Kattentopic #3

Forceer het niet! Heel normaal dat Moosje bang is in het begin, zorg dat ze zich lekker kan verstoppen en dat ze eten, drinken en de kattenbak binnen handbereik heeft. En lees je goed in over katten aan elkaar introduceren! Dat kan een lang proces zijn, maar dat wil je niet verkeerd aanpakken! :relaxed:
Doe het langzaam en zorgvuldig, zorg dat de katten positieve associaties met elkaar krijgen (zoals eerst aan weerszijden van de deur samen eten/snacks krijgen enzo)

(Weet niet of dit echt een goede site is, de experts van dit topic weten daar allicht meer over, maar als voorbeeld)

3 likes

Dankje voor de link
Echt vet goede tips ook uit het asiel meegekregen, was zo fijn. Ze hebben ook een gedragstherapeut
Ze zit nu weer lekker in dat kamertje, hopelijk hebben we het nog niet verpest.
Hadden echt verwacht dat onze kitten (ze heet poes trouwens) lief zou zijn en afwachtend maar ze zocht het op en dat gaf stress bij Moosje, wat natuurlijk wel logisch is want het is haar territorium. Dat is nou juist wat we niet willen, die stress

Die katten introductie dat komt wel, ze moet denk eerst aan ons wennen? Moeten wij dan gewoon een paar keer per dag bij haar op de grond gaan zitten of is dat misschien ook al te eng? Edit: staat ook op de website die je gelinkt hebt

Hopelijk gaat ze morgen wel eten/drinken/op de kattenbak

Jaa laat haar rustig wennen. Ik denk dat het goed is om regelmatig bij haar in haar kamer te gaan zitten maar je niet op te dringen. Gewoon op een afstandje zitten en rustig tegen haar praten (je kan ook voorlezen, haha klinkt misschien suf maar zo went ze aan je stem). Op den duur komt ze wel verkennen!

En als ze het nu te spannend vindt zal ze vast wat gaan eten en op de bak als iedereen naar bed is. Oja heeft ze ook een krabpaal enzo ter beschikking?

1 like

Jazeker, ze heeft alles wat ze nodig heeft daar

Ben wel beetje bang dat we het verziekt hebben om toch poes even erbij te laten, er is overigens niks gebeurd. Moosje heeft alleen wat geblazen. Zou dit het verpest hebben?

1 like

Is vast nog niet verloren hoor. Gewoon rustig aan vanaf nu :slight_smile: stap voor stap!

1 like

Mijn katten zijn totaal niet ‘zoals het hoort’ aan elkaar geïntroduceerd (ok was ik eerst niet blij mee maar goed) en dat ging vanaf dag 1 helemaal goed.

Samenvatting

ietwat slaperige drollen

12 likes

Hier heb je misschien ook wat aan @Kaaskroketje :kissing_closed_eyes:

Ja die had ik al gevonden na je eerste link :slight_smile:
@Leverworst hoe merkte je dat het meteen goed ging?

1 like

Het ging zeer gemoedelijk allemaal. Mijn oudere kat(ongeveer 3 toen) had in eerste instantie wel zoiets van wtf en schrok ook nog vaak van het kleine mormel (daar was ik dus niet blij mee, mijn moeder had de mand in de woonkamer gezet en geopend). Als hij ineens naast hem stond met eten of drinken.

Dus ik vermoed dat hij nog even zoiets heeft gehad van hij gaat weer weg. Maar de nieuwkomer kwam uit een huis waar zeer veel gerookt werd dus hij stonk. En niet veel later zag ik mijn 7kg kater hem ineens in een houdgreep nemen om hem te wassen (zo lomp, maar zo koddig en zo lief). Hij heeft zichzelf als een soort surrogaat vader opgeworpen. En dan is mijn oudere kat echt niet een heel makkelijk dier. Ja alleen tegen mij maar dat is een heel lang verhaal :face_with_hand_over_mouth:

6 likes

Hahaha achgos wat een lief verhaal. Dat zal bij ons niet gebeuren schat ik zo in, maar heb wel veel vertrouwen in haar. Volgens mij is ze erg lief maar gewoon bang

Maar heeeuj ze heeft wel wat snoepjes van de grond

In mijn ervaring gaat een kitten bij een oudere kat zetten vaak sneller goed, dan andersom.
De oudere kat is dan namelijk gewoon in zijn eigen huis, dus in de basis wel op zijn gemak, kittens zijn nergens bang voor en zijn gewoon aan het spelen en zijn zich niet echt bewust van de oudere kat. De oudere kat denkt dan wel even wtf is dit nou weer, maar zal meestal niet echt agressief worden.

Andersom, een oudere kat in huis halen is lastiger, omdat die sneller bang/ onzeker zijn en langer moeten wennen aan een nieuw huis, en dan is er ook nog zo’n druktemaker bij, waardoor de nieuwe niet rustig alles kan verkennen zonder belaagd te worden. Dat heeft dus gewoon echt meer tijd nodig.

Dus doe het gewoon rustig aan, en als moosje de rest van het huis mag gaan verkennen zou ik de kleine even apart houden, zodat ze rustig alles kan ontdekken. Maar dat staat misschien ook wel in de links.

