Kleding en schoenen mooi houden

Hoe houden jullie je kleding en schoenen mooi?
Ik kom niet verder dan het wasetiket volgen en mijn schoenen af en toe inspuiten (al doe ik dat laatste veel te weinig).

Deel hier je ultieme tips voor het mooi houden van je kleding en schoenen of bijvoorbeeld het weer mooi krijgen van items (vlekken verwijderen etc.) of stel je brandende vragen

Ik trek bij het thuiskomen meestal wat anders aan, omdat ik altijd bang ben bij het koken of eten vlekken te maken. Languit op de bank liggen doe ik ook liever niet in mijn mooie wollen truien. Het omrollen creëert wrijving en ik heb een hekel aan pillende stoffen haha.

Minder wassen werkt ook goed maar is niet zo handig als je zweet (doe ik niet want 0,0 fysieke inspanning :grimacing:)

2 likes

Dat vind ik wel een goede tip! Ga ik ook vaker doen, wel eventjes een warme huistrui gaan zoeken dan. Heb ook een hekel aan pillende stoffen ja. Alleen baal er zo van, want naar school wil ik wel een warme trui aan, maar door het schrijven is er geen ontkomen aan lijkt het…

Hier ook een beetje het ‘ik doe maar wat’ gevoel haha. Maar ik zorg ook wel dat ik me vrijwel onmiddelijk omkleed wanneer ik thuiskom, hoe minder kans op vlekken hoe beter.
Hoe wassen jullie truien van 100% wol trouwens? Ik heb er nu eentje met de hand gewassen omdat een vorige trui kleiner was geworden in het wasmachine, maar zelfs met handwas (en echt geen warme temperatuur) heb ik het idee dat ze steeds een beetje krimpen :roll_eyes: en ik was ze al echt niet vaak, maar soms is het gewoon nodig. Ik koop echt nooit meer wollen truien.

Wanneer je vlekken hebt op kledingstukken maar een wasbeurt uit wil stellen (bv. bij truien of jassen): het merk lovables verkoopt doekjes die vlekken uit allerlei stoffen verwijderen! Ik heb er vlekken mee uit mijn wollen truien gekregen en ook 1 uit mijn mantel die er al een paar maanden zat :grimacing: kost een paar euro bij kruidvat en laat geen bleekvlekken achter ofzo

Zelf wel altijd problemen met pillende truien, iemand al eens zo’n machinetje gebruikt om dit te verminderen? Aanraders?

5 likes

Voor materialen als suede en nubuck is liquiproof een goede bescherming tegen (regen)water.
Sneakers maak je schoon met ossengalzeep (goed uitspoelen en niet te nat weg zetten, dan kan je bruine vlekken krijgen). Nooit bij de verwarming zetten na het schoonmaken, dan wordt het materiaal hard. Gewoon op kamer temperatuur laten drogen

Ik lees mee :sweat_smile:

Mijn voornaamste probleem is dat mijn kleding na een paar keer dragen heel erg uitlubbert, waardoor alles heel snel baggy wordt. Herkent iemand dit en zo ja wat kan ik er tegen doen?

1 like

Oh wat vervelend dat ze krimpen zeg! Zelfs als je ze met de hand wast… Wollen truien zijn juist zo fijn me dit weer. Gebruik je al wolwasmiddel? En hoe droog je de truien na het wassen? Misschien ligt het daaraan…

Heb je toevallig ook een wolkam geprobeerd? En in dat geval, wat vind je dan fijner werken? Ben bij zo’n apparaatje echt bang voor gaten :sweat_smile:

Wol-pluisjes verwijder ik met een bot wegwerpscheermesje. Werkt nog fijner dan zo’n pluisjesapparaat.

En wollen truien altijd liggend laten drogen op een wasrekje… gelukkig nog nooit gekrompen truien gehad.

Mijn tip: wondersponsjes. Gewoon bij Kruidvat verkrijgbaar, fijn om witte gympen mee schoon te maken.

2 likes

Wat doen jullie bij schoenen als de hielen aan de binnenkant versleten zijn, maar de schoenen verder nog goed zijn? Plakken jullie er wat op?

1 like

Ik gebruik daarvoor een sweater stone, werkt goed!

1 like

Kan de schoenmaker dat niet repareren?

De ultieme tip van “mijn” schoenmaker voor suedeleren schoenen; altijd in de kast zetten als je ze niet draagt, van UV-licht worden ze vaal.

1 like

De tips die ik een beetje van huis uit heb meegekregen:

• Niet te veel wasmiddel gebruiken.
  • Sportkleding sowieso zonder wasverzachter wassen.
    -versleten hakken en zolen laten maken bij de schoenmaker. De hakken die de schoenmaker plaatst, lijken ook steviger en gaan bij mij langer mee.
  • Qua kleding doe ik eigenlijk niets in de droger.
  • Jurkjes met ‘fragiele’ stoffen was ik niet bij spijkerbroeken of dingen met veel ritsen.
  • Scheutje azijn bij de zwarte was zodat het minder snel vaal wordt.
  • Fijne, dunne of fragiele stofjes met de hand wassen.
  • Witte zolen van sneakers/schoenen schoonmaken met van die wondersponsjes van de Action.
  • Kleding stomen als er nare luchtjes in zitten maar ze verder niet vies zijn.
  • Pluizentondeuse.
  • Als ik thuis kom of sowiewo een dag nergens heen moet chillkleren aan.
  • Foam cleaner om stoffen sneakers en schoenen mee te poetsen.
  • Spijkerbroeken en bh’s zonder wasverzachter wassen, want het schijnt dat ze daardoor mooier blijven en minder lubberen. Net zoals veel andere dingen met stretch (al weet ik niet of er echt veel verschil is maar een vriendin heeft wel altijd dat haar bh’s veel sneller uitgerekt zijn dan die van mij en zij wast alles met wasverzachter).
  • Ondergoed in wasnetjes.
  • Sportkleding met een scheutje azijn wassen. Zonder wasverzachter.
4 likes

Ja ik begrijp niet goed wat ik verkeerd doe haha. Ik gebruik inderdaad wolwasmiddel, en om ze te drogen leg ik ze over de volledige lengte op een horizontaal droogrek, dus ze hangen niet echt. Ze zien er alleszins beter uit sinds ik het met de hand doe, maar nog steeds heb ik het idee dat ze telkens een beetje krimpen.

Ik was al mijn dure wollen truien maar op 0 graden voor de zekerheid, op de wol was in de machine. Daar blijven ze mooi van. Maar dat deed jij ook al? :slightly_frowning_face:

Dat is iets wat ik inderdaad nog kan proberen, al gebruik ik bij handwas ook al koud water. Dankje voor de tip!

Wat ik ooit heb gehoord is dat als het fijne stoffen zijn zoals wol enzo te koud wast dat ze ook een beetje kunnen krimpen. Of het waar is weet ik niet want nu ik er over nadenk heb ik het nooit meer opgezocht maar toch denk ik er altijd aan met wassen.

Edit: wat ik ook altijd doe is na het wassen ze met de hand een klein beetje uitrekken en dan liggend laten drogen idd. Misschien helpt dat?

Voor pillende kledingstukken kan je een pluisjesdief gebruiken. Vooral voor jassen en truien gebruik ik het, en bevalt erg goed. Helpt mij echt wat oudere items weer nieuw er uit te laten zien.
Ik bedoel dan zoiets:

2 likes