Kattentopic #3

Ik heb even een dringend vraagje: ik pas op twee katten, maar heb ze dit weekend alleen gelaten. Dat kon en mocht van hun baasje. Maar nu blijkt dat de voederbak is vastgelopen, en ze dus geen eten hebben gekregen. Ik weet niet sinds wanneer (in de weken ervoor was het nog niet voortgekomen). Maar 1. wat gebeurt er als ze sinds vrijdagmiddag geen eten zouden hebben gekregen? Gaan ze dan in meubels bijten ofzo? Misschien een domme vraag, maar dat zou ik als mens nl wel hebben gedaan. En 2. stel ze hebben echt sinds vrijdagmiddag niets gehad, zouden ze dan naar de dierenarts moeten? Ze hebben wel gewoon water kunnen nemen.

Volgens mij kunnen katten wel een paar dagen zonder eten in noodgevallen. Dat ze wel water hebben is dan belangrijker denk ik!

Als ze gewoon gezond zijn dan zou ik mij er op dit moment niet al te druk maken als ze gewoon een gewone indruk achterlaten.

1 like

O god ja, echt een nachtmerrie was dat @dekleinespin . Ben je ook met een Panacur kuur begonnen? En is je kat een binnen of buitenkat?

Bij ons heeft het uiteindelijk wel 3 kuren en een half jaar geduurd voordat ze 100% top waren, maar ze waren nog jong en het was hardnekkig (lange vliegtuigreis met veel stress).

Ben nu wel expert dus wie weet kan ik nog wat tips geven.

1 like

Girl :flushed:

40 likes

Katjes uit het asiel. Of nou ja, pension dus ze hebben een baasje :slight_smile: Er was er nog 1, maar daar geen foto van.

37 likes

Bedankt! @Paranimf en @OhMyGosh ik ben er nu, en het blijkt dat de voederbak wel gewoon eten heeft gegeven. Volgens mij juist te veel, want hij is behoorlijk leeg. En ik heb ze net wat vis gegeven als kerstmaaltijdje en daar waren ze erg blij mee. Dus volgens mij is alles goed.

11 likes

Ik heb inmiddels een fotomapje gemaakt en dat is inderdaad fijn. Zo kan ik foto’s kijken wanneer ik dat wil en wordt ik niet steeds geconfronteerd.
Het tweede deel van je reactie is heel herkenbaar😂
Het gaat inmiddels wel beter. Daarna kwam nog een fase waarin ik haar steeds in die andere kat wilde veranderen. S. lag altijd bij me en was heel aanhankelijk. T. is meer op zichzelf en ik wilde haar steeds bij me hebben, nam haar mee naar bed, als troost/vervanging. Maar die kat snapte er niks van en wilde dat helemaal niet :blush:. Dat heb ik ook losgelaten en nu gaat het beter. We moeten gewoon even onze weg vinden met z’n tweetjes.

Weet iemand of je je kat te vaak kunt ontwormen en ontvlooien? Mijn kat is net 10 dagen in het pensioen geweest en heb hem vlak daarvoor ontvlooid en ontwormd maar zou dat nu eigenlijk graag weer doen nu hij met zoveel vreemde katten in aanraking is geweest.

Volgens mij is te vaak niet goed voor je kat. Het wordt niet voor niets op een bepaalde manier voorgeschreven en gebaseerd op gewicht.

Maar ontvlooingsmiddel voorkomt dat er vlooien op je kat kunnen gaan leven en is meestal wel een maand werkzaam, dus het lijkt me ook niet nodig.

1 like

Zo blij dat het eindelijk niet meer vriest. M’n ene kat wil eindelijk weer naar buiten, kan hij mooi buiten even zijn stress kwijt. Als hij te lang binnen zit en in combi met de andere kat bouwt hij zoveel stress op, wordt ie helemaal onrustig van haha. Dus nu blij voor hem en voor ons :smile:

Ik zou er nog even mee wachten. Of anders volgende keer een vlooienbandje om doen? Dat werkt bij onze kat altijd heel goed eigenlijk!

