Huizentopic

In feite mogen ze je overal op afwijzen, in de vrije sector zijn daar geen regels voor. De makelaar zal waarschijnlijk voor de verhuurder de beste kandidaat zoeken en verkiest dan de zekerheid van twee vaste (uren) contracten boven jouw 0-uren contract. Als er genoeg kandidaten zijn, hebben ze ook weinig motivatie om verder na te gaan hoeveel uur je veelal maakt en hoe lang al etcetera… dus ik vrees dat je er weinig aan kan doen, misschien je werkgever vragen om een zestien uur contract. Als je meer dan drie maanden een bepaalde arbeidsduur werkt, word je voor de wet toch geacht zo’n contract te hebben.

4 likes

Hoor van veel klanten dat ze dit moeilijk vinden. Ook eerst even goed nagaan of de aannemer mss samenwerkt met een keuken of badkamerwinkel?
Ervaring is: schat RUIM! Als je voor een bepaald bedrag hypotheek kunt nemen (bij meeste mag je een bepaald % aan meerwerk meenemen wat ook nog als waardevermeerdering meetelt) doen. Stel er is echt geld over is het zo afgelost, maar als je tekort komt dan krijg je er niks meer bij…

1 like

Mag je keuken, badkamer, vloer + de veranderingen die je zelf laat aanbrengen allemaal meefinancieren? Of is het een percentage van dit allemaal bij elkaar opgeteld?

Ah oké! Ik vind het gewoon zo jammer, maar een ander contract wil mijn werkgever ook niet aanbieden, dus daar ga ik naar kijken en informeren. Denk je dat het nog zin heeft om te bellen met de verhuurmakelaar om dit uit te leggen?

Bij ons (de grote R) tellen we 15% als waardevermeerdering op. Stel je mag obv inkomen 400k lenen maar je huis kost kaal 300k. Stel je wilt aanpassingen (keuken, tegels, verplaatsen van zaken, extra zonnepanelen) telt tot 15% (dus 45k) mee als waardevermeerdering. Als er obv inkomen dus nog ruimte is kan het. Wel altijd even goed vragen wat er precies meetelt, tuinaanleg bijv. niet. Dus stel je doet voor 45k meerwerk kan dat obv woningwaarde gewoon mits het obv inkomen ook kan ofc.

Dat eerste is een misvatting. Enige wat het je scheelt zijn notariskosten. Verder is het voor je hypotheekverstrekker gewoon een nieuwe financieringsaanvraag met alle regels van dien.

1 like

Kan bij ons ook, maar kost vaak (ivm taxatiekosten) al gauw 1500 en alle stukken opnieuw aanleveren. Je wilt niet weten hoe vaak er nog mensen bij ons komen gewoon om geld vragen ‘want er is toch meer ingeschreven?!’

Thanks, duidelijk! Dan kunnen we als het goed is gewoon het bedrag meefinancieren dat we extra willen.

1 like

Goede tip! Het voelt zo raar om nu al een offerte te vragen voor iets dat je pas over meer dan 1,5 jaar echt nodig hebt… maar daar moet ik dan even overheen stappen haha

1 like

Dat klopt, en echt een concrete offerte krijg je misschien ook nog niet, want die keuken en badkamerboer die komen pas op het allerallerlaatst aan bod. Klanten zeggen steeds dat alles nu ook echt een stuk duurder is dan jaren geleden omdat er zoveel vraag is op het moment…

Ik verwacht het niet, maar ik zou het gewoon proberen… één telefoontje eraan wagen kost weinig extra effort.

1 like

Dat is waar. Ik waag het erop, bedankt!

Onze koop is helemaal rond! 24 december (geen grap :no_mouth:) hebben we de overdracht. :grimacing:

In eerste instantie gaan we alleen de vloer beneden vervangen en alle muren/kozijnen verven.

Alleen nu de vloer. Mijn vriend wil graag een houten vloer (licht eiken). Ik vind het maar doodeng, want volgens mij krijg je daar best gauw vlekken in toch?

1 like

In iedere houten vloer krijg je snel vlekken, donker of licht maakt niet eens veel uit. Je moet bij een houten vloer gewoonweg niet het idee hebben dat deze er na een jaar nog perfect is. Dan kan je beter voor pvc/laminaat of iets dergelijks gaan. Het fijne aan hout is, vind ik, dat je na een x aantal jaar altijd weer kan beslissen deze te schuren of in de olie te zetten of iets dergelijks en daarmee vlekken/krassen etc weer kan opheffen. Bij laminaat is stuk, gewoon stuk.

Edit: wij hebben zelf een houten vloer waarbij niet alle planken precies dezelfde kleur zijn, maar beetje gemêleerd. Als ik een vlek heb of juist een doffe plek kan ik ook slechts één plank bijwerken met een olietje en dan valt dit niet op. Hoeven we niet meteen de hele vloer te doen.

1 like

Beetje dit idee, zou als je je snel stoort aan vlekken niet een “te egale” plank kiezen

4 likes

Thanks voor je reactie! Had het al gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Ik vind het plaatje zoals hieronder echt prachtig. Maarrrrrr, ik denk dat ik dan toch ervoor moet zorgen dat we voor PVC/laminaat gaan. Ik ben echt een lompe boerin die alles laat vallen en kan slopen.

Ik heb net op papier een hele planning gemaakt met wanneer wat gaan doen in het huis en de items waar we aan moeten denken met opzeggen e.d

Vandaag een afspraak bij de bouwer voor de aanpassingen. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat kosten.

1 like

Gisteren onze eigen middelen overgemaakt aan de notaris. Voel me echt enorm blut nu, haha.

1 like

@Revelry @shaaar zo herkenbaar! Ik kreeg een gift dus dat maakte mijn familie direct aan de notaris over. Maar toen belde hij mij ‘ja ik heb dit bedrag ontvangen maar ik mag het niet gebruiken…’ omg toen scheet ik echt in mijn broek, ik dacht nu is het weg. Was gelukkig niet zo haha, moest een verklaring bij en toen was het goed.

Vond al die ‘grote’ bedragen voor de verbouwing ook eng om over te maken in het begin, 1000x het rekeningnummer controleren, maar later maak je nonchalant gewoon een paar k over haha zo erg

1 like