Lees het nu pas! Zit nooit haar bij, althans niet veel. Zijn altijd onverteerde brokjes. Heb nu idd ook weer wat ander natvoer en ze eet het weer. Zo’n pasta etc weigert ze. Ze eet/likt ook niks van je hand en is extreem kieskeurig . Mijn aardappeltje
Er zit hier een katje enorm te mauwen in de tuin en tegen m’n ramen op te springen. Vind het enerzijds zielig, maar aan de andere kant ook niet zo fijn omdat mijn eigen katten helemaal gek worden. Al een paar keer buiten de tuin gezet, maar hij klimt weer over de schutting heen (terwijl we die catproof hebben afgezet, niet zo catproof dus). Wat moet ik hier nou mee.
Pff! Nou, kunnen deze week weer naar de dierenarts. In oktober geweest, kat erg sloom en bleek 40 graden koorts te hebben. Hij leek toen van de pijnstilling op te knappen. Nu paar week later, vorige week dus, erg derde ooglid zichtbaar in beide ogen, dus vorige week weer heen. Ze kon lichamelijk niks zo vinden, geen koorts maar mochten de pijnstilling weer gebruiken om te zien of hij wel opknapte. Dit was vorige week woensdag. Geen verandering tot nu toe.
Nu heeft hij sinds vrijdag diarree (daarnaast ook wel wat normale ontlasting) én hij eet zoveel ineens. Hij nam altijd kleine hapjes, maar eet nu zijn bakje elke keer in 1x leeg, springt op aanrecht zoekend naar eten (deed hij nooit!!) en eet echt alles op. Zo gek ineens?! Morgen toch maar eens weer bellen, wellicht iets in de darmen? Of een worm?
Herkenbaar voor iemand? Echt met m’n lieverdje te doen.
Arm beestje! Wat een gekke rollercoaster maakt ie door. Ik ben het liefste altijd even met DA voor de zekerheid. Ik moet best vaak met kat want hij doet echt rare dingen buiten. Ik ben er geruster op als ze hem gewoon even checken voor de zekerheid, anders denk ik dat elk gek stapje een teken is van z’n interne ellende en word ik gek van mezelf
Heeft iemand tips voor leuk kattenspeelgoed waarmee ze zichzelf kunnen vermaken, bij voorkeur zonder het hele huis door te vliegen?
Onze kitten is echt super speels maar is een binnenkat. Hij heeft al verschillende balletjes en knuffeltjes om zelf te spelen en we hebben een hengeltje zodat wij met hem kunnen spelen, maar hier hebben we natuurlijk niet de hele dag de tijd voor. Hij raast nu vaak als een dolle over de bank, tafel en door het huis heen en ik ben eigenlijk op zoek naar iets om hem bezig te houden. Ik dacht misschien aan een soort puzzel spelletjes? Of zo’n soort baan met een balletje erin?
Hebben jullie specifiek speelgoed dat goed in de smaak valt bij jullie katten?
Haha dat door huis racen doet mijn kater van anderhalf nog steeds. Ik noem het maar de gekke kwartiertjes
Ik heb best een arsenaal geprobeerd. Wij hebben sinds kort zo’n plastic cat it ding en soms doet ie daar zelf wel wat mee. Hij kickt ook wel eens uit zichzelf de kong kickeroo. En in zo’n zoo plus pakket zit een balletje met gekleurde touwtjes en daar gaat ie soms 5 min lekker op. Maar eigenlijk vindt ie speelgoed zonder dat wij hem ermee entertainen niet boeiend. Toen ie een kitten was (eigenlijk tot ie naar buiten ging) was ik vaak meer dan 2 uur per dag met hem aan het spelen. Dat is lang maar altijd nog minder dan ik op m’n telefoon zit en het alternatief was dat ie inderdaad zich op de meubels/gordijnen/vloerkleed/allesbehalvedieverdomdespelletjes stortte. En hij heeft een zeer doordringende, dwingende ‘speel met mij’ blik. Hij is wel speelser dan gemiddeld denk ik.
Niet al te opbeurend vrees ik . Ze worden gelukkig vanzelf verstandiger en in de meeste gevallen ook rustiger . En een tweede kitten als speelmaatje?
Ja alleen is het bij ons soms wel het gekke uur of langer
Ben van mijn voorgaande katten inderdaad wel gewend dat ze af en toe 15 min heel druk kunnen zijn, maar deze houdt het nogal lang vol. Dacht wellicht kunnen we hem op die momenten afleiden met wat speelgoed. Het is mijn eerste binnenkat dus wil hem wel genoeg uitdaging bieden.