Ugh 1 van m’n katten geeft ons kind regelmatig een tik met nagels incl blazen (tot nu toe alleen in dr kleren gelukkig. Het is altijd al een bange schuwe kat die tikken kan uitdelen (uit angst), maar ze zoekt nooit de confrontatie op, een tik geven gebeurt alleen als ze zich (terecht of onterecht) bedreigd voelt.

Het gebeurt altijd als de kat bovenop de rugleuning van de bank zit, een verhoogde plek in het midden van het huis. Kind (of iemand anders), loopt er dan vlak langs en dan is het blazen en flinke tik uitdelen.

Ik kan eigenlijk niks anders bedenken dan proberen te voorkomen dat ze op die plek gaat zitten? Zijn genoeg andere ‘veilige’ plekken. Of is er nog wat anders wat we kunnen doen?

Ze is al een oud besje van 11 jaar, echt veranderen zal ze niet meer. Naar ons (mij en m’n vriend) is ze super lief en knuffelig maar dat heeft lang geduurd ook. Wij zijn de enige die haar kunnen aaien en waarbij ze op schoot gaat liggen. Kind is nog te jong en onvoorspelbaar gewoon, al went ze er hopelijk ooit wel aan.

Denk er trouwens absoluut niet over om haar weg te doen hoor, ze blijft gewoon hier voor altijd. Kat en kind leven prima samen (als in: zoeken elkaar gewoon niet op). Het is alleen specifiek op die plek/locatie dat ze die tik uitdeelt en wil toch voorkomen dat het vaak gaat gebeuren.

Heeft ze ook andere plekken om hoog en “veilig” te kunnen zitten? Doel dus vooral op wat hogere plekken haha

Ja, maar niet zo centraal. Dat deel rugleuning is echt in het midden van de kamer. Het is ook wel echt een goed en hoog overzichtelijk plekje. Maar precies ‘in de loop’, zelfs ons geeft ze heel soms een tik als we te snel langslopen.

Als ik een extra hoog plekje maak wat niet zo centraal is dan denk ik dat ze dat niet in gebruik gaat nemen (leer mij m’n kat kennen haha), al is dat wel het proberen waard.

De andere hoek van de bank rugleuning is ook perfect en daarnaast staat al een hoge krabton waar ze soms in ligt (is ook niet in de loop). Maarja is niet zo lekker centraal hĂš haha

Het gaat best aardig met de kap :relaxed: Gebeld en gaan vrijdag toch al naar de DA ipv aankomende maandag pas, om te checken of z’n kap er al af mag dan. Toen @kringel oud en nieuw noemde had ik daar nog niet aan gedacht :pleading_face: maar kap Ă©n vuurwerk is echt te sneu. Hij vindt het vooral moeilijk dat ie niet naar buiten mag. Hij produceert heel zielige geluidjes en is echt een beetje depri, dus fingers crossed voor vrijdag.

Zittend bij de deur waarachter z’n kattenluikje zit.

Suffig net na de narcose :pleading_face:

20 likes

mijn kat is opeens een schootkat geworden :sob::sob: het voelt een beetje dubbel want ik denk dat het komt omdat mijn andere kat is overleden maar ik ben wel echt heel blij, dit was mijn droom!

20 likes

We hebben er een gezinslid bij: Moosje
Weet alleen niet hoe ze eruit ziet want ze verstopt zich continue haha
Ze is heel angstig, maar niet agressief oid
We hebben onze berging ff snel opgeruimd en daar zit ze nu, met de deur dicht en verwarming aan
Laat haar eerst maar daar lekker wennen

1 like

Aah wat een leuke naam! Maar is dat niet zielig in de berging? Dan moet hij daar zo zielig en alleen wennen aan een plek waar hij straks niet meer verblijft. (Neem ik aan) Lijkt me heel onlogisch of zit daar een gedachte achter?

Ja berging is misschien niet het goede woord haha
Het is een kleine kamer die we over hebben, die hebben we nu ingericht voor haar.
Was op aanrader van het asiel, omdat we ook nog onze kitten hebben.
Maar ze is dus oprecht nog niet verplaatst, maak me daar wel zorgen om. Net hebben we haar naar de woonkamer verplaatst, maar de kitten gaat naar haar toe en zij blaast vervolgens dus toen toch maar weer terug naar de kamer gedaan.

Ze is echt heel bang, dus zal wat tijd nodig hebben