Jouw samenlevingsvorm

Wij wonen samen zonder iets, maar gaan binnenkort voor een samenlevingscontract + testamenten omdat we in zijn (voelt als ons) koophuis gaan wonen. Zijn nu vooral aan het puzzelen naar een eerlijke verdeling van lasten en lusten omdat het voor mij zonde is om me in te kopen in zijn huis (wat we eigenlijk wel beide willen), maar we wel alles goed geregeld willen hebben.

Woonde eerst 8 jaar samen in een huurhuis. Toen helemaal niks geregeld. Niet eens eens een gezamenlijke rekening. Blijkbaar als je 5 jaar op hetzelfde adres woont is er wel iets als erfenis.

Nu koophuis met samenlevingscontract en 2 testamenten met een 2 traps ofzo. Dat is mochten we beiden redelijk op hetzelfde moment dood gaan maar ik 1 min later. Dat niet al zijn bezittingen naar mijn familie gaat.
We hebben nu ook een gezamenlijke rekening. Alles gaat 50.50

Koopwoning en samenlevingscontract + testamenten

Wij huren samen een appartement en hebben verder niks op papier vastgelegd. Komt wel als we ooit een huis gaan kopen

getrouwd zonder contract.
ik had niks, hij al een huis en spaargeld. dus ik klaag niet hahaha! :blush:

1 like

Wonen nu samen in een huurhuis en hebben niks geregeld, behalve een gezamenlijke rekening met 0,- erop lol

Gaan (hopelijk) dit jaar een huis kopen en gaan dan sowieso voor een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap. Weet alleen niet wat ā€˜beterā€™ is?

Met een samenlevingscontract kan je regelen dat bij overlijden de ander in het huis kan blijven wonen en de inboedel houdt of wie wat krijgt als jullie uit elkaar gaan. Geregistreerd partnerschap heeft dezelfde gevolgen als trouwen. Dan word je dus erfgenamen van elkaar en als jullie een kind krijgen is je partner automatisch de vader bijvoorbeeld. Gp is dus uitgebreider. Je kan altijd eerst een samenlevingscontract sluiten en later een gp aangaan.

2 likes

Momenteel wettelijk samenwonend (BE), binnen enkele maanden getrouwd.

Als je 5 jaar samenwoont heb je wel een partnervrijstelling voor de erbelasting maar je bent niet automatisch elkaars erfgenaam. :slight_smile:

Super interssant trouwens om van iedereen te lezen. Leuk dat jullie allemaal reageren.

wij hebben ons na 15 jaar relatie laten registreren als partner. eigenlijk gewoon voor de fun, omdat we een leuk klein feestje wilde vieren met familie en geen zin hadden in een bruiloft haha.

we hebben iedereen met een smoes naar het gemeentehuis gelokt en ze daar verrast met een ceremonie en daarna in de tuin gedineerd. :heart:

8 likes

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, hebben 2 kinderen en een koophuis.

Ik moet wel echt een keer aan de slag met het regelen van voogdij voor de kinderen als wij beide overlijden.

Thanks voor de heldere uitleg!

1 like

Kan tegenwoordig gewoon online met je Digid! Even checken op ā€˜gezagsregisterā€™ (voogdij bestaat in die zin niet meer na overlijden)

Dankjewel. Ik had inderdaad gelezen dat je dat gewoon online kan doen. Maarja dan moet ik het wel doenā€¦ :joy:

Ik denk ook altijd wel inderdaad: zelfs al staat het huurhuis op mijn naam en zijn de meeste spullen van mij, mijn ouders zouden hem die dingen echt niet afpakken mocht ik morgen ineens dood gaan. Ik denk dat het heel anders is als je ouders niet achter je relatie staan. Dan moet je zoiets misschien wel beter voorbereiden.

Ik heb bijvoorbeeld wel eens jurisprudentie gelezen over ouders die niet achter de relatie van hun zoon met een andere man stonden en toen hij dood ging hebben ze alles meegenomen en hem niet uitgenodigd op de begrafenis. Zelfs fotoā€™s mocht hij niet hebben.

Wij huren een woning en hebben veder niks geregeld. Ook geen gezamenlijke rekening. Voor nu vind ik het prima, mochten we een huis kopen dan gaat er wel het een en ander veranderen.

Ik woon bij mijn vriend (hij heeft een koophuis), maar heb ook nog mijn eigen huurappartement (waar ik eigenlijk nooit meer ben). We wonen wel samen dus, maar niet op papier, hebben nu ook geen samenlevingscontract.
Als ik in de toekomst mijn appartement opzeg en bij mijn vriend ga inschrijven wil ik wss wel eea vastleggen.

Mensen doen ineens hele rare dingen als het om veel geld gaat.

1 like

Zulke dingen zijn echt zo triest. Er is al iemand overleden en dat is al heel erg en dan is er ook nog strijd omdat er onduidelijkheid is over de erfenis. Daarom ben ik wel echt fan om alles heel strak te regelen (ook al doe ik dat zelf zolang ik niets heb dus niet.) Sommige mensen vinden dat zakelijk of overdreven maar er zijn zo ontzettend veel mensen (vooral kinderen van) die ruzie maken over een erfenis. Niet alleen over geld maar ook over spullen van emotionele waarde.
Ik werk pas 1,5 jaar en kan echt een boek volschrijven hierover. Broers en zussen die heel goed met elkaar omgingen en elkaar nu letterlijk uitschelden voor de ergste dingen bij ons aan tafel bijv.

Ik werkte tijdens mijn studie bij een advocatenpraktijk en echt, dit soort situaties komen vaker voor dan je denkt. Het zijn niet altijd ouders die dwars gaan liggen na overlijden, maar ook bijv broers of zussen van de overledene die druk zetten op hun ouders. Genoeg partners die binnen een maand uit een huis moesten trekken omdat de erfgenamen hun zinnen er op gezet hadden. Na de dood van een dierbare doen mensen sneller ā€˜vreemdeā€™ dingen. En zeker als er ook geld in het spel is.

1 like