Ik was al ‘bang’ dat het advies zou komen om een tweede kitten erbij te nemen. Dat is voor nu voor ons geen optie. Weet trouwens ook niet of het echt zou helpen in dit geval, want gaan ze dan niet gewoon samen over de bank sjezen? Punt is eigenlijk ook niet zo zeer dat ie zichzelf niet kan vermaken, maar dat ie zich vermaakt op een manier waar wij niet zo’n fan van zijn haha. Dacht misschien is er bepaald speelgoed dat bij jullie goed in de smaak valt, bijv. zoiets zat ik aan te denken: https://petsplace.nl/catit-senses-play-circuit-kattenspeelgoed-022517507308-pps.html?gclid=CjwKCAiA-_L9BRBQEiwA-bm5fnNTnCjDF6d9DRzJLv-C6UWlwyXeKfQV2xXJIlT2KvQOmYjpc4kZhhoCbjMQAvD_BwE
Ja die noem ik, de cat it. Soms beukt ie daar een beetje met z’n pootje tegenaan. Ik vermoed dat ie als ik of mijn vriend er zijn liever afwacht tot wij hem vermaken en misschien er ‘s nachts wel zelf mee speelt. Maar eigenlijk heb ik geen idee We hebben ook een kartonnen rondje met balletjes erin en daar deed ie toen ie klein was soms wat mee. Maar denk dat de cat it beter is.
Mijn kat heeft ook zo’n baan van catit en met fases is dat een enorme hit. Maar het is geloof ik vooral zaak om niet al het speelgoed tegelijk beschikbaar te stellen, maar regelmatig iets nieuws aan te bieden, en met nieuws bedoel ik dan iets wat je een week verstopt hebt
Ik denk dat een voerbal of voerpuzzel heel slim is! Biedt uitdaging en stimulans ik geef gewone maaltijden altijd op die manier, dan moet ze er een beetje voor werken.
Maar katten houden vaak van jagen, dus het is gewoon minder vanzelfsprekend voor ze om een stilliggende speelgoed muis van de grond te rapen, dan om achter een veertje aan te rennen dat jij voor ze uit beweegt.
@Sundance die van mij (allebei 3) doen dit nog steeds haha. Maar inderdaad, wij geven niet alles tegelijk en zo’n voerbal houdt ze ook wel een tijdje bezig!
Twee katers van drie en werkelijk alllll het speelgoed en braingames geprobeerd maar dat gekke kwartier zit er nog steeds in. Dat ga je zeker bij een kitten er nog niet uit krijgen, die moeten af en toe gewoon rennen om hun energie kwijt te kunnen. Een spelletje met brokjes is dan geen oplossing.
Wat bedoel je hier precies mee? Want dan kunnen we misschien beter adviseren
@Sundance zo’n baan is leuk en mijn katten speelden er ook wel mee, maar dat balletje MAAKT EEN TERING HERRIE. Echt super irritant als je aan het werkt bent of gewoon tv wil kijken. Mijn katten zijn helemaal geobsedeerd door zo’n hengel met een veertje er aan, die slepen ze ‘s nachts het hele huis door en springen met die veer in hun bek ook op bed waardoor de hengel gelanceerd wordt en in mijn gezicht landt haha. Mijn ene kat is geobsedeerd met een oordopje en speelt daar de hele tijd mee, de ander met elastiekjes. Ze rennen regelmatig elkaar wel achterna en sjeezen dan naar zolder en weer naar beneden. Ik heb om de paal bij de trap krabmatten gewikkeld en dat is echt wel een tip, daar springen ze vaak in en hangen dan aan die mat.
O wij hebben zoveel speelgoed in huis, haha echt beschamend. Maar qua speelgoed waarmee ze zichzelf goed kunnen vermaken zijn/waren dit wat hits. Wel veel op batterijen (het is toch interessanter als het beweegt), maar dan kan je wel zelf op de bank blijven zitten (of samen spelen)
Speeltjes op batterijen maken vaak wel iets meer lawaai, dus je kat moet niet te schrikachtig zijn.
Automatische laser
Kan verschillende programma’s en gaat na x tijd automatisch uit. Is zelfs na 4 jaar nog een hit bij de heren. Als ik m uit de kast pak komen ze al aanrennen omdat ze het geluid herkennen
Anders is een kleine handlaser ook leuk. Ik heb vaak deze muisjes. Het fijne is dat er een kettinkje aan zit wat een beetje rammelt. Als mijn katten dat geluid horen weten ze: de laser komt en als ik de laser opberg weten ze ook: het geeft geen nut meer om nog naar de laser te zoeken . Ik heb namelijk wel eens van mensen gehoord dat hun kat nog tijden onrustig was als ze met de laser speelden, omdat de kat maar bleef zoeken naar het rode puntje…
Vlinder:
Komt gelukkig met een paar extra vlindertjes. De vlindertjes gaan wel relatief snel stuk, maar kan je gemakkelijk bijkopen. Hier spelen ze nu ook nog steeds mee.
