Kattentopic #2 (Deel 1)

Misschien helpt zo’n voerbord? Mijn kat schrokte ook alles heel snel op en jatte het eten van de andere kat, toen hebben we zo’n bord gekocht en daar voor beide katten hun voer op gedaan. Langzaam aan kreeg zij in de gaten dat er toch wel voer bij zou komen als het op was en kwam het steeds vaker voor dat er eten bleef liggen. Na ongeveer een jaar bleef er altijd wel wat voer over en heb ik het bord weg gehaald en 2 bakjes neer gezet, die vul ik nu bij als ze leeg zijn en dat is 1 keer in de 2 dagen ongeveer. Het enige wat ze nog wel doet is natvoer naar binnen schrokken en als zij klaar is duwt ze de andere kat weg en eet ze zijn eten op.

1 like

Dat doet onze kitten (5 maand bijna) ook. Hij danst zo om je heen als hij denkt dat ie eten krijgt :joy: We geven meestal op vaste tijden eten, en daar moet ie maar aan wennen.

En we halen snel het bakje van de oudere kat weg als de kitten in de woonkamer komt, anders eet hij die ook leeg. Onze oudste kat deed vroeger ook zo schrokken, altijd zeuren om eten. Hij is nu 4 jaar en sinds een jaar eet ie niet alles in 1x op, dus ik geloof dat het vanzelf bij de kleine ook een keer stopt :joy:

1 like

Mijn kittens niezen af en toe. Het is niet heel vaak, maar toch wel drie/vier keer op een dag. Kan dit kwaad of is dit normaal? Ik las op internet over de niesziekte, maar heb niet het idee dat ze koorts oid hebben. Ze zijn verder ook gewoon heel speels en eten/drinken goed.

Als ze niesziekte hebben, is er doorgaans meer aan de hand: vieze neus, koorts, lusteloos, etc. Af en toe niezen kan bijvoorbeeld ook komen van stof in hun neus (van al het ontdekken van hoekjes en gaatjes). Hoe oud zijn ze? In principe kunnen ze met 9 weken hun eerste vaccinaties krijgen, daar zit niesziekte ook bij.

Vandaag met de oudste kat naar de DA. Hij is zo sneu, ontzettend gestresst van de kleine kitten. Gaat ineens op plekken liggen waar hij nooit ligt, hij kan zo een uur door z’n voorpoten gehurkt zitten, schrikt veel ineens. Ben benieuwd wat de DA kan doen, eventueel kalmeringsmiddel?

We hebben Feliway in huis gehad 1 maand, maar weten niet goed of het geholpen heeft. We dachten van wel, de kat accepteerde kitten wel (hij gaf geen aandacht eraan maar bleef wel rustig op z’n plek) maar de kitten blijft hem maar opzoeken om te spelen terwijl die oudere dat niet wil.

Soms denk ik, hebben we een fout gemaakt om een kitten te nemen? Het was zeker geen impuls. We liepen al een jaar met het idee rond.

Kittens bij een oude(re) kat is wel echt een uitdaging.
Kan de oudere kat naar buiten? Of zich ergens anders afzonderen?
Ben benieuwd of de dierenarts iets voor je kan betekenen.

Onze kat is 4 jaar dus we dachten zo groot is het verschil niet…

Hij komt dagelijks veel buiten hoor! En we houden ze sowieso apart, kitten in een kamertje en als de oudste buiten is kan de kitten door het huis rennen en spelen. We hopen, dat als de kitten straks gecastreerd is en naar buiten gaat, hij binnen rustiger wordt en minder focus heeft op de oudste kat. Zo ging dat bij onze oudste kat ook, was ook altijd druk maar nu buiten komt is hij binnen altijd rustig en lekke slapen.

1 like

Onze kat is nu iets meer dan een jaar bij ons, als kitten geadopteerd uit het asiel. Hij mocht in z’n eentje weg omdat ie een beetje door z’n vier zusjes op de kop werd gezeten. Als enige jongen en relatief wat onhandiger met z’n grote ledematen was ie het suffie. Inmiddels is ie enorm energiek en buiten kan ie in de druk bevolkte Kattenbuurt prima voor zich opkomen. Hij heeft de hele dag mensen om zich heen en gaat lekker naar buiten. Maar ik vraag me altijd nog af of ie gelukkiger zou zijn met een tweede erbij. Het is zo lastig inschatten. De enige manier om erachter te komen, is het gewoon doen. Jammer dat het dan voor de oudste niet zo fijn lijkt nu, hopelijk is het een kwestie van wennen uiteindelijk. Ben benieuwd wat de DA zegt! Goed dat je gaat :slight_smile:

Ah gelukkig! Ik heb ze gisteren al niet meer horen niezen trouwens. Ze zijn nu 12 weken en al wel ontwormt maar inenten moet nog!

1 like

Dubbel post maar :heart_eyes::heart_eyes:

25 likes

Hoe lang is de kitten al bij jullie? En ging de introductie goed?
Zolang je oudste kat zijn eigen plekje heeft en zich kan terugtrekken, komt het wel goed denk ik. Ik zou me niet meteen te veel zorgen maken!

Sinds 3 augustus! Onze kat heeft inderdaad eigen plekje, maar de kitten is er nu wel al 2 maand. We laten ze nooit lang bij elkaar, dus wellicht kan de oudste ook zo niet goed wennen. Introductie dachten we leek goed te gaan.

Nou ja, net terug van de DA. Hij heeft koorts boven de 40 graden. Ff afwachten of met koortsverlaging spul beter gaat. Anders moet ie op virussen getest worden na het weekend…

Oh arm beestje, zo’n koorts! Hopelijk werkt de koortsverlaging.
Een collega van mij heeft ook een kitten + 2 oudere katten en dat gaat pas nu na ongeveer 6 maanden oke. Ik weet niet van waar je kitten komt, maar je kan zeker ook altijd advies/tips vragen aan het asiel/opvang. Die plaatsen wel 100 kittens per jaar dus die hebben super veel ervaring.

Ik vind twee maand nog helemaal niet zo lang. Ik denk dat je de introductie prima aanpakt zo, (sommige) katten hebben echt er behoorlijke tijd nodig voor ze weer een beetje normaal gaan doen.
Wat rot dat ie koorts heeft, ik hoop dat ie snel opknapt!

Hij is aan het kamperen. Hij ligt nu een half uur helemaal onder de dekens en hoor af en toe een miauw.

29 likes

Inmiddels bij onze Guus ook de diagnose HCM gesteld. Nu 2x per dag een kwart dosis atenolol. Nu ook net een jaar oud! Wij merken nog helemaal niks aan hem gelukkig, en de dierenarts kon idd ook geen levensverwachting geven. Kan jaren goed gaan maar kan ook heel snel verslechteren…

1 like

Ah wat fijn dat je niks merkt! Ik merk wel verbetering met 1x per dag een kwart. Maar denk dat het na overleg met de dierenarts beter is om ook 2x per dag een kwartje te geven. Ik hoop dat het nog jaren goed gaat!

Hoeveel weegt die van jou? Guus weegt bijna 5 kilo en denk dat het misschien op gewicht gedoseerd wordt?

Wanneer je kat bij je plaid matcht :see_no_evil:

30 likes

Ik geloof dat hij rond de 4,7 kilo is. Ik weet eigenlijk niet of het op gewicht gaat, dat zou heel goed kunnen. De dierenarts zei wel dat als ik weinig verschil zat dat ze naar de dosering gingen kijken, dus ik ben benieuwd straks!