronen en uitleg filmpjes vinden.

2 likes

Echt een hele leuke trui!

1 like

Nu we het toch over gereedschappen e.d. hebben, met wat voor een stofschaar werken jullie? En raad je die aan of niet? Ik heb zelf een stofschaar van HEMA van zo’n 8 jaar oud. Randjes afknippen gaat niet super makkelijk en vermoed ik dat het mijn leven weleens een stuk beter zou kunnen maken als ik investeer in een goede stofschaar.

1 like

Ik heb er laatst een van Kai gekocht via bol en ik wil nooit meer anders. Zo’n fijne, scherpe schaar! Hij was iets van twintig euro.

2 likes