Wat een SNOETJE!
En trouwens, probeer dit maar eens met een fietstas, dat kan toch niet. En daarom hou ik niet van fietstassen.
Sterk argument toch.
Niets tegenin te brengen.
Ik blijf (als student) liever thuis wonen dan dat ik m’n lening verhoog bij DUO om op mezelf te kunnen. Is blijkbaar een onpopulaire mening.
Ik vind het echt schandalig dat mensen vinden dat je vrijwilligerswerk moet doen als je een uitkering krijgt.
Als je werk doet dan moet je er ook voor betaald krijgen vind ik.
En tuurlijk zie ik de voordelen van vrijwilligerswerk, ik werk veel samen met vrijwilligers.
Maar ik vind niet dat het van bovenaf bepaald mag worden dat je moet werken om een uitkering (oftewel vetweinig geld) te ontvangen.
Als je iemand werk wil laten doen dan moet je diegene daarvoor betalen.
Ik heb dus ook het idee dat het vaak helemaal niet werkt dat ze daardoor sneller een betaalde baan vinden. (de vrijwilligers waar ik mee werk vinden het trouwens allemaal hartstikke leuk maar hebben ook echt kutbaantjes moeten doen omdat het verwacht werd).
En een vrijwilligersvergoeding (€170) vind ik eigk dan wel het minste dat je als vrijwilliger mag ontvangen als je een dag per week vrijwillig werkt (en in de bijstand zit)
Ik heb fietstassen (met bloemetjespatroon), een achterzitje en ook nog een rokzadel mét dekje.
Ga zo naar de kapper om een permanentje te nemen en een rgk-kapseltje voor Frank.
Als ik dit had gekund had ik dit ook gedaan. Ik vraag me af of anderen zeggen dat ze het in geen enkele situatie zouden doen, dan gewoon maar bluffen of zich groter houden dan ze zijn. Als je het prima kan vinden met je ouders en gewoon genoeg vrijheid hebt, waarom niet?
Ik vind dresscodes voor gasten op een bruiloft echt vreemd. Ik snap dat het leuk is dat de outfits van mensen met wie je echt op de foto gaat een beetje bij elkaar passen, maar het zou me echt geen reet kunnen schelen wat collega Piet of buurvrouw Hannie aan heeft. Ook als dat een spijkerbroek of een wit jurkje is. Softie-alert maar ik vind het belangrijk dat mensen met wie ik mijn bruiloft wil delen er zijn, wat ze aanhebben kan me niks schelen en waarschijnlijk zou het me niet eens opvallen.
Maar vrijwilligerswerk voor uitkeringsgerechtigden hoort ook niet als re-integratie instrument ingezet te worden. Het doel is een tegenprestatie voor de uitkering in de vorm van een maatschappelijk nuttige activiteit. Ik vind dat juist een goede manier om de participatiesamenleving houdbaar te houden.
Ben het er wel mee eens dat sommige vormen van vrijwilligerswerk erg veel lijken op betaald werk. Ik ga toevallig binnenkort starten met het geven van zelfmanagementtrainingen aan een bepaalde groep patiënten. Zoiets kun je eigenlijk alleen doen als je een relevante opleiding hebt gehad vind ik, dus toen had ik ook iets van: euh, waarom krijg ik hier eigenlijk niet voor betaald?
Dit niet alleen, maar ik heb in een andere sector gewerkt waar je wel echt een bepaald gevoel voor moet hebben. Hier hadden we ook een paar maanden iemand in dienst die die vanuit het UWV vrijwilligerswerk kwam doen. Het was voor haar duidelijk een moetje en daardoor bezorgde zij ons meer werk dan dat ze ze ons uit handen nam.
Precies dit, ik was verbaasd toen mensen n.a.v. onze uitnodiging vroegen wat de dresscode was omdat er niks op de kaart staat. Eh, gewoon wat je wil??? Als jij in een minirokje wil komen of een korte broek, ga ervoor. Heb alleen aangegeven welke kleur mn jurk is (een vrij aparte) zodat niemand dat aandoet. En maar goed ook want bleek dat 2 vriendinnen al over een jurkje in die kleur zaten te denken.
O, ik vind een dress code juist echt fijn en attent. Tuurlijk, het moet niet te gek worden (enkel marineblauwe jurken tot de knie met hak van minimaal 10 cm), maar het is voor mij ook een indicatie van wat ik kan verwachten. Ik zou het als gast megakut vinden als mijn man en ik lekker casual komen en iedereen zit in galajurk en strak in pak. Simpele dresscode als casual of cocktail of iets dergelijks geeft me dan houvast.
In je King Louie jurk?
Ik denk Desigual.
Ja desigual natuurlijk.
King Louie alleen voor speciale gelegenheden.
Het is volgens mij vooral bedoeld om de afstand naar regulier werk zo klein mogelijk te houden. Als mensen lange tijd niets doen raken ze vaak ook steeds meer gedemotiveerd of denken dat ze ook niet kunnen werken of nooit aangenomen worden. Dat begrijp ik wel een beetje.
En in feite is het toch niet ‘gratis’ werken? Als je bijstand ontvangt, krijg je toch geld waarvoor je niet gewerkt hebt en die in feite anderen voor je betaalt? Ik vind het niet onredelijk om daar iets voor terug te verwachten. In veel landen is niet werken ook geen geld.
Edit: paar uur bedoel ik dan. 32uur per week met een hogere loonswaarde dan bijstand vind ik ook niet ok.
Ben ik het niet helemaal mee eens, mensen in de bijstand zouden in principe moeten kunnen werken, want het is geen arbeidsongeschiktheidsuitkering. Zelf kunnen ze daar wel anders over denken. Ik denk dat je de passiviteit van mensen onderschat, met name als ze lang in de bijstand zitten. En ik denk dat het inderdaad een verschil is in visie, ik denk dat je niet moet verwachten geld te krijgen waar een ander voor heeft gewerkt. Onze sociale zekerheid kost al verschrikkelijk veel geld (dat is oa waarom de criteria voor arbeidsongeschiktheid helaas steeds strenger worden, WAO was bijvoorbeeld onbetaalbaar) dus ik vind niet dat je kan zeggen dat we dit als maatschappij makkelijk aankunnen.
En ik weet heus dat niet iedereen die in de bijstand zit dat wil, maar ik denk hier gewoon iets anders over.
Ik ben het met je eens dat wanneer mensen in de bijstand verplicht vrijwilligerswerk moeten doen, dit geen vrijwilligerswerk meer te noemen is.
Wel denk ik dat het verplichten tot een tegenprestatie ook wel z’n nut kan hebben, zoals @Damnatio al noemt om ze bij de maatschappij betrokken te houden.
Daarbij (en wellicht heb ik hier een te sterke mening over omdat het mij persoonlijk raakt) zijn er genoeg mensen die de bijstand lekker makkelijk vinden. Lang niet iedereen denkt daar op die manier over en ik hoop ook dat dat maar een kleine minderheid is, maar voor die mensen die dit wel denken: het is immers gewoon geld vangen terwijl je niets hoeft te doen, denk ik dat het verplichten tot die tegenprestatie wel degelijk nut heeft.