Kattentopic #2 (Deel 1)

Wij hadden 2 zusjes die super goed met elkaar omgingen. Vlak na een vakantie can ons ging t ineens minder, ook aanvallen enzo. Die ene ging steeds vaker naar mn schoonouders en uiteindelijk hebben we gezegd: hou ze maar. Ze is echt zo’n stuk chagrijn geworden, vroeger veel knuffelen en nu al zeiken als je haar aankijkt.
Ze kan nu met niemand goed overweg😅.

Hoop dat de situatie bij jou verbeterd!!

Edit: wel ervaring maar helaas geen positief advies :unamused:

Oh lijkt me zo erg! Je hebt wel het beste gedaan voor je kat lijkt het. Moeilijke beslissing!

Ja was het ook echt
En zeker nu ik hoor dat me kat die weg is nu achter de wasmachine bij de nieuwe mensen zit omdat die zo bang is breekt me hart :sob: al is dat helaas vaker zo dat katten erg moeten wennen dus het is niet heel ondenkbaar. Maar breekt echt me hart. Hoop dat die snel went.
Hij heeft wel z’n eigen krabpaal mee wat echt zijn plekje was en wat andere spulletjes. Dus ik hoop dat die bv vannacht als iedereen slaapt op onderzoek uit gaat en z’n vertrouwde spulletjes ontdekt en zo iets sneller kan wennen

1 like

Ik zit in dezelfde situatie, toevallig laatst iets over gepost hier. Eind mei/begin juni viel mijn kat voor het eerst mijn andere kat aan, poosje apart gehouden, ging daarna weer een dag goed. Volgende dag weer mis. Het waren de beste maatjes. Ik had op een gegeven moment geen hoop meer

Wij hebben beide katten laten controleren door de dierenarts (niks gevonden) en ook een consult gehad van een gedragstherapeut (tijdens dat consult was er heel typisch niks aan de hand, ze was de deur uit en het was meer mis :roll_eyes:) Bij ons is het waarschijnlijk een opeenstapeling van verschillende dingen geweest, het is heel moeilijk achterhalen waar het mis gaat. Wij zitten tijdelijk bij mijn ouders in tot we naar onze nieuwe woning kunnen, maar de katten hebben dus veel stress gehad rondom de verhuizing (en eind oktober gaan we dus opnieuw verhuizen), mijn ene kat probeert nog weleens het voer van de andere kat te stelen (we voerden ze daarom al een poos apart), vreemden over de vloer gehad ivm verkoop appartement, et cetera). We hebben ze heeeeel lang apart gehouden, op een gegeven moment deed ik de ene kat steeds vaker bij de ander (eerst wel korte momenten), maar nooit zonder toezicht, ging elke dag iets beter en nu zitten ze het grootste gedeelte van de dag bij elkaar en spelen ze zelfs af en toe weer. Ik laat ze eerst nog enkel onder toezicht samen, maar merk wel dat ik over het algemeen minder hoef op te letten. De stresslevels zijn door de omstandigheden nog steeds wel hoog, soms zie ik dat het verkeerd dreigt te gaan (tongelen > met de tong over de neus, teken van stress), oren naar achteren, bij de aanvallende kat wordt zijn neus vuurrood als het mis gaat of dreigt te gaan of als ik gegrom hoor… Dan haal ik ze weer even uit elkaar en tot zover gaat het korte tijd later wel weer goed.

Verlies je hoop dus nog niet, ik had nooit meer gedacht dat het weer zo goed zou gaan, het ging hier echt heel slecht, heb hier zoveel stress om gehad en veel gehuild, bang dat het dus niet meer goed zou komen, maar ik verwacht dat het straks in de andere woning als alles weer normaal wordt wel weer goed komt! :pray:t2:

Andere tip was de hoeveelheid kattenbakken, ik wist wel dat een kattenbak per kat plus een extra het beste was, maar wij hadden er maar twee (drie katten) en nooit problemen gehad voorheen, maar dit kan ook bij de opeenstapeling horen bij ons, dus wij hebben straks wel vier kattenbakken in huis staan voor de zekerheid.

Als je nog vragen hebt oid, mag je me taggen of een pb sturen!

