Ik ben echt een onwijze leek met kleding maken, maar hoe werkt dit dan?
Knip je je patroon delen, lock je die rondom af met de zigzag steek en dan aan elkaar stikken? Of zeg ik nu iets heel doms? Haha
Ik ben echt een onwijze leek met kleding maken, maar hoe werkt dit dan?
Knip je je patroon delen, lock je die rondom af met de zigzag steek en dan aan elkaar stikken? Of zeg ik nu iets heel doms? Haha
Ja! Precies zo niet bij alle stoffen is het even belangrijk, maar als het rafelt is het wel een must eigenlijk
Soms naai ik eerst de naden en lock ze daarna samen af! Dat doe ik voornamelijk bij rekbare stoffen en bij naden die stevig moeten zijn (zoals bij broeken).
Hebben jullie wel eens iets gemaakt wat eigenlijk helemaal niet leuk stond?
Ik had een shirt gemaakt, maar het was net een oversized pyjama, haha. Dus heb de stof voor een ander shirt gebruikt. Gelukkig had ik nog wat over voor de mouwen. Hopelijk wordt ie nu wel leuk.
jaa zoals je het omschrijft. Ik heb zelf een lockmachine dat gaat iets sneller en die kan ook bijv stukjes die je lelijk hebt geknipt af snijden en dan locken.
Met een lock machine kan je ook snel een tricot top of iets in elkaar locken. Kijk trouwens maar eens in je kleren de naden zijn vaak afgelockt.
Als ik zie dat er nieuwe posts zijn in dit topic hoop ik altijd dat mensen hun gemaakte kleding showen. Ik vind dat echt leuk en inspirerend om te zien. Dus bij dezen een oproepje aan iedereen. Show me your projectjes!
Wauw! Mooie stof ook!
Speciaal voor @Branko.
Ik heb net deze top afgemaakt! Dit was dus eerst een lelijk oversized pyjamashirt. Ik vind de mouwtjes echt zo leuk. Ik denk alleen dat ik het halsboordje niet helemaal volgens de beschrijving heb gedaan… Maar zo is ie ook leuk.
Na ongeveer 6 pogingen tot een passend halsboordje in deze stof maar een biaisboordje uitgeprobeerd en super tevreden! Is een pyjama shirtje want ik vind de stof niet mooi, maar had de oefening echt nodig op iets wat mocht mislukken.
En ik wil iets van @Soy.peor zien want die geeft altijd goed advies hier en kan het volgens mij vet goed
Ik ben op een stoel en lockgaren aan het wachten haha. Ik kan wel wat oude projecten van school laten zien
Ik heb even wat terug gezocht. Dit was een van mn laatste projecten. Die blouse en broek heb ik gemaakt.
Echt leuk om te zien wat jullie allemaal maken!
En tof @Soy.peor! Heb je een mode opleiding gedaan oid?
Jaa haha alleen was ik daarna even helemaal klaar met kleren maken maar nu heb ik er weer helemaal zin in. Ik heb nog wat stoffen over en ga van t weekend alvast even wat patronen tekenen haha.
Wat vet dat je ook kunt patroontekenen. Ergens zou ik dat ook willen kunnen maar ik denk dus dat het veel te veel werk is om dat goed te leren ten opzichte van wat het uiteindelijk oplevert (als je gewoon af en toe voor jezelf iets wilt maken en er niet je werk van wilt maken.)
Als ik vragen mag, doe jij momenteel iets met je opleiding? Behalve hobbymatig naaien dan.
Jaa als je af en toe eens naait dan zijn kant en klare patronen fijner. ( Die kan je trouwens ook gewoon aanpassen enzo mochten jullie daar vragen over hebben stel ze gerust.)
Ik doe nu niks met mn opleiding. Is best lastig werk in te vinden. Mn droom is wel om een eigen lijn te hebben haha. Misschien ff opzoek naar een rijke oude vent.
Oh nou geen patroonvraag maar iets anders: ik durfde het eindelijk aan om een echt kledingstuk te maken. Ik heb een shirt gemaakt van wat dikker stretchstof. Ik heb geen stretchsteek op mijn machine dus ik heb alle delen met een flauwe zigzagsteek aan elkaar genaaid. Nu ben ik op het punt dat ik het shirtje moet afwerken.
Welke steek kan ik nu het beste gebruiken voor het aanzetten van de halsboord? En het omzomen? Ik heb helaas geen tweelingnaald.
Hiervoor zijn er speciale naaimachine naalden. Die van schmetz vind ik het fijnst en die passen ook in elke naaimachine. Als je zoekt op jersey of stretch naaimachine naalden dan vind je ze. Ik zou een universeel pakketje kopen dan heb je meerdere maten voor verschillendr diktes stof (70 is voor dunnere stoffen en dat loopt zo op 80 ,90 enzo)
En dan kan je een normale steek gebruiken.
Oh thanks, ik was het er vergeten bij te vermelden maar ik heb wel een stretchnaald gebruikt. Maar nu kan ik de afwerking dus gewoon doen met een normale rechte steek?
Jaa ! Ik weet niet of je een lapje of iets nog over hebt. Maar test het even op een proef lapje. Als het garen breekt of de stof bij elkaar trekt kan het zijn dat je de garen spanning even moet aanpassen of iets.