Kleding en schoenen mooi houden

Ik hang wollen truien altijd een paar uur/middag/dag buiten. Ik was ze nooit of zelden. Wol heeft een desinfecterende eigenschap. Na het buiten hangen ruiken ze gewoon weer fris.

2 likes

Waarom moet je sportkleding wassen zonder wasverwachter? Ik doe altijd met namelijk.

@bostons ik denk dat veel wollen truien die je bij de grote ketens kunt kopen (Zara etc) gewoon van slechte kwaliteit zijn. Gemaakt om niet lang mee te gaan, zodat je snel weer een vervanger zult kopen. Mijn tweedehands wollen truien blijven veel mooier dan de truien die ik afgelopen jaar heb gekocht bij de Zara en Second Female via Zalando.

Omdat dat beter is voor de stof. Sportkleding wordt meestal gemaakt van materiaal waar stretch in zit en door wasverzachter gaat het alleen maar sneller lubberen omdat je de stof extra zacht maakt.

Mijn verwachtingen bijstellen. Als ik h&m koop kan ik niet verwachten dat het jaren meegaat. (De kwaliteit van h&m lijkt trouwens echt achteruit gegaan.)

Wollen truien plat laten drogen. Niet hangen want dan rekken ze uit.

Fragiele dingen in een waszakje.

Niet eigenwijs zijn en kleding die gestoomd moet worden naar de stomerij brengen. (Vroeger zou ik een pak gewoon op het handwasprogramma gedaan hebben.)

2 likes

Welke van deze twee werkt volgens jullie beter voor pillende kleding?

of

Mijn ultieme tip is om bij elke was een scheutje azijn te doen. Daardoor hoef je minder wasmiddel te gebruiken. Het is goed voor je kleding en ook voor je wasmachine. Door vaak op lagere temperaturen te wassen blijft er veel wasmiddel in je leidingen hangen waardoor je ā€˜vetluisā€™ kan krijgen (heel herkenbare geur als je het eens gehad hebt) en azijn is ook geschikt om dat te verhelpen.

3 likes

Goede tip! Doe je de azijn dan in hetzelfde vakje als je wasmiddel? Of direct in de machine? Of in het wasverzachter bakje? En hoeveel minder wasmiddel gebruik je dan? Sorry, zo veel vragen haha

1 like

Ik had inderdaad hetzelfde geobserveerd bij H&M. Enerzijds heb ik een H&M t-shirt uit 2008 dat nog perfect zwart en niet gepild is en draag ik een skinny van minstens 5 jaar oud, die nog steeds niet versleten of uitgerekt is. Bij elkaar kostte die outfit 30 euro. Anderzijds heb ik van mijn gigabestelling vorige week alles terug moeten sturen omdat de kwaliteit bagger was. Lelijke stofjes, scheef gestikte naden, rare pasvormen, lubberende broekenā€¦ Ook buiten de saleperiode verkopen ze troep. Erg jammer!

2 likes

Daarvoor is het ook handig om 1x in de zoveel tijd je theedoeken etc. op 90 graden te wassen. Beter voor je machine.

Ja inderdaad dat doe ik ook!

Vakje van de wasverzachter, maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit niet heel belangrijk is.
Qua hoeveelheid zou ik zeggen ongeveer de helft, maar ben niet zo precies eigenlijk. :smile:

Okay super! Bedankt voor de tip, ik ga het eens uitproberen

1 like

Ik heb hier al twee keer een gat mee in kleding gemaakt. :frowning: Nu durf ik dit dus echt niet meer te gebruiken.

Daar ben ik dus ook zo bang voor :see_no_evil: maar aan de andere kant is het bij sommige van mijn truien wel eens hard nodigā€¦ op deze manier ziet het er ook niet uit, dus ben bang dat ik toch eens een poging moet wagen. Neig naar dat kammetje, omdat ik het idee heb dat ik daarmee minder snel een gat zou maken dan dat apparaatje, maar of het resultaat dan even goed is twijfel ik weer over

Mijn truien pillen als een malle de laatste tijd en ik vind het er zo armoedig uitzien :disappointed_relieved:. Ik ga eens een scheermesje proberen en als dat niet werkt toch maar zoā€™n apparaatje kopenā€¦

Merken jullie trouwens verschil tussen verschillende merken in kwaliteit? Dit klinkt wel als een open deur, maar ik verbaas me er echt vaak over hoe kort kleding mooi blijft. Ik koop niet meer bij de H&M enzo maar ik vind duurdere dingen ook niet altijd veel beter. Bij welke merken/winkels hebben jullie de ervaring dat het echt mooi blijft? (ik doe al dingen als koud en niet te vaak wassen en niet in de droger enzo)

Ja zo herkenbaarā€¦ scheermesje is wellicht ook een goed idee inderdaad.

Qua kwaliteit merk ik bijvoorbeeld wel enigzins verschil tussen H&M en de Sting of Esprit bijvoorbeeld. Maar ik denk vooral dat het aan de stof ligt. Ik heb namelijk ook wat duurdere merk items, en ook daarbij merk ik dat de stof gaat rullen/pillen. Sommige goedkope items blijven namelijk ook lang mooi

Eerder werd hier al de tip genoemd om kleding in water met azijn te laten weken tegen een zweetgeur, en die kende ik al. Echter heb ik bij veel shirt het probleem (vooral van die ā€˜ondershirtsā€™) dat ik een soort deodorant vlekken erin heb zitten. Baal er zo erg van, want het zijn een beetje wittige vlekken en de stof voelt op die plek ook wat andersā€¦ (van die ā€˜invisibleā€™ deo werkt er ook niet tegen). Iemand die een oplossing hiervoor weet? Hoe ik de vlekken eruit krijg, of een ander goedwerkende (anti-transpirant bij voorkeur) deo die niet van die vlekken achterlaat?

Dit heb ik ook! Echt vervelend. Breng sommige kledingstukken dan gewoon naar de stomerij (helpt wel), maar dat kan niet elke keer haha.

2 likes

Ik zou echt voor een sweater stone gaan. Maak je je kleding niet stuk mee en helpt echt goed tegen pillen.

2 likes