Kattentopic #2 (Deel 1)

Ah die van jou zijn ook lieverds! Een beetje hetzelfde verhaal zoals bij ons. De oudste kan ook niet ontspannen, vooral niet in dezelfde kamer.
Ik vind het lastig om in te schatten of ze ‘vechten’ of spelen. Voor de kitten spelen, maar voor de oudste? Hoe herken jij het?

Hier duiken ze om en om op elkaar, gebruiken geen nagels ook en geen geluid. Ze happen ook wel in elkaar, maar ook wel eens likken. En met de voeten trappelen op elkaar.

Op een gegeven moment wil die oudste niet meer en loopt weg. Vervolgens de kitten erachteraan en die springt hem dan ook weer in de nek.

Ik wist het ook niet zeker (en vind het nog steeds lastig!), maar ik heb verschillende sites bekeken en spelend vechten is inderdaad zonder geluid, geen nagels, bijten kan maar wel zachtjes en ze moeten om de beurt het initiatief nemen. Dus wat jij beschrijft klinkt goed!

Bij ons gebeurt inderdaad precies hetzelfde. De oudste is er klaar mee, maar de kitten blijft er soms op springen. Ik denk dat ze daarom constant alert blijft. We proberen de kitten wel af te leiden (en dat is ze snel haha) door zelf met haar te spelen en de poes wat rust te geven.

Ik blijf het lastig vinden, ik hoop dat de kat die we al hadden niet ongelukkig wordt. Maar samen spelen en elkaar wassen schijnt een goed teken te zijn, dus hopelijk komt het allemaal goed.

Wow wat een mega goede tips!
Hier kunnen we zeker wat mee.
Heel erg bedankt! :heart:

1 like

Is er van applaws niet een versie voor sterilized katten/katten met overgewicht? Mijn kat was ook te zwaar, dierenarts raadde aan om van hetzelfde merk de sterilized versie te nemen maar wel dezelfde smaak. Ze doen het er erg goed op en ze is ook afgevallen dus helemaal prima.

Heeft je kat afscheid kunnen nemen van de andere kat? Misschien kan dat alsnog, geen idee of de overleden kat al begraven/gecremeerd oid is, maar misschien helpt dat om te begrijpen dat de kat dood is ipv ineens een leeg huis.

1 like

Leuk! Ik vond het ook super spannend, de eerste keren. Mijn ervaring is dat katten toch eerst alles gaan besnuffelen rondom en in de tuin. Die van ons rende niet weg, eerst alles ruiken en elke keer een stuk verder.

Heb je een tuin? Die van ons lieten we voor het eerst korte beetjes buiten toen we nog geen schuttingen hadden en alles open lag. Toen wij eenmaal schuttingen hadden, lieten hem zo de tuin in lopen. Hij bedacht niet hoe hij op de schutting moest komen, of op de warmtepomp. We hebben hem daarna op de pomp getild, en toen begreep hij het heel snel haha.

Vast tijdstip met eten is handig, wij doen dat zelf niet omdat onze kat niet gevoelig is daarvoor haha. Hij is geen grote eter en laat zich daardoor niet lokken. De eerste weken was ik zo bang dat ie niet terug kwam, dat ik hem vaak ging ophalen. Hij blijft nog steeds in de buurt en als hij bijvoorbeeld 's nachts buiten is geweest lok ik hem in de ochtend met een roepje, dan komt ie al snel.

1 like

Ook jij bedankt voor je goede tips! :heart:

We hebben een tuin met schuttingen (2 m hoog geloof ik) en een tuinhekje. Onder het tuinhek zullen ze door kunnen kruipen, maar ik denk dat ze dat in het begin nog niet gaan doen. Aankomend weekend gaan we er mee beginnen, dan zijn ze een week gecastreerd en hebben we “groen licht” van de dierenarts :grin: Heel spannend, maar wel heel erg leuk.

Volgens mij hebben die van ons altijd honger, als we met iets ritselen komen ze er direct aan. Ze luisteren goed naar hun naam, maar buiten kan het natuurlijk anders zijn. Ik ben in ieder geval een stuk gerust gesteld.

Hier nog een paar foto’s. Ze liggen met zijn tweeën opgepropt in één mandje. Dat past niet helemaal :joy: En wat gaap-actie foto’s.

18 likes

Wat goed dat jullie de katten naar buiten willen laten! Ik vond (en vind) het ook heel spannend en weet uit ervaring dat het niet altijd goed afloopt, maar mijn katten hadden zo veel stress van binnen zitten. Ik vond dat zo zielig en heb dan liever dat ik me vaker druk maak dan dat ze met veel stress binnen moeten blijven haha.

Wat ik heb gedaan toen mijn katten voor het eerst naar buiten gingen, is de deur open laten en ze dan regelmatig naar binnen roepen. De eerste keer al na 5 minuten, dan riep ik ze en rinkelde ik met het snoepbakje (dat was al een bekend geluid voor ze). Ik liet er steeds langer tussen zitten, dus 15, 30, 45 minuten bijvoorbeeld. Ze kregen dan ook telkens een snoepje als ze naar me luisterden en naar binnen kwamen. Op deze manier leerden ze dat het ook leuk was om naar binnen te komen ipv dat het een straf was (bijvoorbeeld als ik ze zou roepen en de deur dicht zou doen, maar ze niet zou belonen).

