Kattentopic

@HvO
Die van mij heeft/had daar ook last van, begon ineens overal te plassen, ben meteen naar de dierenarts gegaan toen en bleek inderdaad dat te zijn (arm ding moest zelfs onder narcose en gekatheterd). Ze krijgen er een soort blaasontsteking van (de kristallen die ze aanmaken beschadigen de urineleider en blaas, en dat kan ontsteken, waardoor ze dus constant moeten plassen, net als wij bij een blaasontsteking). Dat betekent vaak ook flinke pijn, dus ook als het niet lukt om urine op te vangen sws wel naar de dierenarts, want hij heeft waarschijnlijk antibiotica en pijnstillers nodig. En speciaal voedsel, ik heb kattovit, werkt erg goed voor ons. Het kan altijd terugkomen ook, dus moet het ook goed in de gaten houden.

1 like

Ik zou het denk ik voor de zekerheid meenemen. Om te bepalen of het kristallen zijn of een blaasontsteking hebben ze altijd urine nodig. Ze kunnen voor urine ook daar nog de blaas uitknijpen maar dat is heel onprettig. Heel fijn dat je vandaag nog terecht kan!

Edit: Ze draaien de urine af waardoor alle zware deeltjes naar de bodem zakken. Vervolgens wordt onder de microscoop een druppeltje bekeken en daar kunnen ze van alles zien: rode bloedcellen, struviet, ontstekingscellen etc. Ze gebruiken ook nog een stickje om de Ph waarde( heeft te maken met struviet) te meten en of er bloed in de urine zit (niet altijd met het blote oog te zien). Denk dat elke dierenarts deze check wel wil doen dus vind het vreemd dat je geen urine mee hoeft te nemen eigenlijk

Ik zie dat mijn kat vannacht gepoept heeft maar dus met zn kont over de vloer heeft lopen slepen? Er lag ook echt zon streep van wat poep en een streep zonder. (Lekker verhaal, zit nog aan mn ontbijt). Iemand enig idee of er iets aan de hand is? Hij gedraagt zich verder normaal

Zouden zijn annalklieren kunnen zijn, dan gaan ze soms ā€œsleetje rijdenā€. Maar mijn smerige kat heeft ook nog wel eens dat ze ontlasting nog in haar vacht heeft zitten, dat ze dan de gekste dingen doet om dat er uit te krijgen haha

Thanks! Ga even in de gaten houden of die t nu vaker doet

Mijn katten hebben dat wel eens gedaan als de drol met haren (eventueel mijn haren) aan elkaar vast hangen en niet in de bak vallen. Dan voelt ze dat er wat ziet en moet ze er vanaf dus gaat ze op de vloer schuiven.

Mijn kat valt eens in de zoveel tijd uit het niets mā€™n handen aan, echt vanuit het niets een hap nemen en soms ook klauwtjes er omheen. Terwijl ik dan niks aanā€™t doen ben? Ik heb hem geadopteerd van andere niet zo vriendelijke baasjes maar heb hem inmiddels wel al 3 jaar dus ik had gehoopt dat dit wel weg zou gaan. Verder is het een heel lief beestjeā€¦ heeft iemand tips?

Het kan ook dat hij wormen heeft, dus misschien even kijken of je wat ziet zitten.

Aah, wat een leuke fotoā€™s hier! Ik kan niet wachten totdat ik straks naar mijn nieuwe appartment ben verhuisd, en dan eindelijk genoeg plek heb voor katten. :smiling_face_with_three_hearts:

Ik ben echt verliefd op de korte chubby pootjes van mijn kat

43 likes

Ik nu ook.

1 like

Dat je even heel verdrietig bent en ze dan luid spinnend komen knuffelen :two_hearts:

Vroeger als kind hadden we ook een poes waarvan we nog steeds denken dat zij onze moeder dacht te zijn. Zodra een eerste traan over mijn wang rolde kwam ze al bij je knuffelen en ging pas weer weg als je niet meer zo verdrietig was. Die beestjes zijn ook te goed voor deze wereld.

8 likes

Ja echt hoor, mā€™n hart ontploft soms van liefde als ie zo lief komt knuffelen.

1 like

Mijn kat komt soms op schoot liggen maar niet voor langer dan 5 minuten want dan loopt hij weg of hij hangt opeens in je hand haha
Maar afgelopen zomer had ik mijn arm gebroken en de eerste dagen echt veel pijn. Maar toen kwam hij ook echt bij me liggen voor een uur, en ook echt gewoon zĆ³ lief kopjes geven
Mn hart barst altijd uit elkaar van liefde op dit soort momenten :two_hearts:

4 likes

O m g. Ook echt van schattige zachte kleine katten paws naar die korte chubby pootjes. Te cute

1 like

Ik ben echt even radeloos. Mijn kat blijft maar bij de voordeur plassen. Ik heb er al verschillende ondergronden gehad en hij blijft het doen, ook als ik erbij ben. Ik heb niet het idee dat ie last heeft, hij gaat verder gewoon op de bak. Maar iedere keer op die plek? Ik heb er ook al gesprayed met rustgevende spray omdat ie wel eens schrikt van de post bijvoorbeeld.
Herkent iemand het?

17 likes

:roll_eyes::roll_eyes:

32 likes

Maar wat je niet ziet, of beter gezegd hoort, is dat hij normaal 24/7 krijst. Dit beestje kan niks zonder geluid te maken. Als hij slaapt, snurkt hij zelfs keihard.

Mijn ene kat, de zwarte, kan er HEEL slecht tegen als hij zijn zin niet krijgt. Net kreeg hij geen aandacht, dan begint het met miauwen, kopjes tegen je benen aan geven, gaat over in bijten in je been en voet (niet hard, maar wel om Ć©ven duidelijk te maken dat hij er is). Dan krijgt hij op zā€™n kop, loopt dan naar de gang (galmt namelijk lekker daar) en daar gaat hij dan midden op de grond zitten en mopperen. De eerste drie keer dacht ik nog dat dat toeval was, maar tegenwoordig weet ik wel echt zeker dat hij gaat zitten mopperen en klagen als hij even zijn zin niet krijgt.

6 likes