Poeh wel lastig hoor. Gaan jullie verbouwen of is het nieuwbouw? Ik merkte dat onze eerste verhuizing naar gekocht huis heeel veel stress opleverde, door alle beslissingen die we moesten nemen en aftasten van overeenkomsten en verschillen in stijl. Nu, een paar jaar later, zijn we weer verhuisd en hebben we ook nog eens flink verbouwd, maar gaat het een stuk beter. Probeer elkaar de rust en ruimte te geven om beslissingen te nemen en blijf vooral goed communiceren. Eventueel kan het handig zijn om overzichten te maken van wat wanneer per se af of beslist moet zijn, en wie hierin het voortouw neemt. Lukt het niet om een deadline te halen, scheld dan vooral veel op bouwvakkers/aannemer (geloof me, vertraging ga je 100% zeker oplopen, dus goed als vriend zich daar nu ook vast van bewust is), maar probeer het los te zien van jullie relatie. Blijf samen leuke dingen doen. Oh ja en probeer je ook te bedenken: als dingen door je werk of andere externe factoren vertraging oplopen, hoe erg is dat dan in het grotere geheel, en is het spanning in je relatie waard? Uiteindelijk moet je als het goed is de rest van je leven met je vriend door, dat huis kan je nog tig keer veranderen
Echt goede dingen om te horen! Eigenlijk logisch en simpel, maar fijn als iemand het eens zegt. Gaat om verbouwing van bestaand huis + verhuizing. Wonen nu in een huurappartement al iets meer dan 3 jaar, maar omdat we wisten dat dit geen hele lange woontijd zou worden hier hebben we hier weinig gedaan. Wel echt grappig trouwens, alsof de duvel ermee speelt; kreeg precies vanmiddag van een van de drie aannemers een berichtje met dat de offerte morgen komt. Good karma for me today.
Hoe werkt dat eigenlijk bij een verbouwing bij een verhuizing? Wij gaan binnenkort kijken bij een huis waar de badkamer nogal aan vervanging toe is. Stel ik zou op 1 juni de sleutel krijgen, ben ik dan 3-4 maanden vantevoren op tijd om een aannemer/klusjesman te regelen die op 1 juni begint met het verbouwen van die badkamer? Of hebben ze zulke lange wachttijden dat, als we het nu aanvragen, ze pas met kerstmis een gaatje in hun agenda hebben?
En als ze wel 1 juni kunnen starten, is het dan raar als bijvoorbeeld op 1 maart de taxateur en de bouwtechnische keuring is, je ook die klusjesman laat komen om de bende op te meten zodat hij 1 juni voorbereid is? Heeft iemand hier ervaring mee haha
Poeh bij ons was de badkamer het lastigst om geregeld te krijgen, die mannen zaten allemaal tot 6 maanden vooruit vol. Ligt natuurlijk aan de regio etc en aan het budget, maar zou wel rekening houden met minimaal een paar maanden wachttijd. Stel je koopt dan een huis per 1 juni, is het niet gek om bij bouwkundige keuring 1 maart al een aannemer mee te nemen, maar dan moet je die natuurlijk wel al hebben gevonden.
Wij gaan donderdag voor de tweede bezichtiging en aan de hand daarvan doen we meteen een bod. Vind het lastig te bedenken op welk bedrag we beginnen
Dank voor je reactie! Ik stel nu vast een domme vraag, maar bedoel je qua budget dat hoe hoger het budget, hoe eerder ze tijd maken (want ze kunnen flink verdienen dus de klus nemen ze graag aan) of hoe lager het budget hoe eerder ze tijd maken (want ze hebben die klus in 3 dagen klaar ipv 10 dagen dus is makkelijker in de agenda te zetten)?
Heb je een aankoopmakelaar?
Oh ja ik bedoelde eigenlijk dat als je veeel meer wilt betalen dan marktconform voor een klus, je ook wel iemand zal kunnen vinden. Maar een kleine klus is inderdaad ook wel makkelijker in te plannen, dus wat eenvoudiger om iemand voor te vinden. En het helpt vaak ook wel als je redelijk flexibel kunt zijn, dus niet aan een bepaalde maand/week vast zit. En mocht je met meerdere mensen samen werken, dan is het handig als ze elkaar kennen of vaker samenwerken, want dan zullen ze eerder proberen elkaar geen vertraging op te laten lopen. Zo werkte het in ieder geval bij ons met bijvoorbeeld de stukadoors en elektricien
Ik heb wel ergens gelezen (of dat nou hier was of op instagram) dat het in deze tijd niet meer verstandig is om je klus op werkspot te zetten.
Omdat alle goede mensen vol zitten/genoeg aanbiedingen krijgen zullen die nooit reageren op werkspot…
Is er geen mogelijkheid om nog even te wachten op een ander huis waar je wel verliefd op bent of die niet meer zo een kostbare verbouwing nodig heeft?