Dit heeft voor ons heel goed gewerkt! De kat die we nu nog hebben komt ook meestal wel naar binnen als ik hem roep (dus alleen zijn naam roep, zonder te rinkelen met snoepbakje). Soms is hij wat verder weg en dan hoort hij me niet, maar dan komt ie later wel weer thuis. We hebben na een aantal maanden een kattenluikje geplaatst (onze kater had veel last van stress dat hij niet zelf kon kiezen wanneer hij naar buiten ging) en dat gaat ook heel goed. Hij heeft nu een vrij vast ritme wanneer hij buiten is en wanneer hij weer thuis komt haha.

Ohhh mijn arme kleinste prul. Haar traanbuizen zitten of verstopt, of ze zijn niet goed aangelegd bij de geboorte. Dus nu moet ik 2dd zalf in haar ogen doen en bij de sterilisatie gaan ze kijken of ze ze door kunnen spuiten.

Nu is het een monsterkittie die onder het gele kleurvloeistof zit omdat de dierenarts wou kijken of haar traanbuizen goed doorliepen. Ze zit helemaal onder :joy: op haar poten alles.

9 likes

Hier zit ze dan, onder de bank. Lees nu overal op internet dat je het liefste een kat eerst in een losse ruimte laat wennen en dan pas ‘loslaat’ in huis. Maar ik heb een appartement (ze kan denk ik op ong 65/70m2) en heb haar dus geen safe space gemaakt nu, want ik moet ook gewoon werken en daar zat ze gisteren bijvoorbeeld het liefst.

Ik hoop iig voor haar dat ze snel wat meer durft. Ze heeft wel al flink territorium afgebakend, maar voel me nu alsnog een muts omdat ik niet heb gegoogled en dat niet wist van die ene ruimte…

Ah nee je bent geen muts! Je doet het hartstikke goed. :kissing_heart:
Geef het wat tijd, ze komt echt vanzelf wel onder de bank/kast etc. vandaan.
Zolang ze toegang heeft tot kattenbak, water en voer is het top en dat heeft ze!

Wij hebben ook geen safe space gemaakt van te voren, als in dat hij maar in een ruimte kon. En dat is helemaal goed gekomen. Zolang je maar niet constant haar gaat lokken om onder de bank uit te komen oid.

3 likes

Ik ga af en toe even op het tapijt liggen en praat haha. Soms praat ze terug of komt ze er even onder vandaan. Verder laat ik haar inderdaad gewoon rustig liggen. Is ook warm nu he XD.

1 like

Komt wel goed hoor! Gewoon rustig wachten tot ze het wat meer vertrouwt, ze komt echt wel tevoorschijn. Ondertussen rustig tegen haar praten kan wel helpen :slight_smile:

Edit: oh kijk aan dit zeg je net zelf al. Goedzo, voor je ‘t weet zijn jullie besties!

1 like

Wij hadden van tevoren speciaal wat dozen neergelegd en hoekjes gemaakt, maar uiteindelijk kiezen ze zelf de gekste plekjes om zich veilig te voelen. Achter de wasmachine (hoi stofnest) en gewoon onder de kussens op de bank. Ook gewoon in de woonkamer. Ze voelt zich vast helemaal prima :slight_smile:

12 likes

Maak je geen zorgen! Zo een aparte kamer/safe space is vooral handig als je al een andere kat/huisdier hebt of voor bange (zwerf)katten.
Die van jou ziet er al heel sociaal uit, zeker als ze er al soms onderuit komt!
Ze wil gewoon eventjes van op een veilig plekje alles in het oog houden, komt helemaal goed! Vooral niet forceren en binnenkort is ze je grootste vriendin!

1 like

Elke avond is het kroeltijd met onze oudste :smiling_face_with_three_hearts: En hij weet het maar al te goed. Hij komt ons zelfs halen als we te lang in de zetel blijven hangen :grimacing:

28 likes

Snoepje in het Kremlin gelegd :upside_down_face:

30 likes

Sinds twee weken woont deze meneer bij ons. En wat ben ik verliefd! Hij is zo lief en ondeugend. Zo leuk om te zien dat hij elke dag iets nieuws durft en leert. Hij heet Teemo en is bijna 14 weken oud :smile:

32 likes

Lief! Ik heb intussen verschillende soorten gekocht dus ga eens kijken wat ze t lekkerst vindt en waar ze het best op reageert.

De andere kat is al gecremeerd. Ze hebben elkaar nog gezien en bij elkaar gelegen voordat ik met hem naar de dierenarts ben gegaan maar dat hebben zij volgens mij niet ervaren als een afscheid/de laatste keer. Hopelijk slijt haar verdriet een beetje. Ze krijgt alleszins heel veel knuffels :slight_smile:

Hoe gaat het met de poes @mikselke ? Zag net een foto dat je der al mag aaien! :grin:

@Axolotl hoe gaat het bij jullie met de kat? Eet en drinkt hij alweer wat beter?

1 like

Oh dat doet de mijne ook, zó lief! En dan vaak ook zo’n hele langgerekte zucht.

1 like