Kleding naaien/DIY'en

Oke het shirtje was echt heel mooi gelukt, tot ik hem ging afwerken. :cry:
Het is in het echt gelukkig wel iets minder erg dan op de foto door de flits. Loshalen lukt niet omdat ik best wel aan de stof moest trekken en de steek daardoor heel kort is geworden. En omdat het zwart op zwart is is de naad nauwelijks zichtbaar. Ik heb dus nu denk ik twee opties. Optie 1: zo dicht mogelijk langs de rand afknippen, een nieuw boordje uit de stof halen die iets breder is en dan nog eens proberen.
Optie 2: een topstitch langs de rand zetten, op hoop van zegen. Wat zouden jullie aanraden?
@Soy.peor Sorry ik tag jou even, hoop dat je dat niet erg vindt.

Oei niet aan de stof trekken! Anyhow ik zie niet heel goed wat het probleem is? ( kan aan mijn ogen liggen hoor haha)
Bedoel je dat hij een beetje trekt? Dat komt wss doordat je aan de stof hebt getrokken. Dan zou ik hem toch proberen om hem gewoon rustig los te maken. Als je eenmaal een beginnetje hebt dan kan je met een klein puntig schaartje de draden los knippen.

Ugh ik heb m’n draad en spoeltjes binnen dus ging proberen het op m’n machine te zetten. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om die onderdraad goed te krijgen zonder dat ie gaat lussen en omdat het een oude machine is is er nergens een handleiding en grrr. Heb ook echt geen idee of die draad van dat spoeltje wel goed loopt. Hopen dat m’n moeder straks de telefoon opneemt :’)

Toen ik mn naaimachine kreeg snapte ik er ook geen drol van maar er staan veel filmpjes op YouTube, misschien helpt dat!

Ik heb een tweelingnaald gevonden bij de naaispullen van mijn oma en het is zo satisfying en helemaal niet moeilijk

(de bovenkant moet obviously nog). Word er helemaal gelukkig van.

6 likes

Het kan zijn dat je garen niet goed op je spoeltje zitten ( te strak of te los) of dat een van je spanningen gebeurens niet goed staan.
Dat lussen kan ook liggen omdat de garens boven niet goed zitten. Dus of zonder kapje of te juist het kapje te strak.

1 like

Als je hier problemen mee blijft houden zou ik kijken of je een onderhoudsbeurt kan regelen, voor een oude machine is dat altijd wel fijn. En even checken of de draad van het spoeltje de goede kant oploopt, en de spanning checken.

1 like

Welke patronen gebruiken jullie voor babykleding? Het liefst iets op papier en geen pdf

Ik heb gisteren de Tina rok uit lmv afgemaakt. Er zit elastiek aan de bovenkant, dus heb de voorkant aan elkaar genaaid en er losse knopen op gezet. Las dat hij met koopsgaten bij veel mensen ging kieren en dat je er dan zo in kijkt :sweat_smile:

23 likes

Meestal pdf, omdat het vaak maar een paar pagina’s zijn. Maar van de week dit boek binnengekregen met patroonbladen en ik denk dat ik er wel veel gebruik van ga maken voor basics https://www.anniedoityourself.com/shop/baby-tot-kleuter-kleding-en-spullen-zelf-maken-softcover/ en voor deze prijs zeker een tip.

1 like

Goede oplossing zo! En leuke rok :grinning:

1 like

Super leuk geworden! Waar heb je die ribfluwelen stof vandaan? :heart_eyes:

Stoffen online :slight_smile:

Is het een stretchstof of niet? Mooie oplossing zo met de knopen en leuk kleurtje ook.

Het probleem is dat hij aan de zijkanten heel bobbelig genaaid is. Hij valt echt niet mooi. :cry: Oke ik heb gisteren dus toch maar geprobeerd de naad weer los te halen, ben er volgens mij echt 1,5 uur mee bezig geweest. :joy: Misschien moet ik het de volgende keer eerst met een hele losse steek doen, en als ik tevreden ben nog eens die hele rand nalopen met een kleinere steek zodat het ook goed vastzit.

En sorry voor deze noob vraag weer hoor, maar hoezo niet trekken? Het boordje is natuurlijk krapper dan de halsopening. Je moet dan toch het boordje uitrekken tijdens het naaien omdat je anders niet uitkomt?

Ik rijg (als ik niet lui ben) vaak met de hand eerst de halsboord vast, dan is het makkelijker om het netjes vast te naaien.

1 like

Aah zoo. Je moet idd lichtelijk aan het boordje trekken maar niet te hard of te veel en overal evenveel enzo dat kan in het begin best moeilijk zijn.De tip die hierboven word gegeven is wel handig. Zo zit die al vast van te voren en hoef je bij het naaien niet moeilijk te doen. Daarna hoef je alleen de rijggaren er uit te halen.

Je bent trouwens helemaal geen noob ik vind het soms ook nog lastig hoor haha.

1 like

Oke oke. Ik ga zodadelijk nog een poging wagen. Ik heb zojuist dat filmpje over het anti lubberende boorden beleid van Studio Dotter nog eens gekeken, ik hoop dat het goedkomt nu!

2 likes

Wat ik altijd doe is 85% van de halsopening nemen voor het boordje (en 80 als het een heel erg rekkende stof is). Dus stel dat je halsopening 45cm is, neem je daar 85% van.

Daarna pin ik hem vast op de schoudernaden en op midvoor en midachter. En dan de rest van de stof rekken zodat het boordje ertussen past. Fifty ways heeft hier een goed filmpje van op YouTube. Succes!

Eindelijk het setje voor mijn dochter af! Het jurkje is het ‘lena’ patroon (gratis) van Wisj maar ik lette niet op bij het knippen dus er zit geen plooi in. In plaats daarvan het roze randje ertussen gezet.

Er zitten wel wat foutjes in maar eindelijk iets gemaakt wat ik draagbaar genoeg vind en niet als pyjama eindigt :laughing:

Heeft iemand een tip waar je fijn taille elastiek kan bestellen? Liefst op rol.

10 likes