Kattentopic #2 (Deel 1)

Oh dat water vind ik echt niet erg, liever dat dan de motor inderdaad! Welke kleur heb jij? Ik ga die van hierboven ook bestellen!

Mijn kat ontmanteld al die fonteinen, dus hoop dat dat met een keramische niet meer motiverend werkt. :joy:

Deze kleur heb ik, grijs.

2 likes

Ahhhh jij hebt de kattengrasoptie genomen! Leuk!

Haha ja, dat vond mijn vriend leuk! :joy: af en toe kauwt de kat er wel aan.

Mij bevalt hij ook enorm goed! We hadden er ook zo’n sensor bij gekocht maar dat is compleet overbodig. De katten drinken er echt heel veel uit. Het enige nadeel is dat hij best zwaar kan zijn als er veel water in zit, maar dat is ook weer niet zo’n groot probleem.

Des te beter, minder kans dat al het water over de vloer gaat. :joy:

1 like

Mmm ik ben er achter dat de poes nog maar weinig tandjes heeft. Sowieso geen slagtanden meer, maar voor de rest kon ik er alleen voor maar een paar spotten.

Ze kauwt ook totaal niet op de brokken. Wat is nu handig? Is er bepaald voer dat iets zachter is? Heb nu Hills of Iams voer, maar die brokjes zijn hard. Kan het op internet niet heel duidelijk vinden, of er wat zachtere brokjes te vinden zijn en zo ja van welk merk. Ze is ook al wat ouder, dus dat voer is seniorenvoer. Of geef ik beter alleen nat voer? Of de gewone brokjes ‘n klein beetje nat maken?

Heeft iemand ervaring met het herintroduceren van katten? Onze kitten jaagt constant (als ze samen zijn, nooit langer dan een halfuur per dag) constant achter de oudere kater (4 jaar) aan. Wellicht voor kitten spelen, maar de oudste heeft hier geen zin. Wat op zich wel goed gaat is dat de oudste hem verder ‘negeert’ althans geen aandacht aan hem schenkt op moment dat de kitten even geen aandacht voor hem heeft. Hij wil zelfs wel rustig liggen, gromt en blaast niet. Maar zodra de kitten hem weer op hem springt spelen/vechten ze weer. Hele tijd met elkaar overhoop. (Zonder geluid en nagels, maar dan nog) Onze kitten wordt bijna gecastreerd maar hij zal dan nog niet direct veel rustiger zijn.

Ik denk er dus over na om ze opnieuw aan elkaar te introduceren…

Mijn kat heedt ook weinig tanden en die heeft juist hele grote brokken om tandsteen te voorkomen. Kost haar moeite om te kauwen daarop maar dat was juist de bedoeling. We kregen deze aangeraden nadat er veel tandjes en kiezen waren getrokken. Daarna is haar gebit wel verbeterd/niet verergerd. Dus zou niet automatisch kiezen voor zachter voer. Al snap ik de gedachte, leek mij zelf namelijk ook beter toen.

1 like

Mmm ja ze kauwt dus helemaal niet, dat merk ik nu wel. Maar ik kan ook niet goed zien wat er nog wel in ‘t bekje zit. Lijken echt alleen een paar voortandjes te zijn, daar kun je ook niet makkelijk mee kauwen denk ik…

Nee inderdaad. Misschien even de dierenarts vragen? Want zachtvoer werd bij ons afgeraden ivm tandplak op wat nog over is. Ik weet niet of dat ook geldt als er geen kiezen meer zijn. Geloof dat het vanuit de kaken gebeurt dan, maar herinner me dat niet zo goed meer.

2 likes

Wat voor (extra grote) brokken heeft jouw kat als ik vragen mag?

Royal canin dental cat

1 like

Wat schattig! Net yin en yang. Ik zou best graag twee katten willen, maar de mijne is al 6 jaar alleen dus dat ga ik hem maar niet aandoen.

1 like

Ik weet niet of herintroductie nuttig is gezien het gedrag van de kitten hoogstwaarschijnlijk inderdaad uit speelsheid is. Dat zal, denk ik, niet veranderen als je ze herintroduceert, de kitten zal nog altijd even speels zijn.

Ook dit nog even:
De dynamiek tussen katten is heel fragiel. De kleinste stressor kan er al voor gaan zorgen dat ze anders gaan reageren op elkaar.
Klein voorbeeldje: een externe kat die buiten loopt en langs het raam passeert, kan al voor frustratie zorgen bij een binnenkat. Gezien ze die frustratie niet kunnen 'af’reageren op de kat die buiten loopt, is het mogelijk dat ze dit afreageren op de andere kat die ook binnenzit. Dit fenomeen wordt ook wel redirected agression genoemd.
Dit is een van de vele voorbeelden waardoor de dynamiek tussen twee katten kan veranderen. Een bezoek aan de dierenarts (waarbij de ene kat dus naar de dierenarts gaat en de ander thuis blijft zitten) kan ook de dynamiek tussen de twee katten veranderen. De kat die naar de dierenarts gaat, neemt namelijk de geur van de dierenartsenpraktijk met zich mee naar huis. Dit op zich kan al een stressor voor de andere kat zijn en de dynamiek veranderen.

Om tot mijn punt te komen: als je ze dan toch zou willen herintroduceren, wacht ermee tot de kitten naar de dierenarts is geweest en gecastreerd is. Ten eerste: indien je nu aan herintroductie doet, en je neemt de kitten opeens mee naar de dierenarts, kan dat volgens mij de herintroductie doen falen. Ten tweede: indien de herintroductie lukt, en je neemt de kitten daarna mee naar de dierenarts, kan deze stressor er ook voor zorgen dat de dynamiek weer verandert en je toch weer moet herintroduceren. Ten derde: castratie zorgt ook voor gedragsverandering bij de kitten omdat er hormonaal het een en het ander verandert. Dit kan ook invloed hebben op hun dynamiek.

Ik wil hierbij wel even zeggen: ik heb zelf geen praktijkervaring. Dit is info die ik heb opgedaan uit mijn literatuuronderzoek en colleges gedrag. Ik zeg dit dus puur uit wat ik theoretisch weet en misschien gaat een expert niet akkoord met mijn advies nu.

TLDR: ik zou wachten met herintroductie (indien dit nog nodig is) tot je kitten gecastreerd is.

Edit: en oja, misschien voor de situatie van nu: zorg dat je oudere kat een plek heeft om zich te verstoppen waar de kitten niet bij hem kan.

2 likes

Hier op terugkomend :joy:

11 likes

Bij onze dierenarts kun je in zo’n geval altijd even bellen. De assistente helpt dan bepalen of een bezoek nut heeft of niet.

Aah dat snap ik, kan veel stress opleveren bij de katjes he. Dit zijn brusjes uit hetzelfde nest en gaat gelukkig heel goed samen!

Ze zijn weer wakker en thuis! Ze zijn zo duizelig en misselijk. :cry: Binnen 5 seconden waren ze al aan het eten en 10 seconden later gaven ze over. M’n hart breekt wel om ze zo zwak te zien.

8 likes

Ah, dat is ook zo sneu voor ze. Maar ze herstellen vast sneller dan je denkt.