Interieurtopic #3

Wij hebben boven een pvcvloer laten leggen deze zomer en is keurig gedaan. Eerst egaliseren en gelegd en afgewerkt. Wij hebben na afloop de volledige factuur pas hoeven voldoen. Was een kleine lokale woon/slaapwinkel en die eigenaar kwam het ook zelf leggen met een medewerker.

Eind deze week komen ze in onze aanbouw de pvc-vloer doorleggen via een andere lokale woonwinkel die al in het huis beneden lag en ook die hoeven we pas na het leggen volledig te betalen. Wordt door iemand anders gelegd die het bedrijf daarvoor inhuurt. Geen idee nog naar het resultaat , maar de vloer die beneden al ligt is ook door hun verzorgd en keurig.

Wij hebben bij beiden een prijsafspraak gemaakt voor vloer + leggen en afwerking trouwens.

1 like

Wij hebben een aanbetaling gedaan en na het leggen het volledige bedrag pas betaald. Uiteindelijk ook plinten erbij gedaan. Het is echt supernetjes gelegd en we hadden het zelf nooit gekund. Ongeveer 55m2 in visgraat en ze hebben het in 1 dag gelegd. Dit gaat wel om plak pvc, je hebt ook klik pvc geloof ik?

1 like

Wij hebben gelijmd (denk ik?) PVC met daaronder een ondervloer, en hebben hoge plinten. Ze zijn er een dag of 4 mee bezig geweest in totaal en het ligt zo netjes. Visgraat loopt bij elke deur netjes door en een paar hele lastige stukjes (zoals luik naar de watermeter) hebben ze prachtig opgelost. Hadden dit echt no way zelf gekund op deze manier (en we zijn best handig!) Wij hoefden achter pas te betalen.

Heb ik ja, en mij bevalt het prima. Ik doe geen moeite om elke druppel op te vegen en dan zie je inderdaad kringen, maar die poets ik ook weer weg als ik de vloer dweil. Dat stukje vloer ziet er wel iets donkerder uit dan de rest van het huis heb ik het idee. Maar ik heb ook totaal geen moeite met een ‘geleefd’ huis, heb bijv ook een hoop kringen op mijn houten tafel omdat ik te lui ben voor onderzetters.

1 like

Hier zelfde als @Gemini , als je schoonmaakmiddel morst krijg je al snel vlekken. De vaatwasser heeft ooit gelekt daar zie je nog steeds allemaal zwarte puntjes want nachtje liggen broeien. Vetspetters moet je ook goed boenen (van spetterende worst, bijv). Zorgeloos vloertje is het zeker niet.

1 like

Hangt heeeeel erg af van het type olie waarmee je het behandelt denk ik. Wij hadden in ons vorige huis een eiken vloer, behandeld met 2 componentenolie van Monocoat en daar heeft de hond op gekotst, kinderen op geknoeid, een plantenbak op gelekt en kaarsvet op gedruppeld maar toen we verhuisden waren er echt weinig serieuze vlekken te zien. Ik zou daarmee zeker een houten vloer in de keuken aandurven.

Schoonzus heeft een vergelijkbare vloer met een ander merk olie en zij loopt als een maniak de hele dag druppels op te vegen omdat het anders vlekken achterlaat.

1 like

Ik vond het een ramp. De vloer lag er al in en we hebben hem opnieuw geschuurd en geolied na een jaar om hem lichter te maken. Achteraf snap ik waarom de vorige bewoners hem zo donker hadden want daar zie je een stuk minder op. Ik weet niet of wij veel knoeien en bij het kopen van de olie hebben we niet gelet op of het goed was voor vlekken maar we konden hem na een half jaar eigenlijk opnieuw schuren en oliën. Toen wij het huis verkochten zeiden de nieuwe bewoners dat ze de vloer gingen vervangen en ik snap ze helemaal. In de woonkamer was hij echt heel mooi maar in de keuken zou ik niet meer voor hout gaan.

