Kattentopic

Twee katers en een poes!

Ja wij hebben dat wel, ook bij Reaal en 90% vergoeden ze met een eigen risico van €150, betaal €17,23 per maand. Wilde het in eerste instantie niet doen, maar mijn/onze spaarrekening is op dit moment niet groot genoeg om evt een operatie oid te kunnen betalen. Vind het een fijn gevoel dat mocht er nu iets gebeuren het deels gedekt is. Maarja uiteindelijk is het hopelijk weggegooid geld want je hoopt het niet nodig te hebben.

Wat versta jij onder preventieve kosten?

1 like

Over het algemeen ben ik zo’n 35 euro kwijt per jaar aan medische kosten (vaccinatie) per kat. Dit jaar wel een pechjaar gehad (nieuwe kat met niesziekte en allergie) en zo’n 250 (inclusief jaarlijke injectie) over de toonbank gesmeten.

1 like

Oh dan loopt het wel meer op. Dan zit ik denk ik rond de 100 per kat per jaar (al die ont-… dingen). Extra controle doe ik niet want bij de jaarlijkse injectie wordt alles gewoon even bekeken.

1 like

Mijn ouders hebben thuis altijd katten gehad. Ik was altijd een beetje allergisch: alleen wanneer de kat ongeveer op mijn gezicht ging zitten. Sinds ik uit huis ben is de allergie veel erger? Echter zijn katten echt een van mijn lievelingsbeestjes <3 ik kroel nog altijd met die van mijn ouders. Uiteindelijk zou ik zo graag ook een kat willen. Ik vraag me echt af of de allergie niet weer weggaat indien ik een kat in mijn leefomgeving heb. Maar misschien zal ik voor een Maine Coon moeten kiezen.

Heeft hier iemand ervaring met o.a. weer een afnemende allergie?

Nee geen verzekering. Hij was ook al wat ouder toen we hem kregen, had geen jaarlijkse checks gehad en niet jaarlijks gevaccineerd en is een raskat. Wat we na inventarisatie zagen is dat een verzekering of niet zou kunnen of enorm duur zou worden. En we hebben een spaarrekening waar onverwachte kosten van betaald kunnen. Was vorig jaar nodig, hij werd ziek en had een spoedoperatie nodig. Buiten openingstijden, dus extra duur tarief. Ook nog checks nodig en medicatie. Was een duur grapje, maar daar hebben we wel bewust voor gekozen. Hij is helemaal opgeknapt gelukkig. Toen we de tweede kregen besloten we die ook niet te verzekeren.

We laten beide katten jaarlijks checken. Dat kost 45 euro per kat en dat is een hele uitgebreide check en vaccinatie. Ze komen niet buiten dus we ontwormen ze alleen twee keer per jaar. Dat is dacht ik 10 euro per kat aan pilletjes van milbemax.

1 like

Wij hadden nooit katten en ik was altijd allergisch voor andermans katten. Sinds ik zelf een kat heb ben ik voor geen enkele kat meer allergisch. Alleen als ze met hun nagels een wondje maken krijg ik daar nog bulten van, maar niet meer heel benauwd en alles.

1 like

Ja, dat had ik inderdaad ook altijd. Maar ik heb nu al last indien ik 1 uur ben mijn ouders ben. Maar ik denk inderdaad dat met meer ‘exposure’ de allergie weer wegzakt.

Voor hem is het ook een zondag

26 likes

Deze houding :woman_shrugging:

34 likes

Ik ga over 2 maanden 3 weken op vakantie. Ik heb 1 kat (binnenkat), die bijna een jaar oud is en ontzettend aanhankelijk. Het liefst zou ik hem naar mijn ouders brengen, maar die hebben al 2 katten en vinden het lastig er 1 bij te hebben. Mijn andere familie en vrienden houden niet van katten en/of zijn allergisch. Mijn vriend gaat kijken of de kat misschien bij zijn familie kan logeren, maar ik ga er van uit dat ik een andere oplossing moet zoeken. Zouden jullie kiezen voor een pension of iemand die elke dag thuis langskomt tegen een vergoeding? Ik wil vooral niet dat hij vereenzaamd. Het liefst zou ik hem laten logeren bij iemand die het leuk vindt hem een tijdje te hebben. Ik dacht misschien zou ik een briefje op kunnen hangen bij de dierenarts en kan ik dan met iemand beurtelings op elkaars kat passen, maar ja dan laat ik 'm bij een (semi) vreemde achter? Hmm ik weet het niet. Wat denken jullie?

