"Kinderen kiezen hun ouders"

Voortzetting van de discussie Het andere Youtubers-/bloggerstopic #6:

Ik ben christen en geloof wel dat kinderen hun ouders kiezen. God heeft een plan met je. Ik snap ook wel dat sommigen mensen dit een ‘radicale’ gedachte vinden, maar dit is gewoon wat ik geloof.

1 like

Hoe verklaar je dan kinderen van alcoholisten en drugsverslaafden, of kinderen die door hun ouders mishandeld worden? Die zouden daar dan dus bewust voor gekozen hebben volgens jouw geloof. Hoe werkt dat dan?

3 likes

Ik vind het hele idee achter ‘God heeft een plan met je’ een zeer ziekelijk gedachte die schadelijke gevolgen kan hebben. Mijn grootouders hebben alle drie hun kinderen verloren en toch vonden enkele Christelijke mensen het een goed idee om die woorden te laten vallen. Waardoor zij zich nog extra schuldig zijn gaan voelen omdat zij wel oud hebben kunnen worden ondanks ze hun kinderen een goede jeugd hebben gegeven tot het het noodlot toesloeg waar zij geen aandeel in hadden. Wat is je plan dan? Iedere dag is dan overleven.

19 likes

Hoe moet ik dit voor me zien.
Een ei en spermacel met bewustzijn?
Die dan ook nog eens toevallig in de juiste personsen/ gekozen ouders aanwezig zijn?

4 likes

Kunnen we niet gewoon respecteren dat mensen iets geloven? Ongeacht of het strookt met je eigen visie of niet? Of moet er altijd een gelijk of 1 waarheid komen?

Edit: hiermee bedoel ik dat een discussie hierover voeren imo weinig zin heeft omdat het een geloof is.

8 likes

Dit is nu typisch zo’n geval waarbij we ook kunnen kiezen om niet allemaal te reageren…

7 likes

Nee. Maar dit soort uitspraken zijn gewoon niet handig en kunnen kwetsend zijn. Prima als je dat gelooft, maar hou het lekker voor je.

Ik bedoel overigens niet dat je je geloof niet mag uiten, maar dit soort extreme uitspraken zijn gewoon risky.

Je kan bepaalde uitspraken toch gewoon voor jezelf houden? Je hoeft toch niet alles te zeggen wat je denkt. Dat is juist het probleem waarom de maatschappij steeds verder uit elkaar valt. Het hele idee dat je alles moet zeggen omdat je in Nederland de vrijheid hebt omdat te doen. En ik had het kunnen negeren dat doe ik best vaak. Maar als bepaalde denkbeelden schadelijk kunnen zijn vind ik het niet gek om daar iets over op te merken.

1 like

Ze deelt gewoon haar geloof in een discussie die de andere kant van het verhaal belicht. Niet meer, niet minder. Ik snap niet dat dit niet mag en er vervolgens een hele discussie moet komen over of je dat wel of niet mag denken en uiten. Ik begrijp dat het kwetsend kan zijn voor mensen, mssr de toon waarop wordt gereageerd is zo aanvallend. Je kunt ook gewoon zeggen: o wat bijzonder dat je dit gelooft maar waarom denk je dit en hoe denk je hier en hier over? In plaats van de verbazing en het ongeloof te uiten dat iemand dit kan denken.

5 likes

Eens met @Banananana dat we er niet met zijn allen bovenop hoeven te duiken (ik postte mijn reactie tegelijk met @HvO). Maar als je zo’n boude uitspraak doet kun je wel een reactie verwachten, lijkt me ook dat ze het daarom doet, anders had ze het wel voor zich gehouden.
En ik ben ook gewoon echt benieuwd hoe ze het dan voor zichzelf verklaart dat ongeboren foetussen dus blijkbaar kiezen voor alcoholisten als ouders, of voor ouders die hun kinderen mishandelen/misbruiken. Dat zou voor mij namelijk niet te rijmen zijn, dus ik ben benieuwd hoe zij dat doet. Maar blijkbaar wilde @Brooklyn alleen provoceren en niet een gesprek aangaan, aangezien er nul reactie komt op de vragen.

2 likes

Ja dat je er vragen over hebt snap ik helemaal. Maar het kwam samen genomen aanvallend op mij over, wat ik niet terecht vindt en ik dan ook snap dat je daar niet direct op wil reageren. Als iemand constructief het gesprek aan zou gaan zou dat ook al schelen. Daarbij heeft Brooklyn nog maar 33 minuten geleden iets gepost, dus nog tijd zat als ze een reactie wil geven. Ik ben het er dus niet mee eens dat ze hier slechts komt om haar ‘bom’ te droppen. Maar laten we deze discussie niet groter maken dan het is :slight_smile:

Nou ja, als je zoiets post weet je dat er reacties gaan komen, dus om dan meteen uit te loggen/weg te zijn geeft voor mij al wel aan dat ze geen behoefte heeft aan een gesprek, maar gewoon even haar mening wilde verkondigen zonder die verder te hoeven onderbouwen. En ik vraag in mijn post naar hoe ze haar opmerking rijmt met dingen die in mijn ogen lijnrecht tegenover haar mening/geloof staan, dat lijkt me toch een prima begin voor een constructief gesprek?

Maar is dit dan weer niet een voorbeeld van 1 tegen de rest? Naar wat ik begrijp is er nu 1 forummers die het hiermee eens is en die heeft volgens mij geen behoefte hier over in discussie te gaan

5 likes

Nee dat is niet wat ik bedoelde. Ik snap het doel van dit topic niet helemaal als iedereen aan dezelfde kant staat en de enige aan de andere kant niet mee discussieert

7 likes

Dus dit topic is geopend om 1 iemand aan te vallen? Vind ik niet nodig

9 likes

Deze discussie was onderdeel van een ander topic. Maar het is idd 1 vs de rest en het heeft nu daarom geen enkel nut om de discussie voort te zetten en er een apart topic voor te openen.

1 like

Mijn vragen zijn misschien iets onhandig geformuleerd, maar ben oprecht geïnteresseerd naar de gedachte hierachter.
Ik ben zelf niet gelovig, maar kan me nog voorstellen dat je gelooft in dat er van bovenaf voor iedereen een plan is.
Alleen zie ik niet hoe dat samenvalt met dat je als
Ongeboren ziel zelf je ouders zou kiezen.

Ik heb dit weleens ergens over bijna dood ervaringen en reïncarnatie gelezen. Veel mensen zeggen dat je in een 'spirit family’s zit, en dat wanneer je dood gaat je blijkbaar zelf ‘kiest’ wat voor leven je gaat leiden op aarde. En dat is dan om zoveel mogelijk ervaringen op te doen voor je spirituele reis. Vond het wel Interessant hoeveel mensen soortgelijke dingen vermelden, en gezien hebben bij bijna dood ervaringen. Volgens deze theorie, zijn de mensen die je heel naast staan in je leven ook onderdeel van je spirit family. Dus in 1 leven zijn ze je dochter, in de volgende je moeder, dan een partner etc. Vind het heel interessant wel, maar weet niet of ik erin geloof. Ook als je naar past life regressions kijkt, komt het vaak voor dat als ze in hun vorig leven bijvoorbeeld een kind hebben verlaten, dat dan weer iets is wat in een volgend leven terugkomt, alleen dan worden ze bijvoorbeeld zelf verlaten als kind ofzo.

Nou ja erg zweverig dit allemaal, maar wou dit even delen omdat ik het zelf wel interessant vind haha.

2 likes