Kattentopic #3

Heb wel het idee dat het gedrag van poes verandert, ze heeft me net echt heel hard gebeten met haar 4 hoektanden. Ze doet dit vaker maar lijkt nu erger. Elke keer als ze ons aanvalt dan verheffen we onze stem en zetten haar op de grond, maar heb niet het idee dat het minder wordt? Heeft iemand hier misschien een goede tip voor? Normaal is het niet zo erg maar nu bloedt het echt

Ze zit dan overigens bij ons op de bank en krijgt de kolder in haar kop, ineens staat ze in gevechtshouding en valt ze aan. We proberen haar wel nog uit de situatie te halen wanneer ze klaar voor actie gaat staan, maar lukt niet altijd

9 likes

Aaw is dit de bange lieverd? :pleading_face: komt wel goed hoor, kost gewoon veel tijd en geduld.

En bedoel je met stem verheffen gewoon kordaat nee zeggen? Want niet hard roepen hoor, dat kan eerder eng zijn dan een duidelijk signaal. Gewoon rustig “Nee.” zeggen en haar op de grond zetten moet voldoende zijn.
En veel met haar spelen! Misschien moet ze meer energie kwijt.

We zeggen gewoon ‘nee’, maar wel iets luider dan onze praatstem
We spelen heel veel met haar, maar misschien nog niet genoeg haha

1 like

Ik vind het zo leuk als ze zo samen liggen :smiling_face_with_three_hearts: en tussendoor elkaar een wasbeurt geven.

41 likes

Oh ik baal zeg! Macy is nu 5,5 maand. En Max 4 maanden. Deze week zou ik een afspraak maken bij de dierenarts om Macy te laten steriliseren, wilde dat op 6 januari laten doen, zou ze net geen 6 maanden zijn.
Is Macy toch krols vanaf gisteren… Zo jong al!
Baal er van, want ze kunnen (willen…) haar niet steriliseren tijdens haar krolsheid. Dat schijnt meer kans te geven op bloedingen. Maar las dan weer dat andere dierenartsen het wel doen.

Vind het zo sneu voor haar, ze ligt continu op de grond te rollen, kont omhoog. Max weet nog niet zo goed wat ie ermee aan moet (gelukkig maar!!).
Heb nu afspraak voor 12 januari staan. En nu maar hopen dat de krolsheid snel over is. Heb gewoon medelijden met haar :crying_cat_face:

3 likes

We hebben toch voor een tweede poes gekozen! Ze hebben elkaar inmiddels ook al ontmoet. Onze eerste poes is nog wel een beetje afwachtend. Als de kitten plots te dichtbij komt kan ze wel blazen maar ze is nog helemaal niet agressief geworden. We mogen haar (de oude kat) gewoon aaien en optillen en ze is wel nieuwsgierig naar d’r maar wel op haar eigen tempo. Dus dat is positief! Ze zijn nog geen vriendjes, maar kunnen prima in dezelfde kamer (of bank) slapen en eten. Heb de hoop dat dit helemaal goed gaat komen naarmate de kitten hier langer is! De kitten boeit het allemaal niet zo en gaat direct op dr ruggetje liggen als onze oude poes blaast. Ze is gelukkig helemaal niet bang! 'S nachts slaapt ze nog wel op haar eigen verdieping om onze oude kat nog wat rust te geven. Een foto van de kitten kan natuurlijk niet ontbreken haha:

31 likes

Moosje heeft nog steeds niks gegeten/gedronken.
Op advies dierenasiel smeren we dalijk wat natvoer op haar vacht, hopelijk likt ze het er dan af en komt ze op gang. Ook niet meer bij haar zitten maar echt helemaal met rust laten
Ze heeft vanmorgen wel gepoept gelukkig
Vind haar wel wat relaxter lijken maar ja

n

11 likes

Ach, schatje. Ik heb geen ervaring met angstige katten, hoop dat ze gauw wat bijtrekt!

1 like

Onze jongste kat van 1,5 is te zwaar. Hij weegt nu 5,8 kg :expressionless: Nu weet ik wel uit ervaring dat katten in de winter altijd iets zwaarder zijn (bij onze andere kat is het verschil tussen winter en zomer soms wel 1,5kg!) maar die jongste moet wel wat kwijt. We proberen al een paar maanden minder brokjes te geven (afgewogen) maar heb het idee dat het nog niet echt werkt. Hij reageert ook soms alsof hij nooit te eten krijgt. Hij krijgt nu Hills brokjes.

