Ah das wel goed om te horen. Wel vervelend 2 van die ‘patiënten’. Ben ook beetje bang dat mijn wat nerveuze gedrag op hem werking heeft. Anders morgen maar weer even de dierenarts bellen. Die wordt ondertussen denk ik gek van mij. Het is gelukkig niet meer dat 6x per half uur naar de bak gaan. Dus hopelijk gaat het elke dag iets beter.
@Brum wat een schatje!
@Spaarlamp hier dezelfde situatie haha ze gaat met dr koppie naar beneden door het glas kijken en dan zie ik dus een ondersteboven koppie bovenin de douchedeur
Mijn kat heeft ook last (gehad) van blaasgruis, maar bij hem merkte we het omdat hij niet meer kon plassen.
Hij is toen opgenomen in het dierenziekenhuis voor 4 dagen.
Daarna kregen we inderdaad ook pijnstillers en antibiotica mee en dat hielp wel vrij snel. Sowieso ging de koorts daar snel mee weg, weet niet of jouw kat ook koorts heeft nu.
Beterschap voor hem in ieder geval!
Oh wat naar, gaat het nu goed met hem? Die van mij heeft gelukkig geen koorts, en plast beetjes. Al trof ik vanochtend wel veel plas in de bak maarja dat kan ook weer van de andere kat zijn . Hij ligt nu wel lekker naast me te slapen.
Mijn kitten is deze week in bad gevallen en het was zo sneu, maar ook wel een beetje grappig. Ze komt altijd gezellig op de badrand zitten bij me en was met haar pootjes in het sop aan het spelen en ineens plons. Heb haar in een doek kunnen wikkelen en ze was gelukkig vrij snel weer droog maar ze vond het echt helemaal niks.
Hier helaas een kat met terug kerende oxcalate gruis. Welke alleen operatief te verwijderen is.
Wat ik altijd doe is veel natvoer met extra water erbij.
Vocht is in mijn mening 1 van de belangrijkste dingen bij een kat met blaasgruis
En zeker bij struviet want door het vocht plassen ze meer dus plassen ze het gruis sneller uit
Ja zo is mijn kat ook eens in bad gevallen, helemaal in paniek natuurlijk, maar hij is nog steeds zo dom om op de badrand te gaan zitten.
Ja! Blaasgruis en had toen ook meteen een fikse blaasonsteking te pakken. Bij de dierenarts een prik met pijnstilling gekregen en thuis antibiotica voor een week. De eerste twee dagen was hij echt niet zichzelf, vanaf dag 4 wel weer de oude. Plaste eerst ook echt nog wel vaak, maar plaste wel en dat is het belangrijkste. Toen ook geen bloed geplast meer en dat deed hij wel.
Edit: ik heb trouwens ook twee katten maar checkte toen de bak steeds als hij er op was geweest. En dan even scheppen zodat ik kon volgen of hij plaste en of het nog bloed was.
Moet je ook na twee weken urine brengen om te testen?
Mijn kater doet het trouwens supergoed. Heb hem op Royal Canin urinary s/o, ‘s avonds krijgt hij een half zakje natvoer met een scheut water erbij zodat hij meer drinkt. En hij heeft nu zo’n fonteintje waar het water continue doorheen stroomt, daar moest hij even een halve week aan wennen maar daar is hij echt fan van.
Hahaha dit is echt hilarisch
Ah nee gelukkig gaat het nu weer goed met hem! Het is inmiddels een jaar geleden. Hij heeft speciaal voer en dat gaat top. (Al geven we hem stiekem ook wel eens een stukje kaas of iets anders lekkers tussendoor en dat gaat bij ons gewoon goed)
Zolang hij plast is het een goed! Iedere keer als hij naar de bak gaat zou ik even checken (als je er bent uiteraard). Lekker verwennen en wat wij ook doen is af en toe wat water over de brokken. In ieder geval ervoor zorgen dat ze voldoende vocht binnen krijgen.