Balletjesbaan
Kan je in verschillende vormen leggen, en kan je ook uitbreiden. De lichtgevende balletjes waren hier een goede aankoop. Hebben ze 2 jaar heel intensief mee gespeeld. Was daarna ineens uit de gratie dus heb het doorgegeven aan vrienden. Speelgoed was nog in goede staat na al die tijd. Ook makkelijk schoon te maken.
Cat dancer
Dit is een stalen ‘draadje’ met kartonnetjes eraan. ziet er heel saai uit, maar veel katten (zo ook mijne) gaan er helemaal waus op. Je kan het uiteinde ergens aan vast plakken/klemmen, waardoor ze zelf kunnen spelen, maar je kan het hengeltje ook zelf vasthouden.
En weet je of je kat gevoelig is voor catnip of valeriaan? Mijn katten zijn DOL op valeriaan, dus ik heb altijd wat losse valeriaan in een zakje in een grote plastic bak. In die bak doe ik ook stoffen speeltjes, zodat ze de geur telkens opnieuw opnemen. Als ik zo’n speeltje tevoorschijn haal rollen ze meteen over de grond van genot, haha.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Het is toch altijd even testen waar jouw kat interesse in heeft. Gekke rausbuien ga je er denk ik niet mee voorkomen, maar zo kan je kitten wel wat extra energie kwijt zonder dat jij zelf de ganse dag met een hengel door de woonkamer rent
Door dus de hele kamer door te sprinten, Spiderman-style de rugleuning van de bank over te klimmen, in de gordijnen te hangen etc. Dingen die echt niet mogen (zoals in de gordijnen klimmen) daar corrigeren we hem wel in, maar als ie zo aan het rennen is dan is ie natuurlijk gewoon speels en moet ie zijn energie kwijt.
@Druppels ik begrijp ook dat ie dat af en toe moet doen hoor, maar soms is het dus geen kwartier maar anderhalf uur. Dacht misschien is er een manier om de tijdsduur een beetje te reduceren door hem andere speeltjes/afleiding aan te bieden. Het werkt bijv. wel als ik dan met een hengeltje met hem ga spelen, maar daar heb ik gewoon niet altijd de tijd voor. Hoop dus dat als ik aan het werk ben en hij heeft zo’n druk moment dat er ander speelgoed is waar ik hem mee af kan leiden.
De rest van de dag is het trouwens een gigantische luiwammes en ligt ie het liefst op schoot te slapen haha. Alleen in de ochtend vaak anderhalf uur en 's avonds anderhalf uur dat echt al z’n energie er in 1x uit moet ofzo. 's Avonds kan ik met hem spelen maar overdag moet ik gewoon (thuis)werken.
@Spaarlamp: Ik las al ergens dat er ook balletjes met lichtjes te verkrijgen zijn.
Maar dank in ieder geval voor al jullie uitgebreide reacties! Misschien dus toch de moeite waard om in ieder geval zo’n Cat it baan en een voerpuzzel eens te proberen. Dacht als bepaalde speeltjes goed in de smaak vallen (of juist helemaal niet) dan weet ik wat de moeite is om te proberen in plaats van die halve winkel leeg te moeten kopen haha.
Kun je een parcour maken qua kasten en planken aan de muur (google ‘cat wall’) zodat hij op die manier in de woonkamer kan rondrennen/klimmen? (dus zegmaar rondom, gecombineerd met meubels die er al staan) Misschien is het geen optie hoor maar als het gaat om sprinten en klimmen zou ik misschien dat proberen, liefst in combinatie met krabelementen (bijvoorbeeld een plafondhoge krabpaal of zo een die je aan de muur bevestigt) om het wat te sturen. Je kunt als je handig bent die elementen zelf maken, krabpalen van buizen met sisal, en ook gewoon Ikea planken gebruiken bijvoorbeeld
Leuke speeltips!
Pff ik kan ook al terug nar de dierenarts… vrijdag heeft mijn kitten gewoon standaard een vaccin en ontworming gekregen en omdat hij wat oogprut had oogdruppeltjes, maar dagen erna diarree (nu wel beter) en nu ontdekten we gisterenavond een gekke bobbel aan zijn hals schouderstreek. Hij speelt, eet en drinkt wel nog normaal. Vandaag dierenarts gebeld ze zei het nog paar dagen zan te kijken of het weggaat en anders langs te komen, maar ben er niet gerust in…
Voel me een ongeruste catmom😪