Hebben jullie ervaring met andere brokjes? Ik heb in het verleden wel eens Purizon gehad, dat vond hij ook best lekker. Wat zouden jullie dan aanraden qua dosering kijkend naar de dosering van Purizon? Ja, ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn natuurlijk maar ben benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken. De DA zei iets in de trant van geef hem de hoeveelheid die hoort bij een kat van ongeveer 4-4,5 kg.

1 like

Ik weet niet meer hoe het merk heet wat we de kat bij mijn ouders gaven, maar hij viel af toen we echt het voer bij de dierenarts kochten. Hij raakte veel sneller vol en at daarom minder. Misschien kun je daar eens naar kijken? Ik heb geen idee of de merken die je benoemt al dierenartsvoer is trouwens.

1 like

Aww arm schatje, zo ineengedoken :pleading_face: konden we maar met ze praten hè.

1 like

De kat van mijn broer moest vorig jaar ook een kilo kwijt en twee dingen die daar hielpen waren vaker op de dag voer geven (tegen het ‘ik krijg nooit eten’-gevoel) en het spelen iets anders inrichten waardoor zijn kat veel meer moest rennen en springen. Ik weet alleen niet wat voor brokjes hij had. Hij kreeg wel een combinatie van natvoer en brokjes.

Het ging daar trouwens ook niet heel snel eraf, maar eigenlijk is dat ook wel logisch. Het gaat om 20 procent van hun lichaamsgewicht, dat is best veel natuurlijk. Uiteindelijk ging het er bij zijn kat wel af :slightly_smiling_face:

Mijn kat is 4 kg en beweegt normaal heel veel, is een buitenkat. Hij krijgt purizon droogvoer en almo of cosma natvoer:
Ochtend: 15g
Middag: 10g
Avond: 70g natvoer
Voor slapen: 15g
Totaal 40-45g droog (want we geven hem meestal een grammetje meer). Soms snoepjes, maar hij is niet zo op eten gefixeerd. Maken hem meestal blijer door met hem te spelen.
Lijkt wat weinig als ik tabel zo zie, maar hij is gezond en prima op gewicht :relaxed:

Mijn twee zusjes hebben een paar jaar zonder elkaar geleefd en herkennen elkaar niet meer, maar na een (langdurige) herintroductie vorig jaar tolereren ze elkaar. Ze zijn geen maatjes, maar ze vechten/blazen niet en negeren elkaar gewoon. Ben er echt super blij mee want het leek er vorig jaar niet op dat ze samen zouden kunnen leven :sweat_smile:

Ze hebben volgens mij ook duidelijke afspraken over wie op welke plek mag liggen haha

21 likes

Zo jammer dat ze elkaar dan niet meer herkennen hè, kom op meiden jullie zijn zusjes hoor :pleading_face: Maar wel fijn dat het nu zo goed gaat natuurlijk! Dotjes zijn het :heart:

1 like

Ik heb ook een tijdje Purizon gevoerd maar mijn katten werden daar echt wel dik van. M’n ouders vonden hun katten er ook dik van worden. Ik voer nu zelf Applaws, mijn ouders Sam’s Field(?) en zijn daar beide tevreden over.

Maar moet er ook bij zeggen dat ik niks afweeg en gewoon paar keer per dag hun voerbakje vul als het leeg is.

Jaaa dat vind ik ook wel jammer! Al moet ik zeggen dat ze elkaar toen ook niet zo leuk vonden haha, kat rechts had kittens en dat vond kat links veel te druk (wel een mood, stel je voor ineens 5 van die drukke hummels erbij :mask:)

3 likes

Moosje heeft een hele grote plas gedaan gelukkig.
Ik schep de bak niet leeg, want dan voelt het wat meer als haar territorium of klopt dat niet?
Ik hou m’n hart vast voor het vuurwerk morgen

Als 't 1 plasje is zou ik de bak nog niet leegscheppen, maar gewoon goed in de gaten houden.
Als ze vaker op de bak gaat kan 't zijn dat ze dan de bak vies vindt, en erbuiten plast of poept.

Oooh wat liggen ze lekker :smiling_face_with_three_hearts:

1 like