Waar woon je? Misschien dat hier wel iemand wil oppassen!

Regio Den Haag/Rotterdam! Maar ik heb een auto dus kan 'm overal naartoe brengen. Het lastige is alleen dat ik best snap dat iemand niet zomaar de kat van een vreemde in huis neemt, al is ie nog zo leuk (tis een super cute beestje, maar goed dat vindt iedereen van z’n kat haha).

Je kunt ook via internet mensen vinden die tegen een kleine betaling je kat in huis nemen, dat heeft mijn ex een keer gedaan, maar die vrouw zegde op het laatst af en dan heb je wel een probleem. Wat dat betref is een pension weer een betere keuze.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen je kat in een bekende omgeving te houden. Dus bij jou thuis en dat er iemand langs komt.

2 likes

Moeilijke keuze inderdaad! Als ik kijk naar m’n eigen kat dan weet ik dat ze graag meer aandacht heeft dan even iemand die eten geeft en weer verdwijnt. En ze went snel aan een nieuwe omgeving. Dus dan zou ik toch een pension kiezen of een andere plek (moet wel goed voelen, dus niet wildvreemden. Zou collega’s ed eerst proberen) waar ze de aandacht krijgt die ze fijn vindt. Maar tis lastig! Hoop dat je een goede oplossing kunt vinden.

Dit weekend komt er bij ons voor het eerst een kattenoppas (normaal gesproken komt er altijd familie), gevonden via de website pa.w.sh.ake. Ik hoop dat het bevalt, want ik voel me altijd wel bezwaard als ik weer familie moet vragen. Best spannend, hopelijk gaat het goed!

Ik weet niet waar precies in die omgeving, maar wellicht zijn er wel studenten in je woonplaats die graag een paar weken een eigen woning willen in ruil voor zorg voor de kat? Of heb je liever geen vreemden in je huis? Zou voor de kat waarschijnlijk het fijnst zijn als hij in zijn eigen omgeving kan blijven, maar 3 weken lang alleen maar elke dag even kort bezoek dat eten geeft en misschien wat aandacht is wel erg weinig… Dus als dat geen optie is zou ik hem ergens heenbrengen. Pension is dan waarschijnlijk wel het meest zeker.

Mijne had dat ook een tijdje na zijn castratie, maar ging vanzelf weer over. Zou ze niet meer eten gaan geven, ze hebben nogal de neiging om dik te worden nadat ze gecastreerd zijn (dat is iig wat mijn dierenarts me vertelde). Zou focussen op het spelen en proberen ze uit te putten voor jullie gaan slapen, zodat ze jullie hopelijk niet wakker mauwen.

1 like

Onze kat plast in huis. Weet iemand wat je hier aan kan doen? We hadden eerst een kater die altijd een beetje achter d’r aan zat, maar die hebben we helaas moeten laten inslapen. Ik dacht dat het daarna juist beter zou gaan, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
We hebben 2 kattenbakken staan, maar daar gaat ze maar soms op. Ze kan gewoon naar buiten, maar doet ze niet heel veel. Soms loopt ze met ons mee naar buiten en dan plast ze vaak ook gelijk. Misschien moeten we vaker even naar buiten zodat ze mee kan, maar mijn vriend en ik werken ook allebei, dus is niet een ideale oplossing.
Heeft iemand tips?

Toen mijn kat dat deed was het omdat hij blaasgruis (niersteenprofylaxe) had… Toen moest 'ie onder narcose om gekatheterd te worden :sob: Ben je er al voor naar de dierenarts geweest? Anders zeker even doen.

Ja we gaan binnenkort idd naar de dierenarts. Het probleem bestaat echter al langer, hebben we ook al vaker tegen de dierenarts gezegd. Leek toen toch meer op stress plassen omdat die kater achter d’r aan zat.

1 like