Ohhh oke! Misschien kunnen jullie de voordelen en nadelen op een rijtje zetten en dan samen een keuze maken. Snap ook wel dat het moeilijk is om je huis waar je zoveel verbouwd heb al zo ‘‘snel’’ te verkopen. Maar het is inderdaad wel fijn om bij een winkelcentrum en in een woonwijk te wonen en al helemaal met kinderen.
Ja, dan kan je de knoop doorhakken. Denk dat het qua privacy ook wel mee valt hoor en anders kan je altijd nog voor mooie vitrage oid kiezen! Hopen dat hij er voor openstaat om te kijken.
Ohh inzetten die moeder!! Heb je een goede band met haar? Anders even opbellen of whatsappen: wat vind jij van dit huis, is het niet veel ruimtelijker?
Oh jammer, dat zijn vaak moeilijke mensen (ongenuanceerd en opdringerig).
Ik hoor tot nu toe ook eigenlijk meer voordelen van het ‘‘nieuwe’’ huis: ligging, ruimte, rendement, veel minder investering. Het oude huis: emotionele waarde/veel werk aan verricht, grotere tuin.
Denk dat het inderdaad gewoon het beste is om eens een kijkje te nemen.
We zijn afgewezen voor het huis, de andere partij had een hoger inkomen…
Pff, tering. Ik ben dingen aan het uitzoeken en het is zoveel en telkens als ik denk dat ik iets duidelijk heb, komt er weer wat bij.
Ik heb een studieschuld van 8000 euro. Ik wil die het liefst niet laten meerekenen voor de hypotheek, natuurlijk. Ik kan hem verzwijgen, maar dat is niet netjes en bovendien heb ik hem al aangegeven bij het eerste gesprek bij mijn hypotheekadviseur.
Mijn oom wil mij wel die 8000 lenen, zodat ik die studieschuld in elk geval kan betalen. Het is een beetje krom, want dan verplaats ik alleen de lening, maar dan kan ik in elk geval zeggen dat ik geen studieschuld meer heb. Ik weet niet of ik deze lening bij mijn oom dan wel verzwijg (officieel mag dat niet, maar het zou wel kunnen) en of een familielening een gunstiger effect heeft op mijn maximale hypotheek dan mijn studieschuld, of dat het niet uitmaakt. Als iemand daar iets over weet, hoor ik het graag.
Bovendien is het wel een lening die ik bij de belastingdienst moet aangeven, aangezien je van een oom maximaal 2200 (oid) per jaar belastingsvrij geschonken mag krijgen (maar ik zou het natuurlijk lenen). Omdat het om een hoger bedrag gaat, moet het een officiële lening zijn met rente (die ik dan weer wel teruggeschonken zou kunnen krijgen) en moet ik deze bij de belastingaangifte aangeven.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om dit als een eenmalige hogere schenking aan te geven, die je tussen je 18e en 40e eenmalig mag krijgen zonder schenkingsrente. De schenkingsrente is hoger dan de leningsrente, dus als losse schenking met belasting heeft geen voordeel. Maar ik weet ook niet of deze eenmalige schenking dan klaar is en ik nooit meer zo’n schenking mag krijgen, of ik dat enkel van mijn oom nooit meer een schenking mag krijgen. Niet dat er een schenking op de planning staat, maar ik ben ook nog lang geen 40.
Je mag voor een huis overigens wel een hogere schenking krijgen, maar ik denk niet dat een schenking om een studieschuld af te lossen zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen geldt als een schenking voor een huis.
Kortom, ik word hier echt gillend gek van. Iemand die enig idee heeft wat handig is?
Ik heb ook geen idee of dit het beste topic hiervoor is, overigens.
Weer een huis waar we op geboden hadden dat het niet geworden is! Dinsdag weer ergens anders kijken en gelijk maar weer bieden.
Je mag toch een hoger bedrag geschonken krijgen mits het voor je studie of eigen huis is? Of is dat alleen maar via de ouders?
Ja, je mag inderdaad een hoger bedrag geschonken krijgen voor een studie of huis. De schenking voor een dure studie mag (voor zover ik kan vinden) alleen door de ouders, dus daar valt mijn oom niet onder. En ik kan niet terugvinden of het aflossen van een studieschuld om zo een hogere hypotheek te krijgen onder voorwaarden van een schenking voor een huis valt, dus ik denk het niet.
Ik moet dit maar gewoon allemaal met de hypotheekadviseur gaan bespreken, denk ik.
Ik denk dat hun wel weten hoe je dit het beste kan aanpakken. Misschien kan je alsnog genoeg lenen als je je studieschuld doorgeeft.