Huizentopic

Snap precies wat je bedoelt. Ik liep op het hoogtepunt de kamer uit als hij binnenkwam omdat ik gewoon niet keer vriendelijk kon doen. Maar we zitten nu supertevreden in een af huis, was het meer dan waard. Wat enorm hielp is soms even ertussenuit. Eten buiten de deur, even niet over de verbouwing praten.

@Chicago volgens mij moet je in een nieuw huis stroom afsluiten zodra je het gaat gebruiken. Vaak is er wel al gewoon stroom (netbeheerder kan niet zo snel afsluiten), maar daar betaal je wel voor als je er gebruik van maakt zonder contract. Zelfde geldt voor het oude huis, als je afsluit moet je niet meer gebruiken, anders krijg je de rekening.

2 likes

Je kunt voor de leegstaande woning een leegstandstarief vragen bij je leverancier.

Hoe hebben jullie het gedaan met een studieschuld? Vriend hoeft pas af te betalen vanaf 2020 en willen misschien voor die tijd een huis kopen. Waardoor er dus niks op zijn afschriften staat. Maar ik neem aan dat ze er wel naar vragen?
Ik heb even snel berekend en het maakt op onze hypotheek waarschijnlijk best wel iets uit (zeg maar zijn schuld verdubbeld kunnen we wss minder lenen), is het dan verstandig om meteen af te lossen?
Meer mensen hier ervaring mee :blush:?

Wij hebben dus gisteren een bouwtechnische rapport laten maken en 3 uur later kregen we al het rapport.
Blijkt nu dat er veel meer verbouwd moet worden dan we dachten… klussen is niet erg maar het enige wat nog goed is aan de woning zijn de muren en vloeren.
Dak, keuken, badkamer, gang, ramen alles moet per direct vervangen worden.
Super locatie voor een woning van 70duizend investeren in een bodemloze put zonder dat de kinderen van de ouders naar beneden willen in prijs…
Nee dank je

Ik heb maandag net onze vragenlijst gemaakt + goedkeuring voor het opvragen van medisch dossier gegeven.

Zelf heb ik er niet zoveel moeite mee, maar dat komt misschien omdat ik denk dat er echt geen bijzonderheden in staan en ik tegenwoordig privacy toch al iets waar we ons te druk om maken omdat het toch al helemaal naar de klote is met alle sociaal media, telefoons die kunnen afluisteren etc (oke, deze mening draagt niet bij aan het oplossen van het probleem).

1 like

Als je NHG wil moet je het opgeven, anders krijg je die bescherming niet op het moment dat je met restschuld blijft zitten.
Ik heb mijn schuld gewoon opgegeven, maar onze hypotheek is minder dan de helft van ons maximum, dus dat had eigenlijk geen invloed.

@Truitje @Merel dankjulliewel voor de antwoorden! ja bij ons is het een beetje de vraag, als wij niet aflossen moeten we al ons spaargeld inleggen om een huis te kunnen kopen dat een beetje ‘instapklaar’ is. met als gevolg dat we weinig tot niks overhouden om nog meubels, aankleding etc. te kunnen kopen. En wanneer hij meteen aflost houden we nog wel spaargeld over om dat de kunnen kopen. Dit weekend alles maar even op een rijtje zetten en toch maar een gesprek plannen met een hypotheek adviseur! lijkt met in dit geval wel handig.

over ongeveer 2 jaar gaan mijn vriend en ik beide fors meer verdienen dus dan kunnen we ook een hogere hypotheek krijgen maar we willen graag nu al kopen omdat we beide nu een vast contract hebben en dat over 2 jaar nog maar de vraag is. dus we zijn ook op zoek naar een woning met het idee om over 2/3/4/5 jaar weer te verkopen om iets groters te kunnen kopen.

Heb je er in bovenstaande situatie wel rekening mee gehouden dat je nog dingen als kosten koper etc. krijgt die je niet met de hypotheek kan bekostigen?
Even als voorbeeld; mijn vriend en ik keken naar huizen van rond de 2 ton en dan zou er zo’n 10 duizend euro bij komen wat we sowieso uit ons spaargeld moesten betalen. Dat is een optelsom van dingen als notariskosten, kosten koper en nog een aantal zaken. Die additionele kosten die je zelf moet betalen krijg je altijd, maar zijn wel gedeeltelijk afhankelijk van de waarde van het huis.
Je hebt dus hoe dan ook spaargeld nodig om een woning aan te kunnen schaffen.

en daarom wordt er ook gezegd dat het voor starters nu een stuk moeilijker is. Juist omdat je toch een stuk eigen geld moet inleggen.