2 likes

Wat was voor de mensen met pvc de reden om dat te kiezen ipv laminaat? Wij hadden in ons hoofd dat we Miss in t nieuwe huis pvc wilde omdat dat luxer voelt ofzo maar nu kunnen we al een stuk eerder verhuizen en pvc moet natuurlijk gelegd worden vanwege t egaliseren… dus dan is laminaat wel makkelijk omdat we dat eventueel ook nog zelf zouden kunnen. Dan zijn we niet afhankelijk van een vakman! En heb dus eigenlijk niet helder waarom je voor t een of ander zou kiezen :thinking:

Wij hebben pvc als laminaat, dus hetzelfde systeem zonder egaliseren en plakken. Zelf gelegd ook uiteindelijk!

Ohh is dat er ook nog, en wat is Dan het voordeel tov laminaat? Of gewoon een kwestie van wat je tegenkomt en mooi vindt?

1 like

Egaliseren hoeft alleen bij een verlijmde PVC dacht ik. Wij hebben vooral voor PVC gekozen omdat we in een slecht geisoleerde bovenwoning wonen en we dit het meest geluidsdempend konden maken. En PVC laat meer warmte door dus hoop nu stiekem dat de onderburen onze vloerverwarming zijn. :stuck_out_tongue_winking_eye: Vind 't zelf ook fijn dat het onderhoudsvrij is.

1 like

Wij hebben pvc in plaats van hout omdat het beter te combineren is met vloerverwarming en omdat het beter tegen vocht kan dan hout en laminaat. Op de bovenverdieping hebben we wel gewoon laminaat omdat ik pvc wel duur vind en je zit met egaliseren en alles inderdaad.

Ahh ja, hout zouden wij sowieso niet overwegen. Vind het onderhoud gedoe, hebben een hond en heb geen zin om me ooit druk te maken over de vloer (behalve de logische dingen natuurlijk), vind het echt zonde om me daar zorgen over te maken ofzo. Hebben nu quick step impressive laminaat en vind die nog steeds heel mooi maar zou voor de hond zou ik iets meer grip op de vloer wel handig vinden, maar dat is per merk vloer ook weer wisselend lijkt me.

Vloer

Haal deze later wel weg maar even de best leuke huis verkoop foto’s en de vloer laten zien hoor:

4 likes

Ik zou inderdaad even vergelijken in de winkel. Je hebt zoveel soorten pvc en volgens mij ook in allerlei prijscategorieen, klik en lijm en met meer en minder reliëf. Het bevalt ons wel heel goed!

2 likes

Hele andere vraag, maar heb je die gele kast zo gekocht of zelf geschilderd? En als je 'm geschilderd hebt; weet je de verf en kleurcode nog? Ik wil dit ooook.

4 likes

Zelf geschilderd, flexa positive gold. En was dan mooi mat, van de coulours locale Thailand collectie oid, is al wel even geleden dat is er inmiddels niet meer

1 like

Voor de plak-PVC-vloereigenaars, hoeveel kostte het ongeveer en voor hoeveel m2? Dan inclusief egaliseren dus.
We willen binnenkort eens naar een vloerenzaak en willen ook laminaat laten leggen, maar ik ben benieuwd op hoeveel je dan ongeveer moet rekenen.

75€ / m2. Met egaliseren etc!

2 likes

Ca 6000 euro voor 55m2, dat was inclusief egaliseren, dubbele ondervloer en laten leggen (exclusief plinten, die heb je niet nodig bij pvc maar wij hadden al hoge plinten op de muur dus die wilden we er wel weer graag terug op) Wij hebben niet heel erg ons best gedaan om offertes op te vragen en verschillende vloeren te vergelijken (was middenin de lockdown in januari dus alles was dicht), dus had vast goedkoper gekund. Wel relevant om te melden denk ik; wij hebben een oud huis met overal gekke hoeken en kozijnen dus dat egaliseren was ook echt wel wat arbeidsintensiever dan nieuwbouw (2 volle dagen 3 man over de vloer gehad voor ze überhaupt het eerste stukje pvc vast plakten)

1 like

Zorgt de dubbele ondervloer voor isolatie? En hebben jullie vloerverwarming?

Sorry als ik ergens over heen lees. Wij willen volgend jaar ook een pvc vloer later leggen. Met vloerverwarming en als het mogelijk is met vloerisolatie.