Ik kwam naar dit topic om dit te posten haha. Kan er slecht tegen als mensen zo over levende wezens praten. En al helemaal als er beestjes “voor de lol” worden vermoord, zoals vrienden van mijn vriend wel eens hebben gedaan terwijl ik er bij was, bij een slak oid. Zo enorm boos geworden toen.
Ik voel me nog steeds schuldig over de slak waar ik vorig weekend snachts opstond in de tuin. Hij was ook nog niet echt dood, maar zn huisje was helemaal kapot en zo en er lag ook vocht
Heb m maar op n struik gezet, maar hij was denk ik een Dead slak walking
Wij kwamen er laatst achter dat de spinnen hier in huis zilvervisjes vangen
Ik vind het juist ook een goede eigenschap van je hoor, meer mensen zouden zo moeten zijn. Ik vind sowieso dat mensen eigenlijk het slechtste zijn wat de wereld is overkomen. Sommige (veel) mensen denken alles maar naar onze hand te kunnen zetten, te doden wat ons niet zint, vooral als het dieren zijn of natuur is. Ik kan ook echt huilen als ik weer een bericht zie dat er bijvoorbeeld een dolfijn is overleden omdat ie te dicht bij het strand zwom en mensen hem gingen optillen om foto’s te maken etc. En stiekem moet ik soms ook mijn best doen om niet te huilen als er iemand per ongeluk op een slak gaat staan. Toen ik dat zelf deed (in het donker, en was dronken) heb ik echt 5 minuten gejankt naast de slak haha echt een klein kind ben ik daarin.
ik heb dit ook weleens gezegd hier! en een van de dingen die me sindsdien doet denken aan @Banananana is dat jij het daar dus ook helemaal mee eens bent ;p
toen ontstond ook de discussie over muggen (ja die dood ik dan weer wel inderdaad…) en ook wat @Penny_Lane zegt, werd toen ook gezegd. wat ik overigens niet herken. in mijn omgeving is het wel vaak van ‘he bah een spin’ en niet zozeer een echte fobie, maar gewoon ieh een spin in de hoek van mijn kamer. doden hoor! ik denk dat de gevallen van een fobie veel minder zijn dan gevallen van ‘gatver dat die spin (of iets anders) daar is, staat me niet aan, die moet oprotten’
Ah ik vind dit wel lief van je. Ik kan ook altijd zo’n rotgevoel overhouden aan van die nieuwsberichten. Probeer er altijd zo snel mogelijk aan voorbij te gaan, maar zag er vanochtend weer eentje over een zeehond
Eerlijk, ik vind insecten echt horror. Ik weet ook wel dat het irrationeel is, maar ik ben als de dood voor spinnen en torren enzo. Maarja, doodmaken durf ik al helemaal niet dus meestal blijf ik er maar gewoon uit de buurt.
Ah ja dat snap ik ergens ook wel hoor, maar omdat ik zelf die angst niet heb vind ik het echt moeilijk om te begrijpen hoe je bang kan zijn voor zo’n klein beestje, naast de normale schrikreacties die de meeste mensen wel hebben en die @kali ook benoemt. Laat ze inderdaad gewoon lekker op hun plekje zitten denk ik dan. Maar ja, voor sommige mensen zal een insect/spin in huis, waar dan ook, misschien al te veel zijn door de angst?
Je kan zeggen wat je wil, maar ik kan gewoon niet een spin op een tissue naar buiten gooien. Ik vind alle opties om ze uit huis te krijgen eng en dan vind ik doodslaan nog het minst enge (behalve dat ik dat filmpje heb gezien waarbij de spinnin opeens zwanger bleek). Als er iemand thuis is, dan helpt die meestal wel met ze weg te halen, maar anders gaan ze of de stofzuiger in of ik plet ze. Was vroeger nooit bang voor spinnen, maar toen raakte ik bevriend met iemand die er panisch voor was. Je neemt het toch idd onbewust over.
Maar ook al je iets eng vindt kun je het nog wel doen. Ik vind spinnen ook arelaxt. Maar ff buiten zetten is een angst van een minuut of minder. Dat heb ik er echt wel voor over.
Ik stoor me gewoon echt heel erg aan het superioriteitsgevoel van mensen tegenover insecten en spinnen (eigenlijk alle dieren)
Volgens mij is het vooral ook aangeleerd. Als ik al hoor dat er in aanwezigheid van kleine kinderen gezegd wordt “ieh een spin, dood jij hem” ja dan is het niet zo gek dat de kinderen als ze groter zijn die spin ook weg willen hebben alsof het niks is. Bij andere familie zijn ze totaal niet vies/bang van dieren en is de reactie als er een spin wordt gezien in huis heel anders en daardoor ook bij de kinderen.
Als mijn vriendinnen in nabijheid van hun kinderen dus ook iets zeggen over de vies/engheid van een dier probeer ik daar wel iets tegenover te zetten en zeggen en hopelijk komt het dan bij het kind aan dat een spin bv niet smerig is.
