Kattentopic #2 (Deel 1)

Welke tuigjes heb je?

Ik heb zulke

Ik doe er dus ook 1 vinger tussen, maar als mijn kat ergens van schrikt dan kan hij zich er ook uit wurmen en rent dan naar binnen. Ben niet perse fan van (deze) tuigjes en vond het vooral voor mezelf gezellig, dat als ik buiten zit zij dan bij me kunnen zitten, maar heb bij beide katten totaal niet het idee dat ze echt naar buiten willen dus ik ben er maar mee gestopt haha.

Sorry niet echt tips, maar dat hij zich eruit heeft kunnen wurmen is iets dat mijn kat ook doet als hij schrikt.

1 like

Ik heb precies deze, in het zwart.

We willen de katten naar buiten doen als ze gecastreerd zijn. Er zijn veel katers in de buurt die niet gecastreerd zijn die de boel onder plassen bij andere mensen (in huis). Ik wil zelf niet zo’n kattenbaasje zijn, vandaar dat we er mee wachten.
Ze willen wel graag naar buiten heb ik het idee. Krabben tegen de ramen aan en proberen altijd mee naar buiten te glippen. Via het tuigje wouden we ze langzaam aan wennen aan buiten zijn/de geluiden etc.

Ik denk dat Ollie (onze grijze kat) ook ergens van geschrokken is en daardoor is los geglipt. Ik ben opgelucht dat het niet aan ons ligt maar aan het tuigje!

Uit dat tuigje glipte die van ons ook altijd weg. Nu hebben we deze:
https://www.medpets.nl/trixie-soft-tuig-met-riem/?channable=e1226.MTc0OTg&gclid=CjwKCAjwps75BRAcEiwAEiACMSZl54Nw3moU0lpo5WtndoD3WJrw_oGheksr9qJDzFiAhpS3YYD-xhoC_B8QAvD_BwE

En hier is hij nog nooit uitgeglipt. De riem is een beetje elastiek achtig dus dat is ook wel fijn. Denk dat eerder die riem of dat hele tuigje breekt, dan dat die kat eruit glipt.

1 like

Heeft iemand wel eens zo’n net, dat je voor een balkon kunt gebruiken, gebruikt voor een open raam? Is dat veilig voor een raam op de eerste verdieping? Kun je dat zo strak spannen dat ze er eigenlijk niks mee kunnen en niet kunnen ontsnappen?

Onze kat glipte ook eigenlijk uit alle tuigjes, die jij hebt @DikkeKip, maar ook die jij nu hebt @FrozenFlame. Hij vindt naar buiten gaan echt heel erg leuk, maar doordat ie doof is schrikt ie supersnel (bv van zijn eigen staart, want het beweegt haha). Wij hebben nu deze van Trixie https://www.zooplus.nl/shop/katten/transport/kattentuig/trixie/504381
Door die band over zijn borst zit het wat steviger.

1 like

Ik vind dit een fijne lijst:
https://www.plantsome.nl/blogs/blog/7-planten-die-veilig-zijn-voor-jouw-kat-of-hond. Ik heb een heel aantal van deze planten al jaren in huis en dat gaat goed!

1 like

Ik heb zelf tuigjes van Tre Ponti. Die hebben een soort ‘harmonica-systeem’ wat het tuigje strakker maakt zodra de kat er hard aan trekt. Hierdoor is het een stuk lastiger voor de kat om zich eruit te wurmen. Is bij ons iig nog nooit gebeurd (maar mijn katten zijn ook niet echte Houdinies).

Hier zie je hoe het om de kat zit. Niet mijn foto:

P.S. ik heb trouwens de 2 tuigjes (maat 1) op de foto ‘over’. Mijn katten hebben inmiddels een grotere maat. Mocht iemand interesse hebben? PM me maar!

1 like

Dit is de favoriete hobby van mijn kat. Zodra ze bij me is geef ik haar een aai en vervolgens rent ze weer terug naar de gang om opnieuw te beginnen.

