Kleding naaien/DIY'en

Afhankelijk van hoeveel stof je hebt is een badjas/ kimono ook lekker van wafelstof, of een kussenhoes of iets dergelijks. Ik vind het zelf voor kleding niet lekker aanvoelen.

1 like

Heb je misschien een foto met een overview van de patronen? Kan die zelf niet vinden online en ben nu wel benieuwd geworden.

Hey, echt een super leuk boek! Heb hem meteen op mijn verlanglijstje gezet.

1 like

Ik heb net even overdreven veel garen besteld haha.
Van de week ga ik aan de slag met patronen tekenen op halve schaal. En ze dan ook in het klein op stof leggen en maken om te kijken of alles klopt. En dan hopen dat over een tijdje de stoffen markten weer open mogen haha. En anders maar een duurdere stof online kopen.

6 likes

hier zie je alle patronen :slight_smile:

3 likes

Ik was even inkopen aan het doen om mijn basis te leggen voor m’n naai studiootje haha.

Heb nu:

• meetlint
  • spelden
  • naalden
  • garen
  • rits
  • vlieseline
  • dun elastiek
  • dik elastiek
  • spoeltje

Mis ik nog essentiële dingen? En hebben jullie een schaar of zo’n rolmes? Of gebruiken jullie allebei wel

2 likes

Ik vind een rolmes, dikke liniaal en snijmat met centimeters erop echt super :slight_smile:

1 like

Dit soort dingen zijn handig om zelf biesjes te maken van de stof waar je mee bezig bent.
En ik gebruik een schaar omdat dat soieso ook handiger is met knippunten enzo. Maar je zou het ook allebei kunnen aanschaffen als je wilt.

Een tornmesje is essentieel denk ik. Ik gebruik het vaak

Ik gebruik rolmes en goede scherpe stofschaar. Tornmesje is ook handig, dikke liniaal, grote geodriehoek en snijmat met cm erop, veiligheidsspeld om elastiek door een tunnel te halen en strijkijzer als je die niet in huis hebt
Oh en meerdere spoeltjes!

1 like

Hele goede tips allemaal! @Stjerne @Sea @Soy.peor @anon18050057

Patroonpapier had ik ook nog bedacht :slight_smile:

2 likes

Een tornmesje zoals al gezegd, en iets van kleermakerskrijt gebruik ik ook best veel. Patroonpapier of plastic, wat je handiger vindt werken.

Ik heb gewoon in één dag een broek genaaid. :scream: Wel een heel simpel model en gister al het voorwerk gedaan, maar dan nog! Heb nog nooit zo snel een kledingstuk gemaakt. Alleen het elastiek moet er nog in, maar die moet ik nog bij bestellen.

19 likes

Ik heb dit bij veel patronen gehad en snap niet helemaal wat de oplossing is. Het gaat om een shirt, en dit is het moment dat je het voorpand op het achterpand legt en de schouders vastspeldt. Dan is het schouderstukje van het voorpand altijd net iets breder dan het achterpand. Normaal negeer ik dat altijd en leg ik het gewoon allebei in het midden op elkaar, maar heeft het ook nut? Herkent iemand dit?

Zou dit niet komen omdat de lijn van de mouwinzet van het voorpand ronder loopt? Dan krijg je vaak een ‘hogere’ punt in de stof als je de naad aangeknipt hebt. Ik knip dat puntje meestal gelijk met de rest.

Oh ja dat zou goed kunnen. Ja dat doe ik dus ook! Maar dat is dus goed :grinning_face_with_smiling_eyes: bedankt. Ik dacht dat ik misschien een belangrijke memo had gemist.

Herkennen jullie dit? Ik maakte alleen kleding voor mijn kind en vind dat super leuk, maar als ik voor mezelf iets naai (heb ik nu voor het eerst gedaan) ben ik echt SUPER kritisch. Zo erg dat ik weet dat ik het toch nooit goed genoeg ga vinden om aan te doen. Nu heb ik bijv. een shirtje gemaakt en het halsboordje zit er eigenlijk hartstikke mooi in, maar toch lubbert het net een heel klein beetje en dan vind ik het meteen stom. Echt zo jammer eigenlijk :grimacing:

Ik heb bedacht dat ik dé strawberry dress wil gaan maken dit jaar (ook al moet ik misschien eens beginnen met mondkapjes en simpele dingen haha :sweat_smile:) Heb miljoen youtube filmpjes gekeken en net goedkope strawberry tule op Ali besteld. Dan is dat maar vast binnen en kan ik als de winkels weer open zijn de rest van de tule en onderstof kopen.

Veel Youtubers doen het zonder patroon, of dat ze zelf hun patroon maken. Maar omdat ik nog niet zo ervaren ben heb ik deze gevonden van Mood, die kan ik dan als top gebruiken + dan een circle skirt als rok: https://www.moodfabrics.com/blog/the-poppy-dress-free-sewing-pattern/

15 likes

Wow, toffe uitdaging!

Wohhh ik wil hier een rok van :heart_eyes: