Kattentopic #3

Jeetje wat een heftig verhaal. Wat rot voor je dat je 2de kat nu ook last blijft hebben van de nieren… Wanneer staat je afspraak bij de internist?
Over de urine infectie: meestal zijn dit ‘steriele’ infecties bij katten, wat betekent dat er zelden bacteriën mee gemoeid zijn,ook wel idiopathische cystitis genoemd. Bij honden zijn vaak bacteriën gemoeid. Vaak wordt dit dan idd gelinkt aan stress omdat er vaak geen oorzaak wordt gevonden…
Over de nieren: ookal zijn de waarden ‘normaal’, dit zijn waarden die pas stijgen als er al een groot deel van de nieren beschadigd zijn dus dit zijn niet super betrouwbare waardes. Een echo is in die zin betrouwbaarder omdat ze dan echt kunnen zien hoe de nier eruit ziet. Ik zou nog niet te snel aan iets tumoraal denken gezien de leeftijd… Veel succes en hopelijk gaat het snel beter en weet je meer van de internist :heartbeat:

1 like

We moeten 8 januari naar de internist voor die echo! Kon helaas niet eerder, die man werkt enkel op de woens- en vrijdagen in de dichtstbijzijnde praktijk (45 minuten verderop).

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, geeft toch nog lichte hoop dat er misschien geen tumoren zijn! :heart: Drie maanden geleden zagen de nieren er ook nog goed uit op de echo.

Ah nee he. Mijn kat gaat sinds vanochtend ineens tegen dingen aan plassen. Dan schreeuwt ie dat ie iets wil, meestal naar buiten. Ik doe de deur open, regen dus meneer wik niet. Dan staat ie weer te schreeuwen en pist voor mijn ogen tegen een koffertje wat er stond. Net hetzelfde, tegen een tas!!! Godsamme, zo irritant en ook geen idee waar het vandaan komt. Zijn bakken zijn gewoon schoon :rage:

1 like

Misschien even proberen om urine op te vangen ter controle?

1 like

Ja kan ik wel proberen. Maar heb zelf het idee dat hij geen klachten heeft maar het echt bewust doet?

Vind het soms zo zielig hoe bang onze kat nog steeds is. In februari is ze 2 jaar bij ons en als wij thuis zijn is het prima, gaat ze haar gang en is ze op haar gemak. Maar als we bezoek hebben of er wordt iets bezorgd, dan is er nog steeds blinde paniek en verstopt ze zich. Ik laat haar maar gewoon, maar het is zo sneu dat ze dan urenlang weggestopt zit voor ze weer tevoorschijn durft te komen. Vraag me steeds vaker af wat er met haar gebeurd is voor ze gedumpt is en wij haar geadopteerd hebben, maar misschien is het maar beter dat ik het niet weet.

Oja de dierenarts maakt zich nog geen zorgen over het kaallikken van het andere monster. Waarschijnlijk toch wat spanning vanwege de kattenkamer die nu een babykamer wordt en de algehele verandering die hij aanvoelt. Maar zijn vacht groeit alweer wat aan en hij is verder kerngezond. Wel in de gaten houden, maar hopelijk wordt die stress steeds minder.

2 likes

De kat vond de wasmand met schone handdoeken een geschikte plek om te plassen. 🥲 De hint is duidelijk, moet niet meer leven van schone was uit de wasmand of van het droogrek.

2 likes

Ohh ik ben net zo geschrokken.

Ik was wat gewassen beddengoed aan 't opvouwen en dat leg ik dan altijd in een lade van zo’n malm kast.
Een lade stond open en terwijl ik aan 't vouwen was gingen Dave en Dolly op 't beddengoed liggen wat al schoon in die la lag.
Ik ging door met was vouwen en ik hoorde iets later dave eten, de la was leeg dus ik ging er vanuit dat Dolly ook ergens rondscharrelde.
Ik legde de was in de la en probeerde 'm dicht te doen, maar dat lukte niet. Ik dacht omdat 't beddengoed nogal bijzonder gevouwen was en te hoog was ofzo, dus ik herschikte 't en duwde nog eens. La ging nog steeds niet dicht en toen pas besefte ik dat Dolly erachter zat! :disappointed_relieved: en ik tegen haar aan heb geduwd :sob:
Ze probeerde er zelf uit te komen toen ik de la leeg had gemaakt maar lukte niet, gelukkig ging de la makkelijk uit de kast en kon ze eruit.
Ik heb d’r heel veel snoepjes gegeven en platgeknuffeld. M’n arme poezenkind. Nu ligt ze lekker naast me op bed.

3 likes

Wij hebben 7 katten.
1 volwassen hond.
1 puppy van 8/9 maanden (Duitse Herder) die zorgt voor een hoop ambiance.
Maar alles verloopt hier vlotjes.

23 likes

Wat zegt de dierenarts hierover? Heeft je kat een gezond gewicht? Klinkt wel alsof hij echt honger heeft, inderdaad goed om naar het voer te kijken. Dierenartsen adviseren ook niet altijd het beste voer is mijn ervaring haha.

Gewicht is keurig. We hoopten dat hij na zn castratie een beetje chiller werd maar helaas. Ik ga eens kijken of we voer aan kunnen passen, en evt meer gedoseer gedurende de dag ipv 2 keer. En evt meer uitdaging met bijv een voedselbal

Hoe lang geleden is hij gecastreerd? Mijn katers hadden echt nog een jaar nodig erna. Vanaf 1,5 aten ze hun brokjes ook niet meer in 1x op en nu eten ze elke keer een klein beetje gelukkig!

Je zou ook eens kunnen nadenken over natvoer (eventueel met nog wat extra water). Dat is qua volume wat groter in het buikje dan brokjes (met toch dezelfde kcal zodat hij niet te dik wordt). Dus dat voelt misschien ook wat voller voor de kat.

Verder wel echt vervelend, ik heb zelf ook een food-obsessed kater, maar niet zo erg als bij jou. Succes!

2 likes

Natvoer is even geen optie, want door de zwangerschap trek ik de geur van de kattenbrokken al amper, en natvoer al helemaal niet :grimacing:

@Gerard 6 weken geleden. Hij is wel een stuk rustiger qua naar binnen en buiten willen (of hij haat regen en kou)

Spelen met een knuffeltje met catnip erin

25 likes

:pleading_face:

50 likes

Ahh inderdaad zielig voor je kat. Vrienden van me hebben ooit 2 zusjes als kittens in huis gehaald en de ene is heel sociaal, de andere verstopt zich ook uren onder het bed als wij (of ander bezoek) er zijn. :pensive:

Zooo lief @Geo !

Ik probeerde me, na uren naast haar in de zetel gezeten te hebben, een paar cm te verplaatsen.

Stare of death.

36 likes

32 likes

Dat kóppie :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like