8 likes

Misschien ben ik een loederpoezenmoeder, maar ik geloof er altijd wel in dat een kat (voor een groot deel) zelf weet wat goed voor m is. Als hij er zelfstandig op is gaan liggen zou ik me geen zorgen maken.
Maar ik zou m bijv niet pro-actief nat gaan maken, want dat is volgens mij idd niet goed…

4 likes

Onze toekomstige nieuwe huisgenoot (Bobby :heart:)

46 likes

Ik las laatst een bericht over dat je een hond niet nat mag maken met koud water omdat de organen dan een schok krijgen en bloedvaten samen trekken waardoor de hond kan overlijden. Mijn kat ging daarna ook op een natte handdoek liggen en toen dacht ik Omg nee niet doen!!! Heb m er toen af gehaald en de handdoek over de badrand gehangen, maar toen maakte hij de badkamerdeur open (hij maakt alles open😒) en ging toen weer op de handdoek liggen. Zo lang het geen ijskoude handdoek is vind ik het nu wel prima. En zoals @Kaasvlinder zegt, ze zoeken zelf wel de beste plek voor zichzelf uit. Mijn andere kat ligt in de vensterbank in de zon terwijl het 300 graden is, nja al zij dat fijn vindt en verder gewoon goed eet en drinkt…

3 likes

Mijn kat is al zes uur weg van huis en dat doet ze nooit. Normaal zit ze altijd in de buurt en komt ze meteen wanneer ik roep. Ik ben hier zo slecht in hè. Zit al de hele ochtend met buikpijn te wachten tot ze terugkomt.

Edit: okĂŠ ik heb haar net doodsbang van de straat geplukt (daar komt ze nooit). Ze is heel vies en was een beetje paniekerig dus de ervaring was voor haar net zo ellendig als voor mij. Nu de hele middag knuffelen :sob:

Hè maar (veel) honden gaan toch ook het water in om te zwemmen?
Over katten las ik vooral dat een lauwe handdoek tegen de buik wel prima is, dus als ie dat fijn vindt is dat alleen maar goed:)

M’n moeder heeft een kitten en hij is zo leuk. Gelukkig heb ik nog m’n oude kamer hier en kan ik een paar nachtjes blijven logeren. Ik ga hem trainen om op de wc te gaan en hij ziet gelukkig het wcbrilsysteem wel als z’n kattenbak.

Bruno💕

21 likes

Ah wat zielig :pleading_face: is ze weer een beetje opgeknapt?

Vandaag is onze 13 weken oude kitten gebracht. Ze doet het zo goed. Na 1 minuut het reismandje uit de de beneden verdieping verkend, in de auto geslapen (2 uur in de auto), gegeten, gedronken, gespeeld. Ze komt al bij me. Aaien vindt ze nog wel spannend (vind ik meer dan logisch), maar net even gekroeld en was heerlijk aan het spinnen. Het onweer ging goed te keer en lag gewoon te chillen op de bank. Nu ligt ze naast mij te slapen. Nu al een trotse kattenmama.

Edit: typfouten

38 likes

Ze is flink aan het slapen en eet en drinkt goed. Maar al haar nageltjes zijn versplinterd of afgebroken, sommige tot bloedens toe. :worried: Dus morgen even de dierenarts bellen en vragen wat ik daarmee moet.

Ikzelf heb oa pannenkoekplantjes en die zijn in elk geval veilig. Maar mijn katten gaan daar niet aan, alleen aan planten met sprieten zoals graslelies.

1 like

Aan graslelie mogen katten ook eten!

Ik heb heel veel planten die denk ik (licht) giftig zijn, maar zolang ik kattengras/graslelie heb staan dan blijven ze overal vanaf en kijken ze niet eens naar andere planten.

Alle calathea’s, pannekoekenplantjes, kwartjesplanten, veel palmachtige en bananenplanten. Ik heb alleen een licht giftige Strelitzia staan waar ze gelukkig vanaf blijven.