Kleding naaien/DIY'en

Heb laatst een rok gemaakt die wel oké was, maar ik wilde toch liever een stof die wat soepeler valt dus heb net een nieuwe stof binnengekregen en de kleur is nog mooier dan ik had verwacht :heart_eyes:. Het is dat ik met dit weer niet binnen wil zitten, anders was ik al lang achter de naaimachine gekropen.

2 likes

Ik ben sinds kort pas in de naai-wereld beland, maar wordt weer helemaal enthousiast van dit topic!!

Ik heb al wel een broekje, badcape, mandje en babynestje gemaakt. Maar ik weet - voor mijn gevoel - te weinig van de type stoffen af om steeds de goede keuze te maken. De badcape is bijvoorbeeld wafelkatoen en poplin, en ik liet hem trots aan iemand zien. Diegene vond de stof te gekreukt en vroeg zich af of het wel een goede stofkeuze was…

Ik heb hier nu wel wat stofjes liggen, maar merk dat ik steeds téveel ideeën heb en te lang maar alles blijf lezen, opzoeken, checken op internet etc. Daardoor begin ik nergens en komt er dus niets van terecht steeds eigenlijk beetje zonde…
Maar door jullie word ik weer helemaal enthousiast en ga ik het weer oppakken.

Ik ga nu ook voor het eerst aan de slag met mijn naaimachine (Singer 1507), ben 'm aan het instellen maar ik snap met de handleiding erbij (plus een online versie) niet waar de draad van het spoeltje heen moet, laat je die gewoon uit het spiel huis steken zonder 'm nog ergens heen te leiden?

Wat gaat je eerste project worden? :slight_smile:

Ik weet niet of dit het is hoor, maar je moet met de draaiknop rechts eerst de naald 1 keer omlaag en omhoog doen(dus 1 keer rond), dan komt het onderste draadje van je spoeltje naar boven. Die kan je er dan uittrekken en heb je draad boven en onder.

1 like

Ik ben van een oude jurk een rok aan het maken, dus heel makkelijk denk ik (bovenaan omzomen en elastieken band inzetten adhv een YouTube tutorial), wil hierna graag kussenhoezen maken denk ik

Oooh dat is het ophalen van de onderdraad, god wat suf, nu snap ik het pas, had nog niet zo ver gekeken! Om een of andere reden komt hij alleen nog niet naar boven mbv de draaiknop, ga nog even kijken hoe dat zit. Dankjewel!

Edit: gelukt!!

4 likes

Dit herken ik heel erg! Wat mij heeft geholpen is een boek met patronen kopen, dat maakte het voor mij veeeel overzichtelijker omdat ik niet meer uren aan het scrollen was en zoeken naar patronen en steeds iets beters vond en het dan toch niet deed. En wat ik nu leuk vind, als ik iets gemaakt heb, om het meteen nog een keer te maken. Je kunt dan fouten meteen herstellen en hij wordt altijd beter. Zo heb ik in korte tijd heel veel geleerd en kan je veel geconcentreerder werken :slight_smile: zo blijft het voor mij veel leuker! Misschien een tip voor jou ook. En hier meeschrijven helpt inderdaad :smiley:

1 like

Mijn naaimachine is weer gemaakt!! Tenminste, daar ga ik vanuit haha. Heb het nog niet uitgeprobeerd. Heb al wel wat stof besteld en een patroon gekocht die ik nog moet laten printen.

4 likes

Ohja dat is wel een goede tip! Die uren vliegen voorbij nu zonder daadwerkelijk wat te doen… Ik ga NU mijn naaimachine pakken en gewoon aan de slag. Anders wordt het nooit wat. En hier meeschrijven vind ik inderdaad ook erg leuk :smiley:

Nou het begint al goed… Ik heb badstof liggen en poplin. Ik dacht ik ga een wikkeldeken met capuchon maken (heb ik ooit al weleens gedaan). Maar bedenk me nu, help welke naald moet ik uberhaupt kiezen voor badstof?! Moet ik de rand dan nog een keer stikken (is dat een zoom?). Vorige keer met wafelkatoen had ik zoveel rotzooi langs de randen namelijk…Zoveel vragen steeds voordat ik ook maar begonnen ben…

Bedoel je met de rand dat hij ging rafelen? Want die moet je bij stof die rafelt inderdaad altijd even overlocken of zigzaggen. Zoals dit:

Ik ben geen expert hoor maar m’n moeder (wel expert haha) zegt altijd: als je alles geknipt hebt dan ga je eerst alles langs met de lockmachine (maar kan dus ook zigzaggen op je naaimachine) en daarna pas ga je dingen aan elkaar zetten.

