Interieurtopic #3

Het is nog niet helemaal af/naar mijn zin maar als alles klaar is kom ik wel wat foto’s posten!

1 like

een #durftevragen naar aanleiding hiervan: is er een manier om erachter te komen wat voor kleur verf er precies op een muur zit? Mijn huis is geheel wit en dat zat er allang op, huisbaas weet het ook niet, maar op sommige plekken is heel lelijk dus ik zou het graag willen opfrissen, maar ook weer niet de heeeeeeeeeele muren want dat is te veel.

1 like

Ik denk dat als je één muur of delen van muren gaat schilderen, je altijd verschil blijft zien met de rest. Verf verkleurt namelijk ook door zonlicht dat erop schijnt, meubels die ervoor staan, schilderijen die hangen etc. Dus ik zou je afraden om maar een deel van een kamer met dezelfde kleur te gaan schilderen, dat blijf je zien

2 likes

Ja, dat is zeker waar! Maar mijn plafond is 6 meter hoog ofzo dus ik ga er echt niet aan beginnen om alles te doen :cry:

Kan je dan niet een lambrisering schilderen ofzo? Dat vind ik best mooi, die strook die je dan wit (of een andere kleur laat) kun je zo breed maken als je zelf wil.

Bijv. van pinterest

Klinkt wel gaaf, zulke hoge plafonds!

2 likes

Dat… is echt een goed idee <3 dankje!

3 likes

Een ralkleurenwaaier. Heeft de verfwinkel wel en als je daar je verf koopt mag je die vaak wel lenen. Bouwmarkt heeft vaak ook wel van die papieren samples vd verschillende ralkleurenwit (mn man heeft ze bij praxis meegenomen toen we moesten weten welke kleur de oude plinten waren).

En anders heeft flexa van die testertjes in verschillende kleuren wit, kosten €1,99 ofzo dus dan kun je het uitproberen op bv een stuk karton en er naast houden.

Edit; die testers zijn ideaal voor vlekjes bijwerken vind ik. Maar als het er al lang op zit en je niet de hele muur doet ga je denk ik wel verschil zien. Mijn schoonmoeder heeft wel eens een witte muur in de bleek gezet om die weer fris te krijgen. Werkte wel, ik geloofde niet dat die muur 30jr geleden was geschilderd :wink:

2 likes

RAL kleurenwaaier inderdaad, ik had er een gekocht voor 15 euro omdat we toen in een lockdown zaten (alles dicht) en we zo beetje ideeën konden maken voor verschillende kleuren. Maar bij de bouwmarkt heb je bij de verf gewoon gratis staaltjes op kaarten liggen. Het kan wel zijn dat de finish net anders is, en de kleur daardoor iets vertekent. Daarom ook altijd de verf op de muur uitproberen. Ik had bv tester van Farrow&Ball in een andere finish dan we op de muur deden en dat verschil zag je heel goed toen ik even snel iets wilde aanstippen vanuit de tester. Dat verschil zie je ook in lak vs muurverf vs keukenverf in RAL9010. Sowieso kan je niet maar een deel van de muur verven, dat ga je zien.

2 likes

Dank voor alle tips! Ik denk inderdaad dat wij nu 9001 hebben, dus 9010 lijkt mij dan echt een verschil maken. Voor mijn gevoel is verkeerswit voor ons type huis (en onze levensstijl :joy:) net té zeg maar.

Ik ga ook op zoek naar een kleurenwaaier!

Voorbeeldje van hoe het nu is (en waarom het opgeknapt moet worden…)

3 likes

Willen jullie per se tegels of hebben jullie ook een achterwand nagedacht?
Wij zaten ook lang te twijfelen, maar hebben uiteindelijk een aluminium achterwand gekozen. Dat is zo makkelijk schoon te houden en ziet er mooi strak uit.
(We hebben wel een donker granieten aanrechtblad, waren bang dat het met tegels te druk zou worden.

3 likes

Pinterest! Wij hebben ook een nieuwbouw huis en ben meteen begonnen met pinnen toen we gingen tekenen haha.
1 bord voor slaapkamer, woonkamer en keuken etc.
En ook Instagram inderdaad. Kun je ook makkelijk opslaan in verschillende mapjes.

Ja wel naar gekeken maar vind ik zelf niet zo mooi en past mi ook niet zo bij de keuken (hebben messing greepjes bijvoorbeeld)

1 like

Wij hebben deze van flexispot, boho en fully hebben vergelijkbare

5 likes

Wij hebben een keuken gekocht voor ons nieuwbouwhuis en daar gaf de verkoper aan dat heel veel mensen tegenwoordig geen tegels nemen maar de wand met afneembare verf schilderen. Is dat nog een optie voor jullie? Sowieso een stuk goedkoper!

(Wij overwegen dit wel, mijn vader is toevallig schilder en die zegt dat het kan dus dan vertrouw ik het wel.)

2 likes

Met goede verf werkt dit inderdaad prima! Wij hebben in onze vorige woning het gedeelte boven het aanrecht geschilderd met afneembare verf en dat werkte na 6jr nog prima. Zat spachtelputz op, dus is lastiger schoonmaken maar ging echt goed. Omdat het maar 1 wandje was hebben wij daar wel voor een iets duurdere verf gekozen, ik geloof van sikkens ipv histor of flexa.

Nu gaan we wel voor tegels, maar vooral ook omdat we dat mooier vinden passen in deze keuken.

3 likes

Wat mooi! Wat betaal je voor zoiets en kun je het ook mat krijgen?

2 likes

Wij hebben zelfs helemaal geen achterwand. Alleen zo’n opstaande rand. Niet zelf voor gekozen trouwens maar het gaat echt prima. Soms spat je wat maar dat gaat er eigenlijk altijd met een doekje af.

Oh wat @Printemps zegt dus

1 like

Met curry’s enzo vind ik dat toch niet zo handig, dat trekt er toch wel in.
Bovendien was onze muur achter het fornuis helemaal opengebroken geweest en niet mooi meer te krijgen zonder stuccen. Keukenboer raadde ons ook verf aan, maar dat vonden wij niet mooi.

@Madonna Deze achterwand is ook mat. Hij is van Bokmerk en was wel heel duur: ruim 800€. Wel 3 meter lang en inclusief montage. Volgens mij kun je op hun site een berekening maken.

2 likes

Wij hebben ook een oud huis en toen we hier kwamen wonen heb ik alles 9016 geverfd. Tijd geleden begon het me toch te storen, vond het veel te wit en heb alles toen met 9010 gedaan en dat doet (naar mijn mening) meer voor het huis en de sfeer.

Hiervoor was het 9001.

1 like

Ik heb drie lagen twee componenten lak op de achterwand van de keuken (over een kleur heen en het is mat). Alles veeg ik er zo vanaf. En ik maak ook vrij regelmatig curry of tomatensaus. Als je dat zou willen is het echt het overwegen waard hoor.