1 like

@lauraD Dankje voor je tip, heb meteen feliway besteld, komt morgen binnen hopelijk. Heb er gelijk ook matatabistokjes bijgedaan (volgens mij hier wel eens gelezen) en een relax-pasta. Hopelijk doet het iets!
En heel naar voor jou dat je een kat ergens anders naartoe hebt moeten brengen, zeker als je dan hoort dat het nog niet zo goed gaat. Hopelijk vindt hij snel zijn draai.

@PangurBan Ik moet al janken als ik er aan denk dat er eentje weg moet, dus hopelijk zal dat hier niet hoeven.

@Foucher Wat naar dat het bij jou ook zo is. Hier kan het ook wel met stress te maken hebben, we hebben een tijdje klussers over de vloer gehad en paar keer een lange autorit en ergens anders overnacht, dat vond de poes ook helemaal niks.
Zo te lezen heb jij echt met heeel veel geduld wat vooruitgang kunnen boeken, dat zei mijn kattentherapeut ook al (ik ken haar persoonlijk, dus vandaar dat ik zo snel advies heb gekregen). Maar het kan echt heel lang duren. Ik ga dat dus ook maar gewoon proberen op jouw manier.
Vind jij het niet lastig om je aandacht gelijk te verdelen? Normaal zijn beide katten constant bij me, liggen altijd bij me op de bank enzo, ik vind het zo sneu dat eentje nu steeds alleen zit (ik wissel ze wel af, maar toch).
Dankjewel in elk geval voor je hoopvolle woorden! Ik heb vanmiddag ook al zitten huilen, het geeft mij ook echt gigantische stress en ik baal er gewoon zo van. Gisteravond dacht ik ‘morgenochtend is het vast wel weer goed’, maar zodra ik de deur opendeed stoof ze op hem af helemaal woedend en krijsend. Vanmiddag uit mijn werk dus eerst maar even met de kater in mijn armen gekeken hoe ze reageerde, maar nog steeds woest. :disappointed: Nu wacht ik dus maar wat langer.

Ik hoop ook echt dat het straks in jullie nieuwe huis inderdaad gewoon weer rustig wordt!

1 like

Ja ik vond (vind) dat ook wel lastig! De eerste week ging het apart houden (en dat de ene kat dus wel een poos alleen dat) wel prima, maar één van mijn katten was het dus wel gauw zat en ging uiteindelijk steeds op de deurklink springen, waardoor ie de deur dus open kreeg. Mijn ouders hebben de deurklink omhoog gezet, na een paar keer deed ie dat niet meer. Was als de dood dat ze daardoor alsnog bij elkaar kwamen en ze weer zouden vechten. Toen we nog in ons oude appartement zaten, losten we het maar op dat een van ons op de bank sliep in de kamer met kat 1 en de ander dus met kat 2 in de slaapkamer. :sweat_smile:

Ik zou het voor nu gewoon doen zoals hoe je het nu doet, de katten afwisselen. Feliway hielp bij ons helaas niet. Ze hebben een poosje gabapentine voor de stress voorgeschreven gekregen van de gedragstherapeut (zij is ook dierenartsassistente). Zou je eventueel ook nog kunnen vragen bij de dierenarts. Veeeel geduld hebben, het komt vast wel weer goed! Ik denk dat het bij jouw katten ook “gewoon” door stress komt.

1 like

Dankje!!

Een mega uitgebreid verslag van katten integratie (en het testen van allerlei technieken en middeltjes) kan je terugkijken op de insta van lize korpershoek. Vond het sowieso vrij vermakelijk :laughing:.
Er komt een nieuwe kat bij wonen die heel angstig is en de huidige bewoner is niet al te enthousiast.
Het verslag kan je terugvinden in haar oude stories, beetje doorscrollen naar rechts, en heten D&D1, D&D2, enzovoorts.
Wie weet zit er wat bruikbaars tussen. Het goede nieuws is dat ze elkaar uiteindelijk prima tolereren :slight_smile:

1 like

Stop growing please

19 likes

Korte samenvatting van vandaag.

