Kleding naaien/DIY'en

http://www.textielstad.nl/media/downloads/burda_Masker1.pdf Deze van Burda. Ik vind ‘m opsich wel mooi zitten, ik vind alleen dat ik wat veel stof over heb aan de voorkant, terwijl ‘ie verder echt perfect past, waardoor ik een soort snavel krijg dus ik weet niet of ik dit patroon nog eens zou gebruiken. Ik ben zelf in elk geval nog niet zo ver dat ik het patroon kan aanpassen

1 like

Ik vind deze erg fijn en vond m ook wel leuk om te maken. En draag een bril en het werkt wel goed. Moet wel soms even opletten of ik m goed opheb anders beslaat mijn bril wel.
Prachtige foto 😜

afbeelding

3 likes

Oh gaaf deze! Ik heb ook een bril, dus ik ga dit uitproberen :slight_smile:

1 like

Ik heb ook sinds mijn eerste mondkapje nog een paar gemaakt, die lijken op het voorbeeld hierboven. Vind ze inderdaad ook fijn met bril op. Mijn voorbeeld heb ik van youtube gehaald, en heeft behalve het ‘flapje’ over de neus ook zo’n flapje over de onderkin. Niet echt te zien op de foto, maar goed haha. Dit is het voorbeeld dat ik gebruik: https://youtu.be/nspIdvqrlnw

heeft iemand hier een lockmachine? wat is een beetje een oké instapmodel/handig voor beginners?
Zie dat ze bij de naaiwinkel hier in de stad een brother en een lewenstein voor ± 300 euro hebben.

Op patternreview staat best veel informatie, daar heb ik zelf iig veel aan gehad. Ik heb uiteindelijk een juki 543de gekocht. Met flinke korting op amazon, maar hij was nog steeds iets van 450 euro. Het is wel een hele fijne machine. Hiervoor heb ik die van de lidl gehad, een singer, maar die was van een slechte kwaliteit, die raad ik echt af. Dat levert meer frustratie dan plezier op.

1 like

ik verkoop mijn pfaff naaimachine! Een hobbymatic 919. Weet niet of ik hier linkjes mag plaatsen naar marktplaats, dus voor de zekerheid in een spoiler. Anders mag je altijd pm’en.

linkje

https://link.marktplaats.nl/m1633115577

Ik weet dat ik zelf laatst antwoord gaf toen iemand vroeg naar youtube/instagramkanalen maar welke volgen jullie? En dan vooral voor inspiratie. Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot nu maar 90% van de naaiprofielen zijn zooooooooo suf. Ik ben dus op zoek naar mensen die geen suffe dingen maken. Mag trouwens ook een Pinterestaccount zijn om te volgen.

1 like

op youtube, maar ze zijn ook allemaal wel op instagram te vinden; paige joanna, the baker that sews, secret life of a seamstress, madebycathcraft, juliet uzor, tilly and the buttons, studio dotter, jessali handmade

3 likes

Heeft iemand tips voor fijne, papieren patronen voor baby naaisels? Een boek mag ook. Geen pdf want ik ben een oma zonder printer :older_woman:

Op wat voor tafel/bureau hebben jullie je naaimachine staan. Ik wil een hobby hoek maken en ruimte voor m’n naaimachine hebben. Die zet ik nu telkens weg waardoor ik m weinig gebruik.

Ik zet hem altijd gewoon op mijn eettafeltje en ruim hem dan telkens weer op! Tis een beetje een gedoe, maar ik heb helaas geen ruimte voor een ‘ateliertje’/hobby kamer. Lijkt me echt amazing!

Heb ook nog een vraag. Wellicht dat iemand dit herkent! Ik heb een pedaal op luchtdruk, alleen werkt hij ineens niet meer goed. Ook als ik hem zachtjes indruk gaat de naald meteen heel hard. Iemand ervaring/ook eens meegemaakt/tipsss?:smiley_cat:

Ik ben sinds een paar weken met leren naaien. Ik ben begonnen met gewoon katoen. Heb nu jersey waar ik mee wil oefenen, ben begonnen met iets simpels als scrunchies maken. Ik heb jersey naalden en stel de machine exact volgens het boekje in voor dit soort stof. Heb al verschillende steken geprobeerd voor stretchende stof. Toch blijft m’n bovendraad steeds knappen / losschieten en heb ik aan de onderkant steeds een ophoping van draad… ik vermoed dus dat er ergens iets met de spanning toch niet helemaal goed gaan. Ik heb niemand in m’n omgeving die kan naaien en met internet / youtube kom ik er maar niet achter waar het fout gaat… heeft een van jullie misschien een idee wat ik mogelijk fout doe?

Ik ben ook een beginner en worstel nog met stretchstof. Laatst ging het wel beter, ik heb toen de druk van de persvoet verlaagd. Heb een oude machine uit begin jaren '80 dus misschien zijn er tegenwoordig meerdere opties, maar nadat ik de druk op het voetje verlaagd had, had ik die problemen die jij omschrijft niet meer.

Meestal heeft dit te maken met de spanning van de bovendraad, ook al heb je een ophoping aan de onderkant. Je kunt de spanning veranderen en uitproberen op een proeflapje.
Succes

1 like

Wilde even zeggen. Superleuk topic!! Ik kan zelf naaien. Maar heb er eigenlijk niet het geduld voor (wel altijd veel ideeen). Terwijl ik ( ik heb t geteld) momenteel 23 projectjes heb liggen. Sommige dingen zijn kleine aanpassingen of t toevoegen van fournituren. 1 of 2 zijn helemaal v scratch. Dus ook een patroon. Eigenlijk zoek ik nog een betaalbaar iemand die goed kan naaien / coupeuse is. Die t kan overnemen. Jullie nog tips?

Dankje, dat kan ik inderdaad nog proberen!

@Sea dankje voor het meedenken. Ik heb al alles geprobeerd voor wat betreft de bovenspanning, volgens het boekje, volgens youtube filmpjes, toen maar gewoon elke stand uitgeprobeerd haha, maar krijg helaas geen goed resultaat :frowning:

Een nieuwe naald wil dan weleens helpen! Heb ooit ook uren lopen prutsen, en uiteindelijk bleek het de naald. Ik had er een goedkope hema naald (wel de juiste, but still) ingedaan en daar had ie blijkbaar geen zin in.

Misschien gewoon even in de buurt van je huis kijken en uitproberen. Er zijn vaak wel een aantal kleermakers in de buurt :slight_smile:

1 like

Mijn moeder heeft een naaimachine en die rijgt alleen nog maar. Denken jullie dat we hem zelf kunnen fixen of moet deze weggebracht? Misschien een beetje een long shot om te vragen maar misschien dat iemand hier ervaring ermee heeft?