Kleding naaien/DIY'en

Dank je wel! De tip om te gaan zitten en op te meten is echt een goede geweest want dan komt er idd nog een aantal centimeter bij. Ik denk ook dat het alsnog iets te veel is maar ik denk dat ik me toch streng aan de maat ga houden. Het gaat hier om niet rekbare zijde en ik kan altijd nog wat innemen als het te groot is. Het patroon is verder heel simpel dus ik ga het gewoon proberen.

1 like

Eindelijk nog eens iets gemaakt!

Eigen patroon, vermaakt uit twee hemden.

Geïnspireerd op deze die ik vorig jaar al maakte:

40 likes

Heeeel tof en origineel :heart:

1 like

Aah wat een leuk topic :heart:

Ik heb mijn merinowollen shirtjes teruggevonden, de stof is nog goed maar ze zitten niet meer lekker.
Wil er eigenlijk iets voor de baby van maken, broekjes of een romper.
Maar… ik heb geen naaimachine en geen ervaring :stuck_out_tongue_closed_eyes: Heb ook niet per se zin om te leren werken met een naaimachine. Weten jullie of er uitleg/patronen zijn voor met de hand naaien?

Oh wat gaaf en origineel!

1 like

Waar halen jullie patronen vandaan? Ik heb nu een paar tijdschrijften van knip/la masion victor etc. maar vind het dan zo zonde dat ik er misschien 1 ding uit ga maken. Vind het niet erg om een los patroon te moeten kopen en printen, maar er is zoveel!! Ik zoek vooral simpele jurken/shirts.

Denk dat mijn antwoord niet veel helpt. Ik maak zelf patronen of ik koop op school een basis patroon voor bijv een mannenjas en neem dat patroon over om vervolgens het design er in te tekenen.
Als je een jurk hebt die bijv goed zat kan je dat patroon makkelijk vaak gerbuiken om hem net iets anders te maken, bijv iets wijder, langer, strakker, andere hals etc.

Maar dit is redelijk wat werk als je gewoon een normaal ontwerp wil, etsy zit ook vol met mensen die leuke patronen maken.

Ik maak ze soms zelf from scratch maar vaak pak ik gewoon een bestaand kledingstuk dat lekker zit en daar maak ik dan een patroon van.

2 likes

In naaiwinkels hebben ze vaak wel boeken liggen met patronen die je dan per stuk kan kopen :)!

1 like

ja dat vind ik dus ook erg lastig, er is gewoon té veel!

Withwendy heeft weer een nieuwe video gepost en daar laat ze een super interessant boek zien. Het Lutterloh systeem. Na wat googlewerk zie ik dat er een Nederlandse website is die deze methode leert, maar ook het boek verkoopt. Iemand ervaring mee? Dit lijkt mij super chill om je eigen patronen goed passend te maken.

Boek

1 like

Heb zelf geen ervaring, mijn vriendin heeft dit toen tijdens stage moeten doen en heb wat dingen mee gekregen.
Ik denk dat het een simpel te begrijpen systeem is en goed voor diy gebruik, professioneel is het minder en voor moeilijke lichamen en perfecte fit is hij ook minder perfect.

Van wat ik zag wat mijn vriendin deed is dat het goed werkt voor simpele vormen, om iets echt perfect te maken op een lichaam (vooral dat van een gemiddelde vrouw en niet een plat model) heb je redelijk wat aanpassingen nodig.

Lutterloh systeem werkt en je kan het zeker proberen (als ik niet all te positief klinkt is dat de brainwashing van mijn leraren die dit systeem als minder en onprofessioneel zagen).

Het systeem wat wij gebruikte was wat ingewikkelder en best wat bereken/puzzelen.
(Volgens mij zijn mijn boeken rundschau systeem)

1 like

Voor mij hoeft het zeker niet professioneel te zijn. Ik vind het echt moeilijk om patronen te maken van eigen kleding. Ik heb te weinig katoenen items zonder stretch. Dus zolang ik het niet aan heb zie je de vorm niet echt.

Misschien dat ik het systeem ga proberen. Even over nadenken gezien de prijs.

1 like

Een simpele jurk uit knipmode juni '19. Vind hem iets te oversized, maar had de maat ook gegokt. De volgende keer maar even braaf meten :see_no_evil:

25 likes

Welk patroon is dit? Ziet er als een goede ‘beginnersjurk’ uit!

Het is ‘jurk 10’ uit de knipmode van juni '19
Kan ook met zakken en lange mouwen! Zoals de mijne is het gewoon 2 stukken stof, heel easy

Wat een leuke jurk en wat een leuke stof! Alleen ligt het aan mij of heb je hem schuin van draad geknipt?

Heb ik wat? :joy: :sweat_smile: Vast wel haha, dit is de eerste jurk die ik heb genaaid.
Oh heb even gegoogled en denk het wel, want heb niet gekeken hoe ik de stof had neergelegd. Maakt dat voor jerseystof erg veel uit?

Ohh nou vergeet mijn opmerking dan maar hoor, als het je eerste jurk is en je hebt geen naailes gehad oid kun je dat ook niet weten!
Ik denk niet dat het erg is hoor, omdat het geen strak model is. Als het een bodycon-achtige jurk was zou de stof misschien raar gaan ‘trekken’. Op patronen staat de draadrichting vaak aangegeven zodat je de patroondelen precies goed op de stof kunt leggen.

1 like

Nee juist fijn dat je het zegt!! Weer wat geleerd :smiley: Zal er de volgende keer eens op letten hoe de stof is

1 like