Wat goed dat jullie de katten naar buiten willen laten! Ik vond (en vind) het ook heel spannend en weet uit ervaring dat het niet altijd goed afloopt, maar mijn katten hadden zo veel stress van binnen zitten. Ik vond dat zo zielig en heb dan liever dat ik me vaker druk maak dan dat ze met veel stress binnen moeten blijven haha.
Wat ik heb gedaan toen mijn katten voor het eerst naar buiten gingen, is de deur open laten en ze dan regelmatig naar binnen roepen. De eerste keer al na 5 minuten, dan riep ik ze en rinkelde ik met het snoepbakje (dat was al een bekend geluid voor ze). Ik liet er steeds langer tussen zitten, dus 15, 30, 45 minuten bijvoorbeeld. Ze kregen dan ook telkens een snoepje als ze naar me luisterden en naar binnen kwamen. Op deze manier leerden ze dat het ook leuk was om naar binnen te komen ipv dat het een straf was (bijvoorbeeld als ik ze zou roepen en de deur dicht zou doen, maar ze niet zou belonen).
Dit heeft voor ons heel goed gewerkt! De kat die we nu nog hebben komt ook meestal wel naar binnen als ik hem roep (dus alleen zijn naam roep, zonder te rinkelen met snoepbakje). Soms is hij wat verder weg en dan hoort hij me niet, maar dan komt ie later wel weer thuis. We hebben na een aantal maanden een kattenluikje geplaatst (onze kater had veel last van stress dat hij niet zelf kon kiezen wanneer hij naar buiten ging) en dat gaat ook heel goed. Hij heeft nu een vrij vast ritme wanneer hij buiten is en wanneer hij weer thuis komt haha.