Kattentopic #3

Waren dat ook kittens?

Why?! :sweat_smile:

31 likes

Hij is gewoon lid van je username.

4 likes

Nou, alles gaat prima hier. Heb Max vanmorgen apart gezet in de slaapkamer. Vanmiddag stond hij met zijn pootjes tegen het raam te tikken van de slaapkamerdeur. Hij wilde naar binnen.
Naar binnen gelaten, en ze hebben heerlijk gespeeld met zijn tweetjes. Macy maakt soms nog een soort zeurend geluid, geen gegrom meer, en Max staat zijn mannetje. Heerlijk om te zien.

3 likes

Fijn! Ik zou ze misschien de komende nachten nog even apart houden als dat haalbaar is? En dan overdag steeds langer bij elkaar, en dan ook steeds langer zonder supervisie.

En uhm, sorry maar waar blijven de foto’s?! :stuck_out_tongue:

2 likes

36 likes

Ga dat wel doen ja, ik woon klein, maar had Max vandaag in de slaapkamer, daar staat nu ook eten en drinken en een extra kattenbak.

Vannacht wil ik Max in de woonkamer laten, zodat Macy dan bij mij in de slaapkamer is. Zij slaapt sowieso altijd 's nachts bij mij. Als ik het andersom doe wordt dat oorlog vrees ik haha.
Kan Max ook de gang en de keuken geven, maar vind dat dan weer zo sneu omdat dat helemaal niet zo groot is.

En foto’s zijn wel lastig te maken hoor met dat donkere weer haha. Zo’n donker katje, en donker weer. Maar poging gewaagd, en heb er 3 die toonbaar zijn.

Ik heb een laatste update over mijn foster kitten Blue. Ik hield de rescue in de gaten waar ze heen waren gestuurd en ik had ze nog niet op hun website gezien. Ik heb toen een e-mail gestuurd om te kijken of het überhaupt mogelijk was om hem op te halen. Maar ik kreeg een e-mailtje terug dat hij niet in hun systeem staat en of hij niet toevallig bij een andere rescue in Seattle was.

Dus ik kijk de e-mail die ik had gekregen nog een keer na en ik zag dat ze een foutje hadden gemaakt. Er stond namelijk de naam van 1 rescue en een link naar de website/insta van een andere rescue. Ik had op de link geklikt maar die was dus verkeerd.

Snel op de website van die andere rescue gekeken en alleen Orange stond er nog op. Ik heb ze toch een mailtje gestuurd maar ik hoorde net dat Blue en Banana samen geadopteerd zijn. Ik ben heel verdrietig maar wel blij dat ze samen zijn. Orange was wat meer onafhankelijk. Ik had Blue nooit samen met nog een kitten kunnen adopteren dus misschien is het beter zo. Ik hoop dat hij heel gelukkig wordt :pleading_face:

30 likes

Ik vind het zoooo schattig als mijn katten bij mij op schoot komen liggen en dan echt zo’n diepe zucht slaken, zo van: “zwaar kattenkutleven, maar nu even chilllaxen, I deserve this”

30 likes

Als ik het me goed herinner zitten er hier ook een paar meiden met katten met HCM? Onze kat heeft nu een jaar 2x per dag een kwartje atenolol en daarmee gaat het heel goed! Hij is actief, speels, en op t oog niet snel benauwd. Nu belt de DA dat ze jaarlijks een hartecho adviseren, maar ik twijfel of ik dat echt nodig vind? Het is zoveel geld en t gaat goed… en twijfel of t écht nodig is. Ben de beroerdste niet en beide katten hebben al 2x een echo gehad; maar hoef ook niet onnodig kaalgeplukt te worden. Ben op zoek naar ervaringen/meningen. Hoe doen jullie dit?

Mijn kat heeft ook HCM en krijgt twee keer per dag vetmedin. Van een hartecho heb ik eigenlijk niks gehoord, en eigenlijk lijkt me dat ook niet heel zinvol? Ik ben geen dierenarts natuurlijk, dus misschien is het wel zinvol maar met HCM heb je nooit zekerheid over de levensverwachting. Wat was de toegevoegde waarde van de echo? Mijn kat heeft nog nooit een echo gehad, het was behoorlijk duidelijk wat het was. De dierenarts heeft me wel de keus gegeven maar zei dat dat alleen maar extra geld zou kosten met dezelfde uitkomst.

