Oke ik ben echt een noob hoor. Hoe doe jij dat dan normaal met de naaimachine? Ik stik twee stukken stof gewoon aan elkaar met deze steek(1 of 2) en dan ben ik klaar. Ik weet wel dat er nog andere steken zijn enzo maar daar ben ik nog niet helemaal in thuis.
Ja dat is ook prima hoor voor normale stoffen, een rechte steek. Voor rekbare stoffen kun je beter een tricotsteek gebruiken, of als je naaimachine die niet heeft een lichte zigzag. Dan rekt het een beetje mee met de stof.
Ik doe altijd steek 3 ernaast aan de buitenkant, zodat de stof niet gaat rafelen
Ik heb inderdaad ook (op naailes ooit) geleerd dat je moet ‘zigzaggen’ tegen het rafelen. De overlock doet die twee - aan elkaar naaien en zigzaggen (overlocken) - in 1 keer.
Mijn naaimachine heeft een locksteek. Die gebruik ik idd altijd tegen t rafelen zoals je ook met zigzag kan.
Ik heb hem binnen! Welke soort stof zou het beste zijn? Dat het wel rekt maar niet doorschijnt?
Stretchstof zou ik gebruiken! Je ziet nu veel fluweel en rib, maar je hebt ook effen stretch. Bijvoorbeeld punta di Roma (oid?). Zou wel aanraden een stretchnaald te gebruiken en de stretchsteek. Succes!!
Voor mijn moeder’s verjaardag heb ik een keukenschort gemaakt. Op de foto lijkt 'ie een beetje scheef maar dat ligt aan de hoek van de camera. Ben zo blij met het eindresultaat! Een volgende keer zou ik er alleen nog op willen letten om de zakken te ‘pattern matchen’.
Wat een leuk cadeau! De stof is ook zo leuk!
Dankjewel! Ja leuke stof hè? Hij is ook mooi stevig, echt geschikt voor in de keuken. Ik had eerst een paar proefstaaltjes besteld bij Textielstad, en maar goed ook, want op deze stof na waren alle andere staaltjes echt te slap.
Ik vind het juist heel leuk dat je de zak nu goed ziet! Is pattern matchen dat ie zeg maar wegvalt in het patroon? Dat de zak qua patroon hetzelfde is als de stof eronder?
Vind m zo echt superleuk! Mooi cadeau.
Ja dat is pattern matchen inderdaad! Ben nog een beginner en heb dat soort dingen te laat door Maar mijn vriendin zei idd ook dat de zakken daardoor juist beter opvallen, dus ik neem het maar van jullie aan
Ik vind het ook juist heel leuk op deze manier! Wat goed gelukt (zeker als je zegt dat je nog een beginner bent!)
M’n eerste blazer is bijna af! Ik weet nog niet goed waar de knopen/knoopsgaten gaan komen, staat niet duidelijk op het patroon. Maar wat een karwei met die ruiten, ik raad het niet aan…Maar ben er blij mee!
Wauw wat is het goed gelukt!
Oh wow super mooi. Hoe lang ben je er mee bezig geweest?
Prachtig!
Ongeveer 15-18 uren schat ik. Het schuiven en spiegelen van de patroondelen op de stof zodat de ruiten gelijk lopen kostte heel veel tijd.
Omg zo vet! Hoop dat ik dit ook over een paar jaar kan