Ja precies dit inderdaad! Ohh pff dat wordt nog een werkje dan haha. Goede tip, heb inderdaad geen lockmachine, maar mijn héle oude naaimachine heeft wel zigzagsteek.

Als je dan - in mijn geval nu - twee stoffen aan elkaar naait om een deken te maken, is dit dan ook sowieso nodig? Want dan moet je dus wel echt meer naadwaarde rekenen? Eerst een deel voor het omslaan en vastzetten en daarna op elkaar naaien?

Ik vind overigens het recht snijden van de stoffen sowieso zo ontzettend moeilijk! Ik legde net twee delen van de capuchon op elkaar… Nou dat was weinig capuchon over…

Hmm hoe bedoel je? Ik houd altijd ongeveer 1cm aan rondom het patroon aan extra stof en dat is dan meer dan genoeg. Wantje zigzagt/lockt een halve cm ofzo en daarna leg je gewoon op elkaar met de goede kanten op elkaar en naai je het vast. Daar heb je niet veel extra stof voor nodig toch?

Ah oke, ja ik dacht dat het zigzaggen veel meer cm zou kosten (ik dacht dat de stof ook nog een keer omgeslagen zou moeten worden). Dan valt het inderdaad mee. Bedankt voor de tip!

Nee! het is echt puur het randje, zonder dat je er iets anders mee doet :slight_smile: hier staat het nog beschreven: https://www.balstjurrich.nl/het-belang-van-locken/

Gebruik je bij rechte stukken een liniaal? Dat helpt hier heel erg. En altijd staand doen omdat je dan precies ziet waar je heen gaat :slight_smile:

Ja in principe wel, maar dat is wel een relatief kleine, waardoor het waarschijnlijk ook niet handig is haha. Ik zat er nu aan te denken om wellicht een soort mal te maken van een lange stok, dan kan ik gewoon altijd makkelijk een rechte lijn maken!
Ja dat staan doe ik wel inderdaad, dat gaat min of meer vanzelf haha. Krijg er altijd wel pijn in mijn rug van

ik heb me net opgegeven voor een beginners cursus. Ik kan op zich wel wat naaien, maar durf de moeilijkere patronen niet. Ga nu met de beginnerscursus kijken of ik die vrouw leuk vind haha. Ze heeft ook naailes op vaste momenten of een strippenkaart, denk dat ik dan voor de strippenkaart wil gaan.

3 likes

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Ik heb een Burda patroon gekocht voor een broek. Er zit een matentabel bij als referentie voor welke maat je moet uitknippen. Nu snap ik het volgende niet: bij de heupwijdte van maat 38 staat in de tabel 94 centimeter. Als ik de bovenkant van de broek meet voor maat 38 (die over de heup moet kunnen want het is een broek met elastiek), dan kom ik uit op een totaal van 104cm (zonder naadtoeslag). Hoe kan dit? Ik vind dit nogal een groot verschil maar ik weet niet of ik moet downsizen. Iemand ervaring met burda patronen die me kan helpen?

Burda valt vaak erg groot, ten minste, dat is mijn ervaring. En tien cm is ook veel te veel. In het engels heet de extra wijdte voor pasvorm ease. Kan je op googlen als je het interessant vindt. Anyway, drie tot vijf cm is zo ongeveer standaard voor een broek. Voor maat 38 lijkt vijf me een beetje veel, maar ik heb alleen nog ervaring met rokken en jurken. Je kan het uittesten door te gaan zitten met een meetlint om je heupen. Dan zou je moeten kunnen zien/schatten hoeveel extra cm je nodig hebt. Het model van de broek maakt ook uit, een losvallend model zal meer ease hebben dan een strakke. En als je een rekbare stof gebruikt heb minder of zelfs een negatieve ease nodig.

Als je geen test-exemplaar wil maken (ikea heeft bijvoorbeeld katoen van 2 euro per meter, daar probeer ik wel eens een lastig patroon mee uit) dan zou ik de patroondelen met 1,5 cm naadtoeslag knippen, zigzaggen en met een lange steek in elkaar zetten, passen en kijken waar je eventueel meer of minder ruimte nodig hebt. Daarna definitief in elkaar zetten en de lange steek weer uithalen.

Voor een goede pasvorm zou je ook nog de afstand tussen je taille en je heupen kunnen meten en vergelijken met je patroon. Dan kan je dat deel eventueel verlengen/verkorten. Zodat de broekband komt waar hij hoort (of waar je hem graag wil hebben).

Succes! Ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb een abonnement op de burda en ik wil er ook nog graag een keer een broek uit maken.

1 like

Je zou ook een patroon kunnen maken van patroonpapier of inpakpapier en dat op je stof spelden. Knipt ook makkelijker uit, dan hoef je niet te staan.

1 like