Hypermobiliteitstopic

Ik ben ook hypermobiel! Ik heb voornamelijk last van mijn linkerschouder wat dan weer uitstraalt naar mijn nek en soms mijn rug. Ik heb 10+ jaar gevolleybald en ik kreeg uiteindelijk heel veel last van mijn elleboog (door de impact boog dat gewricht nog meer om) waardoor ik helaas moest stoppen, een brace hielp ook niet. Nu sport ik bij een sportschool, maar ik heb (nog) niet het idee dat het echt helpt.

Gebruik jij medicijnen of iets ervoor? Ik heb 2 verschillende soorten tricyclische antidepressiva gebruikt maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk.

Bij mij zijn het vooral mn heupen, knieën en enkels waar ik last van heb.
Op een spreidbroekje na nooit medicijnen of andere behandelingen voor gehad. Mn enkelbanden zijn alleen wel echt op van het vele zwikken, dus 2 jaar terug heb ik een nieuwe kunststof enkelband gekregen rechts en dat maakt wel een wereld van verschil. Vond het herstelproces alleen zo lastig en heb nu nog steeds na een dag lopen zo’n last van een opgezet litteken en enkel dat ik niet denk dat ik de linker ook ga doen.

1 like

Bij mij zijn het mijn polsen en heb gemiddeld twee keer in het jaar een paar weken intense pijnen en steken. Draag dan ongeveer 3 weken een brace en kan niks met m’n pols en slik ‘s nachts pijnstilling, maar heb altijd zoiets van ik leef er gewoon mee en als ik ouder word, wordt het vanzelf minder.

1 like

Ik heb last bij mijn voeten, enkels, knieën, heupen, maar vooral bij mijn handen en polsen. Verschrikkelijk, alleen heeft er niemand ooit gezegd dat ik er wat tegen kan doen zoals bijv. een brave oid. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik draag alleen braces of elastieke banden als het weer echt verzwikt of gekneusd is en dan is dat iets dat dan aangeraden wordt door de huisarts.
Ik heb daardoor wel banden liggen die ik ook wel eens uit mezelf draag als ik herken dat het weer die kant op gaat.

1 like

Ik heb zelf doktertje gespeeld en de huisarts zei alleen dat het wel eens het hypermobiliteitssyndroom kon zijn bij m’n pols. Maar verder was google m’n vriend.

2 likes

Wow bedankt voor jullie snelle reacties! Ik denk dat ik maar eens naar de huisarts ga met een duidelijke vraag hierover. Ik heb de diagnose in het ziekenhuis gekregen en hier nooit echt duidelijk met de huisarts over gesproken. Misschien dat ze iemand weet die kan helpen met oefeningen en een eventuele brace voor de hele pijnlijke momenten

Ik heb echt al jaren last van nek en rugklachten. Paar jaar terug eens naar de fysiotherapeut gegaan voor deze klachten en hij vertelde me dat ik hypermobiel ben. Ik ben verder nooit bij de huisarts ervoor geweest eigenlijk. Ik merk vooral dat ik mijn knieën en rug overstrek, maar het is vooral Mn nek die klachten veroorzaakt. Binnenkort maar weer terug naar de fysiotherapeut haha. Heeft het trouwens nut om naar de huisarts te gaan? Ik denk niet dat ik ergens een brace voor nodig heb of zo.

Volgens de fysiotherapeut schijn ik het ook te hebben. Heb er in het dagelijks leven nooit echt last van gehad, maar nu ik meer ben gaan hardlopen heb ik last gekregen van m’n enkel en dat is waarschijnlijk daardoor. Waarschijnlijk ga ik daar stabiliteitsoefeningen voor krijgen binnenkort.

Maar hier heb je denk ik verder weinig aan, want als ik het zo lees heb ik er erg weinig last van in verhouding met jullie allemaal :sweat_smile:

Ja dit is ook een beetje wat ik mij afvraag. Wat zijn ‘normale’ klachten en wat zijn echt hypermobiliteitsklachten?

1 like

Ja ik ben hypermobiel. Heb vooral last van mijn rug. En ik merk dat wanneer ik recht sta dat ik bijna altijd mijn knieën naar achteren buig i.p.v. naar voren. :’) Af en toe heb ik last van mijn handen. Oh en ik heb vaak pijn in mijn linkerbeen.

1 like

Goed en fijn topic! Ik ben ook hypermobiel en heb vooral last van mijn enkels, knieën, heupen en handen. Een tijdje heb ik antidepressiva geslikt voor de klachten, dit hielp wel best goed. Het nam met ongeveer de helft af, maar door de bijwerkingen en het idee van medicijnen slikken toch maar gestopt. Heb ook een revalidatietraject gehad, maar dat was het niet helemaal voor mij

@Kamerbreed @Hectometer
Dit is voor mij de redding als ik veel moet schrijven! Weet niet of ze nog steeds verkocht worden, maar zeker een aanrader!
TAS14001_02

2 likes

Ik ben ook hypermobiel, had er nooit zo bij stilgestaan totdat de dokter me benadrukte dat het toch niet zo gewoon was om al die lichaamsdelen te overstrekken.
Meeste last heb ik van pols met schrijven, knieën met dagelijkse bezigheden omdat ik ze altijd overstrek. Verder heel veel kleine blessures waar ik af en toe echt gestoord van woord, dan weer m’n schouder, dan m’n enkel, dan m’n heup etc. etc.

Vind het af en toe wel grappig dat mensen in de sportschool echt verbrouwereerd kijken als ik op m’n handen steun (bijvoorbeeld met donkey kicks ofzo) ik moet dan echt super bewust ervoor zorgen dat ik mijn ellebogen niet overstrek maar schijnbaar ziet dat er vreemd uit als ik er even niet op let.

Ooh ja dat met staan deed ik vroeger ook aaaltijd. Heb mezelf dat afgeleerd maar dat duurde best lang volgens mij. Was echt automatisme om mn knieën te overstrekken als ik stilstond

1 like

Hoe leer ik dat af dan? :rofl:

Ik krijg ook last van mijn pols met schrijven maar ik gooi dat altijd maar op het feit dat ik ook niet veel meer schrijf haha. Misschien heeft het toch hiermee te maken.

Ik heb hypermobiliteitssyndroom, is vastgesteld door de reumatoloog. Mijn duim ging bijna dagelijks uit de kom, andere vingers ook vaker. Ik ben toen verwezen naar een hand- en polscentrum. Daar ben ik heel goed geholpen (o.a door een ergo) en heb silversplints gekregen (soort brace, van zilver, hierdoor gaat mijn duim niet meer uit de kom en vingers overstrekken niet meer)

Later ook zo’n silversplint voor mijn elleboog (schiet in het slot) via de orthopeed. Heb last van ellebogen, schouders (subluxaties) en daardoor ook sleutelbeen.

Door veel sporten veel minder last van knieen en heupen gekregen, op een goede manier sporten kan echt wel veel verbeteren!

Haha ja lastig! Is een kwestie van gewoon doen? Ik ging er echt op letten en steeds als ik merkte dat ik zo stond en dan moest ik van mezelf normaal gaan staan. Heeft volgens mij wel een tijd geduurd hoor!

1 like

Mijn fysio gaf als tip, geef dit aan bij iemand die je veel ziet, die dan elke keer als je met je knieën op slot slaat een zacht tikje achter in je knieholte geeft zodat je het afleert. Ik werd er mega chagrijnig van haha maar wellicht een tip

3 likes