Jouw samenlevingsvorm

Een lekker bruisende titel maar eigenlijk is de vraag heel simpel: welke vorm heeft jouw relatie? Woon je samen en dan met of zonder samenlevingscontract, ben je getrouwd of heb je een gp met of zonder voorwaarden/gemeenschap van goederen? Waarom heb je juist hier voor gekozen en wat staat er allemaal in je eventuele contract? (Als je dat wilt vertellen dan.)

Gewoon omdat ik heel nieuwsgierig ben.

Zelf woon ik samen in een huurwoning en ik heb niets geregeld. Het enige wat wij hebben is een en/of rekening en goedkope meubels. Als we een huis zouden kopen zou ik denk ik voor een samenlevingscontract gaan. (Ik wil eigenlijk niet trouwen maar wel het feest.)

  • Samenwonen zonder contract
  • Samenwonen met contract
  • Getrouwd zonder contract
  • Getrouwd met contract
  • GP zonder contract
  • GP met contract

0 stemmers

Wij wonen samen, hebben een huurhuis, hebben een kindje van 2 en gaan in mei trouwen.

Getrouwd in gemeenschap van goederen. Omdat we ooit begonnen met 0 en alles wat er nu is ook samen hebben opgebouwd. Mochten we ooit uit elkaar gaan dan moet alles dus door de helft. We hebben na 15 jaar een fikse overwaarde en veel afgelost, dus op die manier houden we er aan over. Op papier verdient mijn man veel meer, dus mochten wij ooit scheiden, dan zal hij officieel gezien dus partneralimentatie moeten betalen. Dit soort zaken hebben wij wel extra vast laten leggen. Ik werk minder ivm onze kinderen en dit hebben we destijds samen besloten.

Pre kinderen hebben wij wel testamenten op laten stellen. Na komst van de kinderen hebben we gezag ed voor onze kinderen hierin vast laten leggen, mocht ons ooit iets gebeuren.

Ik dacht dat er stond samenlevings droom. Dus had al een heel verhaal in gedachte met allemaal dieren. En een klein mini kamertje waar dan mn man mag logeren als hij lief is geweest.

26 likes

We moeten ff poll maken

1 like

Wij hadden tot we trouwden niets geregeld, nu dus getrouwd. In gemeenschap van goederen, maar wel de nieuwe versie, dus de erfenissen die nu al zijn toegekend (van hem) en de schulden die we voor het trouwen hadden (van mij) blijven van onszelf. Of zoiets. Pin me er niet op vast :stuck_out_tongue:

1 like

Ik woon samen en heb een samenlevingscontract met mn katten

10 likes

Ik woon samen (koophuis) en we hebben een samenlevingscontract & we trouwen in november!

Ik woon samen in een huurhuis, en we hebben geen contract. Ik dacht altijd dat dat vooral nuttig is als je een koophuis hebt.

Ook als je veel gezamenlijke bezittingen hebt zoals gezamelijke rekeningen of duurde dingen. Je bent namelijk niet elkaars erfgenaam. Alles wat je samen hebt kun je aan elkaar ā€˜nalatenā€™ via een samenlevingscontract.
Maar ja om dat nu voor die paar ikeameubels en <1000 euro te doen die wij samen hebben hahaā€¦

Oh ja dat is wel iets om naar te kijken, hoe we alles kunnen regelen als 1 van ons komt te overlijden. Ik kwam er toevallig achter dat mijn vriend geen uitvaartverzekering heeft (en ook niet genoeg spaargeld om dat op te vangen) dus dat wil ik iig gaan regelen. We wonen nog niet zo lang samen dus dit soort dingen staan nog op de to do list.

1 like

Wij wonen samen in een huis dat we huren van zijn ouders. Alles staat op mijn vriend zijn naam en hij betaalt ook alles wat met het huis te maken heeft, omdat ik nog fulltime studeer. Dus wij hebben geen afspraken op papier staan.

Ik ben volgend jaar afgestudeerd en daarna betalen we natuurlijk 50/50. Maar in ons 5-jarenplan staan trouwen (met huwelijkse voorwaarden) en daarna een huis kopen, dus dan is dat ook gelijk allemaal geregeld.

Wij wonen in een huurhuis en hebben niets op papier. Waarom niet? Omdat we daar eigenlijk nooit over na gedacht hebben. Voordat we gingen samenwonen hebben we ook nooit besproken hoe we onze financiƫn zouden gaan doen, hadden ook pas na een paar maanden een gezamenlijke rekening etc. Mijn vriend wil nooit trouwen, dus ik denk dat er pas wat op papier komt (geregistreerd partnerschap) tegen de tijd dat er een kind komt.

Samenwonen met bijna samenlevingscontract. We hebben getekend voor een nieuwbouwhuis en moeten over een tijdje naar de notaris. Wonen nu nog in een huurhuis

Wij wonen samen in een koophuis met een samenlevingscontract. Enige reden om hier voor te kiezen omdat we nu geen erfgenamen van elkaar zijn. Stel dat een van ons overlijdt dan zou dat ā€œdeelā€ van t huis naar de familie van die persoon gaan. Heel onhandig natuurlijkšŸ˜‹

Ik woon nog niet samen, maar wanneer dit wel het geval is wil ik een samenlevingscontract (indien nodig) en daarna trouwen onder huwelijkse voorwaarden.

We hebben samen een huis gekocht (50/50) en een samenlevingscontract op laten stellen waarin alles wat van onszelf was van voor we samen waren van onszelf blijft (zijn spaargeld, mijn hond, zijn/mijn studieschuld) en alles van sinds we samen zijn altijd 50/50 is.
Geen gezamenlijke rekening, vinden we niet nodig. Wel een maandelijkse Wie Betaalt Wat waarin ook alles 50/50 gaat.

Edit: oh en onze pensioenen zijn ook omgezet in partnerpensioenen. Willen nog wel trouwen, dus verder nog geen testament over alles wat van onszelf was voor we samen waren, dat komt met het trouwen wel.

Wij wonen samen in een huurhuis, verder niets op papier vast gelegd eigenlijk.

Samen een huis gekocht en samenlevingscontract afgesloten. Na de zwangerschap twee testamenten laten maken waarin ook eea is geregeld mbt kind als wij overlijden (voogdij en bewind enzo). Bewust geen geregistreerd partnerschap omdat er (voor ons) toen wat haken en ogen aan zaten. Ik zou wel nog heel graag willen trouwen maar dan gewoon met krabbel zetten op gemeentehuis. Vriend denkt dat we er spijt van zouden krijgen als we geen feest zouden geven maar er is nu geen geld voor. Ik doe liever nog vanalles in huis en vind een bruiloft zonde van het geld. Omdat we er op dat punt niet uikomen gaan we dus niet trouwen haha.

3 jaar samen gewoond in een huurwoning zonder iets op papier geregeld te hebben. Huis gekocht en een samenlevingscontract getekend, met wat aanvullende voorwaarden. Eind dit jaar trouwen en we moeten nog zitten over de huwelijkse voorwaarden.