2 likes

Ja we houden ze voor nu lekker apart
Overigens is ze niet oud haar, maar 7 maanden. Dus denk dat dat nog wel goed komt

2 likes

Na alle mindere berichten jouw kant op wil ik je toch complimenteren dat jullie voor een tweede kat erbij zijn gegaan, echt heel fijn om te lezen!

6 likes

Bij mijn katten (14 weken en 1 jaar toen) heeft het ongeveer anderhalve maand geduurd. Komt vast goed! :relaxed:

2 likes

Moosje heeft niks gegeten of gedronken (we hebben het gewogen haha) , is ook nog niet op de bak geweest
Heb het dierenasiel maar even gemaild, maak me wel zorgen

Goed om in de gaten te houden hoeveel ze eet (bijhouden in schemaatje). Mijn kat was bij opvang thuis geboren en heeft toen een paar daagjes in het asiel gezeten. Daar had ie een sniffie opgepikt en daardoor at ie heel weinig (en was ie heel suf, maar dacht dus dat ie gewoon rustig was, haha NOT). Bij zijn asie adoptie zat twee weken ‘dierenarts garantie’. Dus we konden de aanbevolen dierenarts gewoon bellen en bezoek/medicijnen werden vergoed.
Lang verhaal kort: Misschien heb jij dit ook? Je kan altijd de DA even bellen en met de assistente overleggen.

De kattengedragsexpert heeft ons terug gemaild, ze vind het niet gek want Moosje is extreem angstig. Als ze morgenmiddag nog niks gegeten of gedronken heeft moeten we nogmaals contact opnemen

1 like

Is Moosje gewend aan andere katten? Soms leven bangere katjes echt op als ze een soortgenootje zien. Misschien kan je heel kort door de kier van de deur je andere kat laten zien?
Is wel een risico op nog meer stress dus best met asiel overleggen.

Andere tips voor bange katten:

Samenvatting

TIPS BANGE KATJES

• katje loslaten in eigen ruimte (bench/aparte kamer)
  • 1 a 2 dagen met rust laten
  • katje laten wennen aan jou: voorlezen uit boek, tegen praten, in de ruimte zijn en iets anders doen
  • routine, op vaste momenten in kamer gaan
  • knipperen met ogen, kat niet strak aankijken, eerder langs katje kijken
  • geeuwen (stelt katjes gerust)
  • op paar meter afstand blijven, niet recht voor kat gaan zitten
  • link jouw aanwezigheid met positieve associatie. Laat een snoepje achter als je weggaat
  • maak (nat) eten klaar op paar meter afstand zodat katje dit kan zien. Nat eten mengen met lauwwarm water ruikt heel lekker voor katten
  • verspreid snacks over de kamer en later buiten de kamer, ze wordt nieuwsgierigheid beloond
  • nooit katje forceren, eigen tempo laten bepalen
  • op de grond gaan zitten zodat je klein bent
  • niet met hand van bovenaf komen
  • proberen eten aan te bieden via een lepel (verlengde van je hand), liquid snacks ruiken ook heel goed
  • probeer zeker te spelen: softballetjes doen het vaak goed want maken geen eng geluid, een touwtje met veertje
  • aanraken met een stokje ipv meteen je eigen hand
  • als je een eigen kat hebt, bangere katjes hebben vaak veel steun aan een soortgenootje en zoeken soms contact
  • soms is negeren de beste optie, als ze op een nieuwe plek zitten, doen alsof je ze niet ziet en gewoon voorbij lopen, niet enthousiast naar hen lopen omdat je trots bent op de vooruitgang
  • eten steeds verder en verder weg zetten, dan worden ze geforceerd uit hun verstopplek te komen
  • beter meermaals per dag bij kat langs te gaan dan aan 1 lang stuk (als dit mogelijk is)
  • klik training (nooit geprobeerd maar wel goeie verhalen gehoord). Klik met een balpen en geef een snack. Na een tijd gaat het klokgeluid een positieve associatie geven
  • veel geduld en tijd :orange_heart::orange_heart::orange_heart:
5 likes

Wat een goede tips, dankjewel!!
Ja ze komt van een huis met 9 katten, alleen onze kitten die is heel nieuwsgierig en wilt te snel dus Moosje heeft toen wel geblazen.
Mijn vriend heeft haar net voorzichtig aangeraakt en dat ging goed!
We gaan maar met 1 pers tegelijk en dan zitten we daar gewoon even een tijdje

Heb dat knipperen geprobeerd daarstraks en ze knipperde wel tot 2x toe terug maar kan ook toeval geweest zijn natuurlijk haha

2 likes

@Kaaskroketje Zoë was ook een angsthaasje uit het asiel, wel een oudere poes dan jouwe (7 jaar). De eerste paar dagen heeft zij ook vooral in m’n slaapkamer doorgebracht onder bed / in de hoek achter de gordijnen. En ik ben idd af en toe daar gaan zitten voorlezen, snoepjes achterlaten… en ‘s nachts als ik in bed lag en dus alles rustig was dan ging zij in de rest van het huis op onderzoek uit. Oké lang verhaal kort; heeeeel veel geduld en alles op haar tempo is hier nog steeds key! Na 16 maanden bij mij thuis zie ik haar wekelijks nog steeds nieuwe dingen doen en acties uithalen :smile_cat:

1 like