Heeft jullie kat wel eens een ontstoken oog gehad waarbij je een zalfje kreeg? Ik heb nu sinds woensdagavond 4 keer per dag zalf in mijn kat z’n oog gedaan, maar ik heb nog niet echt het idee dat het iets doet. Of ik zit er zo boven op dat ik het verschil niet meer zie.
@lauraD @FrozenFlame @Druppels
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik maak me al gelijk een stuk minder zorgen. Hij is gelukkig altijd aan het drinken (heb een fontein en 2 kommen in het huis staan en daar is hij vaak bij te vinden). En sinds donderdag ook aan Royal Canin urinary s/o(het is een enorme vreetzak dus daar maakte ik me dan weer 0 zorgen over of hij het zou bliefen). Zodra hij nu naar de bak gaat loop ik even mee en zie elke keer wel iets gelukkig. En waar hij donderdag nog 6x in 20 minuten ging is het nu weer al een veel normalere frequentie. Vanavond kregen ze ook een zakje natvoer van Royal canin. Vet balen we hadden net 30 blikjes natvoer van Yarrah gewonnen. Maar die durf ik nu nog even niet te geven.
Over 3 weken moet ik inderdaad even terug met wat urine. Wordt weer een feest om te verzamelen hopelijk lukt mijn trucje weer.
Ja, ik kreeg eerst ‘Caf’ mee geloof ik, en toen dat niet echt leek te helpen nog iets om zn oog wat ‘extra ondersteuning’ te bieden. Werd er alsnog alleen maar erger van, dus waarschijnlijk is ie overgevoelig voor spulletje dat toevallig in beide zalfjes zit. Toen heb ik nog weer wat anders gehad dat ging wel goed. Was wel echt heen en weer aan het taxi’en naar de DA toen.
Denk dat overgevoeligheid niet zo snel gebeurt, maar zou morgen toch even dierenarts bellen of het idd zo lang kan duren voor het beter wordt?
Ja mijn vorige kat had dat best vaak en met antibiotica zalf was het meestal wel binnen een week over. Volgens mij zou je nu wel verschil moeten merken…
@Bergamot ah ja dan ga ik morgen even bellen, heb eigenlijk het idee dat zijn oog alleen maar roder en dikker wordt en het dus weinig doet, hij knijpt er ook meer mee dan vorige week.
Wat is je trucje?
Mijn DA heeft zo van die korrels die je in de kattenbak kan doen en als ze daarin urineren, wordt het niet opgenomen door de korrels maar ligt de urine los in de bak. Dan kan je het opzuigen met een pipetje en zo meedoen in een potje!
Dit klinkt echt heel stom waarschijnlijk maar wat bij mijn kat werkt is de bak schoonmaken en grint erin doen. Dan gaat hij bijna automatisch en hang ik een soeplepel erbij ( die ik uiteraard alleen daarvoor gebruik ) en hup het bakje in om te laten checken
Werkt bij mij 9 vd 10 keer
En anders idd van die speciale korrels die het urine niet opzuigen
En dan de kat apart zetten bij meerdere en afwachten totdat de kat naar de bak gaat
Gisteren verhuisd met de kat. Hij was in het begin nog compleet in de stress, maar gaandeweg werd het minder. Wel loopt hij me nog achterna als ik naar een andere kamer ga en gaat daar dan keihard staan mauwen. Zo sneu, want ik moet nog boodschappen doen enzo vandaag en morgen gewoon weer werken buitenshuis. Ik hoop dat hij zich vandaag meer thuis gaat voelen.
Die korrels verkocht de dierenwinkel niet. Die heb ik inderdaad vaker gebruikt. Ik heb nu twee opvangzakken boven de bak zelf gespannen (dat hij nog wel het grid tussen z’n teentjes voelde). En kon het toen zo met een pipetje opzuigen. Nu is hij ook wel de makkelijkste kat ooit.
Als ik plas moest opvangen dan ging dat in een lege kattenbak op de badkamer.
In de bak was ideaal kun je het zo overgieten. En als het ergens in de badkamer was kon ik het ook opvakken en in een bakje doen.
Meestal wist de kat eigenlijk al wel wat ze moet doen en dan was het vaak binnen 5 min geregeld.