Jaa nee dat geld hebben we sowieso al ‘apart’ gezet voor hoeverre dat kan! Maar dat maakt de afweging dus nog groter om gewoon zijn studieschuld af te lossen. Dit omdat we dan in verhouding meer over houden en minder eigen geld alsnog in het huis hoeven te stoppen. en niks meer over houden voor de inrichting.
Maar al die regeltjes maakt het wel echt een stuk lastiger om voor starters een eigen huis te kopen idd!

1 like

Gelukkig! Dat scheelt in ieder geval. Het is natuurlijk heel persoonlijk waar je voor kiest. Ik zou denk ik liever mijn schuld afbetalen en de aanschaf van meubels en aankleding wat meer verspreiden. Ik ben nu zelf heel blij met mijn inrichting, maar ik ken ook wel veel mensen die hun inrichting in één keer hebben gekocht en daardoor achteraf best spijt hebben van sommige keuzes. En het is zonde als je dan een nieuwe tafel gaat verkopen omdat je hem toch niet zo leuk vindt.

Het was meer een algemene vraag. We hadden twee huizen op het oog maar eentje is verkocht voordat de bezichtigingen waren geweest. Het zit me niet mee in ieder geval. :frowning:

Nou het is of geen schuld afbetalen en krom liggen omdat de hypotheek flink lager uitvalt of schuld terug betalen en een hogere hypotheek en nog wat spaargeld voor inrichting ed

Maar denk haast dat we voor optie twee gaan ondanks dat we maandelijks dan iets meer aan hypotheek betalen omdat we dan alsnog geleidelijk meubels kunnen kopen. Maar ons iets minder druk hoeven te maken om ergens een halve ton vandaan te halen.

We denken sowieso om de inrichting deels goedkoop ergens vandaan te halen (familie/kringloop ed) om te kunnen sparen voor een tafel die we heel mooi vinden ipv ‘snel’ een tafel te kopen waar we eigenlijk toch niet heel tevreden over zijn.
—————————————————————
Vind het wel spannend nu alles echt ‘vorm’ begint te krijgen en het echt serieuzer wordt ipv ‘ooit gaan we een huis kopen’.
Komende maandag gaan we ook al een huis bezichtigen en volgende week waarschijnlijk ook gelijk een afspraak maken met een hypotheek adviseur! Heel snel allemaal maar ook ontzettend leuk!

Het huis kwamen we tegen en sprak ons beide ontzettend aan en past grotendeels in ons wensenlijstje en waarschijnlijk binnen ons budget. Ben echt heeeel benieuwd haha

3 likes

Makelaar zei dat er een koopovereenkomst was gesloten inderdaad voordat de bezichtigingen er waren en dat de verkoper een voorkeur had. Misschien kende de verkoper de koper al.

Ja daar gaan wij morgen heen. Het rotte is eigenlijk dat wij geen hoge hypotheek kunnen aanvragen en ik nu in een stad woon waar 20k overbieden niet vreemd is voor een klein appartementje. En het is niet eens Amsterdam.

Wat leuk! Jullie hebben ook alle keuzes dan al gemaakt qua meerwerk etc?

Ja we zoeken zo laag mogelijk maar als je in Almere bijv kijkt naar huizen, dan gaat het niet echt lager dan 165k. Dus nu zijn we verplicht uit te wijken naar andere dorpjes of de overweging maken dat ik met mijn spaargeld mijn studielening afbetaal.

Ik denk dat het komende tijd nog niet veel beter gaat worden. Het liefst zou ik in Limburg wonen ofzo haha.

Ik kan 185k lenen trouwens. Daarom is het nogal pittig hier.

Ja! We hebben een uitbouw en laten de badkamer en het toilet doen. Ook een extra dakraam en andere binnendeuren. En de keuken ook al uitgezocht. En jullie veel dingen laten doen? Of lees ik er overheen in dit topic? Denk dat ze vlak na de bouwvak gelijk beginnen! Zo spannend dit.

Wij hebben ook een uitbouw en trapkast via ruwbouw laten doen… oh en de kabels voor tv enzo laten we trekken via ruwbouw. Maar dakramen etc doen we na oplevering ivm de belachelijk hoge kosten die er werden gehanteerd via de ruwbouw.

Bij ons zitten alle palen er nu in! Morgenavond eerste bijeenkomst met de VVE :slight_smile:

1 like

Maar je kan toch alleen een hypotheek krijgen voor de waarde van het huis? Dus ook als je tot 185 mag kun je geen 185 bieden op een huis wat 165 waard is.
Nouja het kan wel, maar die 20 duizend euro extra moet je dan toch zelf betalen? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

1 like