Ja mijn neefjes en nichtjes roepen ook al ‘dood, dood!’ als ze een insect zien. Ik ben toen eens met ze gaan spelen en laten zien wat voor bijzondere beestjes het zijn. Zoals de mieren die van alles kunnen meetillen. Toen hoefden ze niet meer dood. Maar ik vind het best erg als kinderen van 4 dat al roepen.
Ik ben echt als de dood voor motten. Sowieso alle soorten vlinders, maar motten komen nu eenmaal vaker in huis. Die probeer ik ook al gillend en huilend te vangen als er niemand in de buurt is. Die mot kan er ook niks aan doen.
Je hebt een bug vacuüm, daarmee kan je ze opzuigen en buiten weer vrijlaten. Hoef je nog minder dichtbij te komen dan als je ze dood.
Ik kan er ook echt boos om worden als mensen beestjes doden alleen omdat zij ze niet leuk vinden en het kunnen. Ben een paar weken geleden ook een boze discussie aangegaan met een monteur die vrolijk meldde dat hij ook gelijk even een spin voor mij had doodgemaakt Dat arme beestje zat daar prima. Ik heb juist meerdere spinnen in huis zitten. Die houden de rouwvliegjes die uit m’n planten komen onder controle en vangen ook gelijk muggen en zilvervisjes. Super nuttig juist.
Die hele grote huisspinnen vind ik wel echt heel eng. Die vang ik en geef ze een ander plekje. En dat doe ik dan al trillend en jankend, maar dan hoeft het nog niet dood. Ik ken mensen die veel enger en viezer zijn dan zo’n spinnetje. Die leven ook (nog)
Wacht dus sommige zeggen muggen dood wel oke, spin niet etc… Zilvervisjes moet je die ook dan gaan vangen en buiten zetten. Dit hele geen insecten doodslaan geeft me wel beetje holier than thou vibes. Als mensen geen kriebelende beestjes binnen willen(inbrekers eigenlijk want je hebt ze niet uitgenodicht) laat ze dan toch, leer je kinderren niet bang te zijn maar mensen houden vaak niet van beestjes in hun huis. Kleine beestjes zijn dood in je groenten, je lappen vis en vlees waren ook ooit aan het lopen idk denk dat er een beetje te veel over na gedacht wordt.
Of vangen jullie ook de fruitvliegjes want dat vind ik wel echt knap en heb tips nodig want die bitches beginnen weer te komen.
Inbrekers? Hahaha oké alsof mensen hebben overlegd of ze daar een huis mochten bouwen en alsof alle insecten toestemming hebben gegeven.
Ik doe niks met zilvervisjes of met fruitvliegjes. Waarom moet je er iets mee. Een zilvervisje rent toch meteen weg en aan een fruitvlieg kan ik me nou echt helemaal niet storen. Als je dat zo erg vindt zorg je er toch voor dat ze niet komen, ipv te killen als ze er zijn.
En ik heb ook heus wel eens een mug doodgeslagen, dat is het niet. Maar ik vind het uitgangspunt van: vermoorden want dit is MIJN ruimte en die ga ik niet delen met kriebelende wezens gewoon tering arrogant en misplaatst.
(inbrekers was een grap, zijn diertjes weet ook wel dat die niet zo denken)
Denk dat mensen zelf mogen beslissen, idk jij vind het doden tering arrogant en ik vind het denken dat mensen dat niet moeten doen arrogant want het is niet aan jouw hoe mensen over kriebel beestjes denken. Men dood dieren voor plezier ja dat is slecht, eten is nog over te discussiëren en in huis vinden mensen gewoon niet fijn.
Mensen zorgen er ook voor dat ze niet binnen komen maar dat gebeurd nou eenmaal. Zou echt top zijn als er iets was dat dat niet gebeurd maarja dat is er niet.
Vraag voor de mensen die tegen het doden van insecten zijn (zonder waardeoordeel):
Ik had laatst als tip gezien dat je tegen fruitvliegjes heel goed vleesetende planten kunt kopen, zoals bijv. een venus fly trap. Dan dood je ze weliswaar niet zelf, maar faciliteer je dat wel bewust. Wat vinden jullie daarvan?
Ik heb een vleesetende plant van Ikea, 1x zag ik een dood vliegje op de vensterbank, deed hem in een blad en binnen 3 seconden ging hij dicht. Ik vind het wel zielig om er levende insecten in te doen… Heb niet het idee dat hij actief insecten vangt eigenlijk, of je moet op meerdere plekken een plant plaatsen
Ik vind een mondkapje best prettig. Ik heb veel last van hyperventilatie en door dat mondkapje haal ik veel bewuster en daardoor rustiger adem
Ik vind Lush echt een schijtwinkel en vreselijk overpriced