Morgen en zondag ben ik ongeveer tussen smiddags 4 en 10/11 savonds op pad. Vind het wel een ding om haar dan alleen te laten. Dit zeg ik terwijl ze dus vandaag ook echt 5 uur lang op die piano heeft lopen chillen en daarvoor al een paar uur onder het tapijtje beneden :upside_down_face:. Enige is dat ik dan af en toe een aai ga geven. Mam zegt dat ik me niet aan moet stellen :pleading_face:

8 likes

Aaawwww kusje op dat kleine neusje

1 like

Leuke foto en wat een gaaf behang😍

1 like

Mijn kat heeft sinds kort een donut mand. Ben eigenlijk een beetje jaloers op hem, het lijkt mij zooo lekker comfortabel!

18 likes

We waren een weekje weg en onze kat hadden we (voor het eerst) naar het pension gebracht. Gisteren weer thuis gekomen, kat opgehaald en hij was echt niet meer bij ons weg te slaan :smiling_face_with_three_hearts: Was ook wederzijds want ik kon niet wachten tot ik weer thuis was om hem te knuffelen haha.

Zodra ik op de bank ging zitten, sprong ie op schoot en heeft ie de rest van de middag en avond gelegen :heart:

21 likes

Hoi ik ga even een promopraatje voor een kattenbak houden haha. Weet niet of iemand met hetzelfde zat, maar ik vind klei kattenbakvulling echt kut. Het schoonmaken vond ik vies, de geur vond ik zo vies na een paar dagen en alles moest de grijze kliko in. Maar nu gebruik ik al een maand een zeef-kattenbak met houtpellets en ik vind het zoveel fijner!

Je hebt dus een onderbak en een bak met gaatjes. Je vult hem met houtkorrels (handje in de onderbak,de rest in de zeefbak). Poepjes schep je eruit zoals je normaal zou doen. Die houtkorrels vangen plas op. Zo’n korrel valt dan uit elkaar (het is samengeperst zaagsel) en dat valt dan door dat rooster heen. Twee keer per week gooi ik dan die onderbak leeg in de groene kliko (ik heb twee katten op 1 bak trouwens).

Filmpje met uitleg

https://youtu.be/vZevMAHmypM

Het grootste voordeel vind ik echt de geur. Haat aan die vieze geparfumeerde korrels waarbij je een soort combi van viooltjes en kattenkak ruikt. Die houtkorrels ruiken gewoon naar… hout. Oh en ik doe heel lang met zo’n zak korrels.

Ik heb de PeeWee EcoHus bak, ben er zelf tevreden mee maar ik zou voor grotere katten wel een groter formaat aanraden. Heb nu ook de korrels van PeeWee erbij, en die werken goed, maar zodra de zak op is ga ik ook gewoon de houtpellets van de jumbo proberen.

Lees in sommige recensies wel dat niet iedere kat het fijn vindt, die grove korrels. Bij mij begraaft de ene kat wel haar poepjes, de ander niet. Oh en qua uitloop vind ik het wel oke. Vaak liggen er wel een paar korrels buiten.

Oke dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen? :joy:

4 likes

Ze vinden het prachtig buiten! De schutting is ook leuk

20 likes

Maar kattenbakvulling mag toch nooit bij het gft ongeacht of dat van klei of hout is gemaakt? Zie bijv dit https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/spullen-en-diensten/kattenbakvulling/
Wij kregen toen hier het hele afvalinzamelen ook een brochure waarin werd benadrukt dat kattenbakvulling ongeacht de samenstelling nooit bij het gft afval mag in verband met ziekteverwekkers.

Ik gebruik ook houtkorrels, van cats best, maar gooi dat toch altijd maar bij het restafval.

Ik dacht (maar zeg het vooral als het niet klopt) dat dat dus vooral slaat op kattenpoep, die dus niet meegaat in de groene bak. Want nu is het in principe alleen zaagsel met plas.

In urine kan toxoplasmose zitten en dat mag niet bij het gft

Maar in die link die jij stuurt (zelfde als hierboven) gaat het toch steeds over uitwerpselen/ontlasting? Ik weet het ook niet zeker hoor, ben verder ook geen kattenpoepexpert haha.