Kattentopic

Mijn kat heeft altijd toegang tot brokjes, maar hij is pas 4,5 maand dus dan hebben ze dat echt nog nodig. Wat voor brokken krijgt je kat? Misschien is het eiwitgehalte te laag en is ie niet verzadigd genoeg, kan helpen als je ander voer zoekt met meer eiwitten.

1 like

Onze jongste kat krijgt 25gr in de ochtend en 25gr in de avond. Die brokjes eet hij bijna meteen op, samen met zijn natvoer. Ik heb ook echt het idee dat hij altijd honger heeft. Als ik de 50gr (die hij mag op een dag) in de ochtend geef, dan heeft hij s’avonds niks meer (want meneertje eet alles direct op) en dat vind ik zo zielig :woman_shrugging: Daarom splits ik het, zodat hij s’avonds ook nog wat brokjes heeft.
Onze oudste kat heeft de hele dag brokjes ter beschikking en eet niet alles in 1 keer op.
Het verschilt echt per kat heb ik het idee :grinning:

1 like

Ik heb een automatische voerbak gekocht voor mijn 2 monsters. Waren ook te dik maar als er te lang tussen het voeren zat ging er 1 kotsen. Dus nu krijg ze 4x per dag een hapje. Ze eten dan wel direct alles op maar lijken niet erg hongerig. En zijn nu keurig op gewicht. Plus als ik een hele dag weg ben hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ze heel lang op hun hapje moeten wachten.

1 like

Waarom moet ie per se saus eten? Mijn kat krijgt al heel zijn leven enkel droogvoer, gaat prima. Ik heb de indruk dat katten liefst altijd hetzelfde eten, niet te veel variatie

Mijn kat eet niet gigantisch veel dus het eten kan blijven staan, maar de drie katten die bij mijn ouders zijn gebleven eten 2x per dag een beetje. Sinds ik uit huis ben zijn ze echt veel te veel aangekomen dus ik vermoed dat ze hier en daar nog wel wat extra’s krijgen. :expressionless:

Ik twijfel hier dus ook over. Ik las dat het voor een kat natuurlijker is om de hele dag kleine hapjes te eten, maar ik ben ook een beetje bang dat mijn kat dan heel dik gaat worden. Misschien even een tijdje proberen om te zien hoe het gaat.

1 like

Mijn asielkatten waren in het begin enorm gefocust op eten en je moest het op ten duur ook echt weghalen, maar nu ze mij vertrouwen en weten dat ze gewoon altijd eten krijgen, eten ze niet meer alsof het hun laatste avondmaal is. Ik kan de brokjes nu de hele dag gewoon laten liggen.

Bij de oudste weet ik niet pecies maar dat was in ieder geval enkele maanden. Merlijn, nadat ie helemaal beter was, een kwestie van weken. (Ik heb hem langere tijd wel wat meer laten eten dan gewoon is omdat hij door niesziekte was afgevallen.)

Ik ga woensdag kijken naar een poes van 2 jaar via advertentie op marktplaats. Op de foto ziet ze er lief (ogen staan goed, let ik altijd op) en gezond uit. Ze is gesteriliseerd.

Ik wil sowieso vragen naar een boekje van de dierenarts, het beestje in het echt beoordelen (geen vieze oogjes, vacht) maar zijn er meer dingen waar ik op moet letten?

Misschien even kijken naar het gebit.

1 like

Dit zag ik vanochtend, zo lief

23 likes

Het verschilt echt per kat of het beter is om ze op bepaalde tijden of onbeperkt eten te geven. Mijn eigen kat heeft de hele dag toegang tot eten en krijgt Royal Canin, gewoon goed voer. Maar had daar niet genoeg aan want hij bleef magertjes, dus toen hebben we een klein zakje met kittenvoer door zijn eigen voer gemengd en sinds dien ziet hij er goed uit. Moet voor de winter wel even kijken of hij het nog wel nodig heeft want dan voert hij niet zo veel uit haha.

@Rosalind Ik zou dus vooral kijken hoe je kat er uit ziet: is hij magertjes dan gewoon onbeperkt geven, maar wordt hij vadsig; gewoon een paar keer per dag geven. Of inderdaad een manier waardoor hij wat langer doet over zijn voer zoals bij honden kan met een speciale voerbak, maar ik weet niet of zoiets bestaat voor katten eigenlijk.

1 like

De mevrouw van de cattery zei tegen ons dat het natvoer eigenlijk wel goed is. Ze zei dat het natuurlijker is voor de kat om “vers” vlees te eten ipv brokjes. We geven Almo Nature (1 blikje van 70gr per dag), die zijn zonder vette sausjes.
Geen idee of het echt noodzakelijk is om ze natvoer te geven :sweat_smile:

1 like

Hahaha, mijn katten zijn precies het tegenovergestelde. Als ze te lang hetzelfde krijgen laten ze het staan (het zijn echt snobs) en gaat het stinken…

hoe oud is ze?

:heart_eyes_cat::heart_eyes_cat::heart_eyes_cat::heart_eyes_cat:

1 like

Ik maak iedere een potje per kat met afgemeten hoeveelheid en ze krijgen wanneer ze willen maar niet meee dan er in dat potje zit. 1 kat eet 2 maaltijden maar anderen wel 5 of 6

Natvoer uitleg: Het voeren van natvoer is vooral goed door het vocht wat erin zit, naast brokken moet er namelijk nog behoorlijk wat gedronken worden en niet alle katten doen dat. (Vandaar dat ik dus ook altijd een waterfontein adviseer). Je hebt ook nog verschillende soorten natvoer, van die ‘snackachtige’ kuipjes ed zijn voor af en toe, zijn verder geen goede basisvoeding, maar als je gewoon een goede brok voert als basis maakt dat dus niet uit. Je hebt ook wel hoogwaardige soorten natvoer zoals van Cosma, Cat lovers gold, Renske, Animonda carny, Granatapet, Almo, Applaws.

2 likes

Tien seconden later…

29 likes

Ze zijn allemaal zo lief aaaw

24 likes