Kattentopic #2 (Deel 1)

Alle soorten calathea!

1 like

Voorzorg! Dieffenbachia’s en schefflera worden op internet wel echt giftig genoemd. De planten die ze loopt te mollen zijn tradescantia’s, die zijn iig veilig volgens mij.

@EllaFitzgerald ik las juist dat hoya’s giftig zijn! Terwijl daar dus wel 102848 soorten van zijn.

Ga nog maar eens op zoek naar calathea’s, de vorige zijn dood…

1 like

Aargh ik vind het zo frustrerend dat honderdenéén bronnen van elkaar verschillen. Volgens de site van de ASPCA kunnen hoya’s wel, heb ook wel eens anders gelezen idd.

Dieffenbachia is idd zeer gevaarlijk, echt een dierenmoordenaar :frowning: sommige andere planten geven wat irritatie of diarree maar zijn niet meteen levensgevaarlijk als ze er een keertje hun tanden inzetten, zo kan een monstera in de meeste gevallen wel blijven staan :slight_smile:

1 like

Ja die heb ik dus op de slaapkamer gezet en 2 zo hoog ergens dat ze er onmogelijk niet bij kan!

Vind het ook lastig in te schatten of ze in giftige planten zou happen, want sommige zeggen: doen ze echt niet. Maarja dit dier is sowieso een aardappel. Heb nu ergens een epipremnum neergezet en daar heeft ze nog niet aan gezeten iig.

Oei, dan komt ze er wel echt aan, jammer :s

Denk idd dat dat verschilt per kat. Sommige katten zullen best verstandig zijn, mijne is een beetje een suffie dus neem het risico maar niet. Ik heb een miljoen pannenkoek plantjes (zelf gestekt :nerd_face:), een bananenplant, kwartjes plant, schildpad plant (ook cute). Ik loop meestal googelend door de intratuin maar is soms best lastig op te zoeken of ze giftig zijn of niet.

Traumatisch en cautionary lelie verhaal:
Toen kat net geadopteerd was, kreeg ik een grote bos bloemen inclusief lelies. Nu had ik wel ergens gelezen dat die giftig waren en sowieso alle giftige planten de deur al uit gedaan als een braaf katten vrouwtje betaamt. De lelies heb ik uit de bos gehaald en onbereikbaar hoog neergezet. Toen sloeg het noodlot toe: een lelie blaadje is ‘s nachts naar beneden gedwarreld en kat heeft er een hoekje van opgegeten. In de ochtend vonden we het half opgevroten blaadje en een brakende kat. Even googelen, schrokken ons een hoedje, dierenarts bellen en als de wiedeweerga met kat naar het ziekenhuis. Hij moest 3 dagen aan het infuus, ik hard huilen bij het afscheid en mega schuldgevoel. We waren er snel bij en wsch geen stuifmeel binnengekregen dus veel geluk gehad. Hij lijkt er helemaal niks aan over te hebben gehouden. Maar hoe mooi sommige giftige planten/bloemen ook zijn, hier komen ze er niet meer in :laughing:

Langs tijdens bezoekuur

14 likes

AHHHH :pleading_face: dat is echt zielig! Ja dat durf ik ook echt niet aan.

Inderdaad vrij lastig googlen wat wel kan, dat lijstje lijkt ook superkort tov de lijst met planten die niet kunnen… Ik ga eens langs de lokale plantenwinkel!

1 like

Aaaaach die foto :broken_heart::heart::broken_heart::heart:

3 likes

Ik durf het ook niet aan met planten en bloemen. Mijn katten vreten letterlijk alles op wat ze tegenkomen, planten overleven het dus ook gewoon niet :joy:

1 like

Sorry kan t niet laten deze cuteness te delen

afbeelding

28 likes

Hier wordt er sinds het koudere en grauwere weer ook extra veel geknuffeld en gekroeld :smiling_face_with_three_hearts:

21 likes

Lekker hé. In de zomer dacht ik ff dat ze me niet leuk meer vonden maar de liefde is back! :heartbeat:

1 like

Oké vriend :ok_hand:t3:

24 likes

Zo content met zichzelf, hij chillt gewoon.

9 likes

Aw heerlijk!

Nou na zo’n leuk bericht gisteren nu een naar bericht. Ik heb dus een van zijn nagels verkeerd geknipt en het was echt een bloedbad. Ik janken, hij zijn pootje likken. Na meerdere keren meel erop gedaan te hebben is het gestopt met bloeden, naast het likken verder niets aan hem te merken met lopen of springen. Maar ik ben echt getraumatiseerd. Mijn appartement zit onder de bloederige pootafdrukken, maar dat kan wachten want hij ligt nu op me te slapen en ik ga niet bewegen.

Ik ben een verschrikkelijke kattenmoeder

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje en ben benieuwd of ik van de ervaringen/kennis van anderen gebruik mag maken. Wij krijgen over een paar weken een Ragdoll katertje, hij wordt ons eerste huisdier. We wonen in een appartement (4 hoog), dus hij wordt een binnenkat. Uiteraard zorgen we voor vertier en entertainment, zodat hij zich niet verveelt en een gelukkig leven tegemoet gaat :smile:

Wij hebben een wel afgesloten balkon (hierbij even een impressie)

Denken jullie dat hij hier veilig zou kunnen zitten, of kunnen we hem beter gewoon uberhaupt niet toelaten op het balkon? Ik twijfel heel erg en ben benieuwd hoe anderen dit doen met katten in een appartement.

Ik heb geen appartement, maar onze kat zou met het grootste gemak van dit balkon kunnen komen. Springend over de rand of door de spijlen. Of ze het zou doen is een tweede, maar daar wil je liever niet door ervaring achter komen.

Nou he, precies dat… word al gek bij het idee

Kan gebeuren! Jij hebt er waarschijnlijk meer last van dan hij, denk ik altijd maar :heart::heart:

2 likes