Kattentopic

Hoe weet je dan wanneer je minder kan geven, sorry ik kom echt over als een kattennoob. Maar heb ook nog niet zo lang een kat haha.

@flwhrs Je houd in eerste instantie de richtlijn aan op de verpakking. En goed blijven kijken naar je kat, ik voer zelf mijn dieren op het oog. Leg je hand lichtjes op de ribben, moet je harder drukken om de ribben te voelen of voel je gelijk al ribbels? Het is prima om een dun laagje vet op de ribben te hebben, maar je moet ze nog wel redelijk makkelijk kunnen voelen.

@HvO Als het goed is zijn de ingredïenten daar wel op aangepast maar het is maar de vraag tot hoever. Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Voor binnenkat/buitenkat vind ik persoonlijk onzin, dat kun je reguleren met de hoeveelheid. Voor urineproblemen is het wel belangrijk om daar goed op te voeren, vaak met minder calcium. Gesterilliseerde katten komen sneller aan, dus ik verwacht dan dat het voer minder calorieën bevat, maar dat is ook niet per se noodzakelijk want kun je ook regeluren met hoeveelheid of de beweging op aanpassen.

2 likes

Brokken? Oke/prima/gemiddeld. Er zijn betere merken, er zijn nog veel meer slechtere merken. Eiwitpercentage zit aan de lagere kant en ook wel vanuit plantaardige bronnen. Maar de gemiddelde kat zal het er gewoon goed op doen.

Natvoer is prima, zijn gewoon pure ingrediënten inderdaad. Eiwitpercentage is zo laag omdat het grotendeels water is. Zou je dus ook zelf kunnen samenstellen. :grin: Wissel wel af tussen verschillende soorten om een zo compleet mogelijke voeding aan te bieden.

Voer je ‘gewone’ Royal Canin of een veterinaire versie? De gewone zijn vooral heel erg overpriced in verhouding tot de kwaliteit. Het is geen slecht voer, maar je kan beter krijgen voor dat geld.

Ja natvoer inderdaad.
Verschillende smaken kan prima, het is een fabeltje dat voer afwisselen slecht is. Tenminste, een gewone gezonde kat kan dat prima aan! Merken die ik hierboven heb aangeraden zijn: Applaws, Orijen, Smolke, Cat lovers gold, Purizon. Allemaal met verschillende prijzen .

1 like

Een van mijn katten heeft blaasgruis. Nu geef ik op aanraden van de dierenarts van dat speciale canin voer. Maar ik geeft gewoon wiskas natvoer. Is dat heel erg?

Hebben jullie aanraders wat betreft kattenbakvulling? Liefst klonterend. Die ik nu heb klonterd wel, maar niet optimaal. Hierdoor doe ik veel minder lang met een zak kattengrit.
Deze heb ik nu:
66618_pla_gimborn_biokat_s_classicfresh3in1_fruehlingsduft_6

Ik ben vandaag in asiel geweest omdat er een kat was waarvan ik dacht dat ze misschien bij ons past. Ik heb al 1 kat, rustig en lief dier. Er mag van mij wel een wat ouder beestje bij. Liefst ook een rustige dus. Maar deze was ‘in het echt’ wel heel groot en ik voelde ook niet echt een klik ofzo.
Ben wel benieuwd of er ervaringen zijn met wat oudere katten bij elkaar laten. Met eten bijv…
Mijn huidige kat is echt een superlief en voorbeeldig diertje (vind ik dan) dus ik wil haar geen kwaad doen. Qua ruimte is er denk ik geen probleem en financieel zit het ook wel goed.

Thanks voor de tips voor voer! Die van mij krijgen nu Royal Canin, mede omdat dat vanuit het nest gevoerd werd, maar ga eens naar deze merken kijken!

Wij hebben altijd de kattenbakvulling van de Lidl.

1 like

Wat groeien die beestjes toch snel. Ik ben wel echt blij dat ze zo leuk samen zijn.:heart_eyes:

26 likes

:smile_cat:

21 likes

@Lort toen mijn ene kat was overreden en mijn 6 jaar oude kater achterbleef, ben ik op zoek gegaan naar een geschikte andere kat. Omdat mijn kater vooral een grote en rustige niet-dominante knuffelbeer is die zo zijn eten afstaat wilde ik een kat niet te druk was en ook niet ontzettend de macho ging uitgangen. Ik heb tijdens mijn zoektocht kennis gemaakt met meerdere katten die aan mijn eisen voldeden maar om een of andere reden niet goed aanvoelde. (Ik had er persoonlijk geen klik mee.) Uiteindelijk vond ik diezelfde dag nog een mannetje van +/- 2 jaar in een asiel die makkelijk in de omgang is, wat extraverter is dan mijn kater maar ook geen bullebak is. Na een paar weken bleek hij wel iets drukker te zijn dan ze vooraf hadden gehoopt maar dat is geen probleem. Ik speel gewoon veel met hem zodat ie zijn energie kwijtraakt en hij mag binnenkort ook naar buiten. Ze ravotten tegenwoordig lekker met elkaar en de kleine toont ook wel affectie (wast/likt de oren van de ander) maar het is niet zo dat ze tegen elkaar gaan aanliggen.

Ik heb express lopen zoeken naar een kat tussen de 9 maanden tot max 2 jaar omdat het moeilijker is om oudere katten te koppelen maar een kitten zou ook weer te druk zijn geweest voor mijn 6 jaar oude kater.
Eerder een oude kat gekoppeld met een jonge kat en ze konden normaal met elkaar overweg (geen ruzie etc) maar deze twee doen het beter samen. En als iets niet goed aanvoelt niet doen en gewoon verder zoeken.

9 likes

Zelf mix ik Smilla Sterilised met Royal Canin (zo’n veterinary, één van mijn katten heeft een rommelig maagdarmkanaal > kotsen). Hoe kijk jij tegen dat voer (Smilla) aan? Ben nu wel benieuwd haha. Ben wel af en toe aan het rondkijken, eventueel iets anders proberen, in de hoop dat ik niet meer hoef te mixen. Mijn andere katten willen ook nog weleens aan dat voer zitten en dat moet eigenlijk niet haha.

Doen jullie nog iets voor het gebit van jullie kat? Tips zijn welkom haha. Een van mijn katten heeft weleens ontstoken tandvlees en hij is nog geen drie jaar. Tanden poetsen bij mijn katten gaat gewoon echt niet lukken.

Ook een geval niet heel slecht, maar er zijn betere. Er zitten meerdere plantaardige eiwitbronnen bij. De suikerbietenpulp icm de cellulose zou de afvoer van haarballen moeten verbeteren, maar het zijn plantaardige vezels dus als je kat geen problemen heeft met haarballen is het niet per se nodig om dit in deze hoeveelheid te geven. Daarnaast zitten er dus behoorlijk wat koolhydraten in dit voer door de maïs én de bietenpulp én de appelpulp én gerst én rijst.

Dit zou mijn kat echt zo goed staan he

17 likes

Bedankt voor het kijken, ik zal als dit op is eens iets anders proberen!

Dit is wel echt heel schattig! Mijn katten moeten elkaar echt niet, dus dit zal nooit gebeuren :worried:

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!