1 like

Ze zei om te weten of de medicatie goed is ingesteld. Maar lijkt me onzinnig, want het is een bètablokker dus dat vertraagt de hartslag en die kun je gewoon horen. Maar kreeg van de assistente eigenlijk niet echt een goed antwoord, ze zei met name “ja we maken vaak een echo om te kijken hoe of wat”

Ik ben geen dierenarts maar wel mensenarts haha dus kon daar ook niet zo veel mee :sweat_smile:

1 like

Mijn kat gaf over van atenolol dus toen ik daarmee heen kwam zei hij dat het hart wel een stuk rustiger klopte en kreeg toen vetmedin mee. Heb toen ook niks gehoord over een echo voor later oid. Ik meet weleens zelf de hartslag van mijn kat. Ik weet niet hoeveel een echo uithaalt eigenlijk :sweat_smile:

Wat ik lees (en zelf ook logisch vind) is dat je de diagnose HCM met een echo stelt. Het is namelijk een verdikking van de hartspier, dus dat kun je zien en niet horen (behalve het ontstaan/toename van een hartruisje). Je kunt die verdikking tegengaan/langzamer laten verlopen door het hart minder te belasten, en dus de hartslag met medicatie te verlagen. Maar in my mind, als je een mooie trage hartslag hebt met medicatie, maar toch progressie van het ziektebeeld op de echo, is daar toch niet zoveel aan te doen. Want de hartslag kan niet nóg lager want da’s ook niet fijn voor het katje, en het is nou eenmaal een ziektebeeld dat niet beter maar alleen maar slechter wordt. Als je medicatie niet goed hebt ingesteld zou ik dus verwachten dat je dat merkt aan een hogere hartslag, en dan kan het imo wél zinnig zijn om de dosis te verhogen. Maar ook daar heb je dan geen echo voor nodig :face_with_monocle:

Mijn da gaf aan dat ze het normaal gesproken inderdaad wel diagnosticeren met een echo, alleen bij mijn kat hoefde dat niet gaf hij aan. Maar aan je verhaal te lezen dan zou je het gewoon moeten horen en zou een jaarlijkse echo ook niet nodig zijn. Het gaat nooit beter worden. Zoals ik heb begrepen wordt er alleen geprobeerd met de medicatie het leven aangenamer te maken en de levensverwachting te ‘rekken’. Ik zoi er denk ik voor kiezen niet de jaarlijkse echo te doen. Maar mijn kat is ook erg gestresst dus dat jaarlijkse uitje bespaar ik m ook liever

Ik heb al heel lang de Nestor XXL kattenbak maar die gaan snel kapot dus nu heb ik een andere bak besteld maar ik dacht ja doe maar weer XLL want die Nestor is ook niet super groot.

Mijn katten hebben voortaan een heel flatgebouw waar ze in kunnen poepen, deze is zo groot :joy:

Twijfel ook echt of ik die nieuwe wel moet houden, heb er wel plek voor maar jezus wat een groot ding.

10 likes

Haha ik vond mijn bak al groot naast de oude, maar die van jou ziet echt gigantisch uit.

(Die rechtse is een nestor XXL)

2 likes

Wat voor ras is het? :open_mouth:
En hoe oud is ze? Nogmaals, als ze zo zo klein zijn kan ie beter nog samen met een maatje opgroeien…

1 like

Je doet nu dus precies waar iedereen voor waarschuwde: een jonge kitten in huis nemen zonder maatje en zonder echt de tijd te nemen om te denken of een kat echt wel bij je past. Vooral met jouw geschiedenis zou ik er echt wat meer tijd voor nemen.

Die roze wolk is leuk, want katten zijn leuk, maar voor een dier zorgen is meer dan een dier lief vinden.

21 likes

Dit kun je heel goed afleren. Alleen maar met speelgoedjes spelen en niet met je handen of voeten. Als er nagels aan te pas komen ‘nee’ zeggen en stoppen met spelen. Hoe eerder je dit afleert hoe beter voor later.