We hebben ook net een huis gekocht en moeten nu gaan beslissen hoelang we de rente gaan vastzetten. Nu alleen de twijfel of we 20 of 30 jaar gaan doen… waar hebben jullie voor gekozen?
20 jaar. Achteraf gezien was 30 misschien slimmer geweest vanwege de hele lage rente. Maar ja, that’s life.
Ik zou 30 doen, lager zal ie in de toekomst niet meer worden denk ik…
30 Maar. Puur omdat de rente nu erg laag is.
Wij hebben 10 jaar, onze hypotheekadviseur adviseerde alleen zo lang vast te zetten als je ook ongeveer zo lang in het huis wil blijven wat je nu koopt. Wij willen sowieso binnen 10 jaar verhuizen en volgens hem was het bijna altijd ongunstiger om je hypotheek mee te nemen ipv een nieuwe hypotheek af te sluiten, dus dan betaal je nu 10 jaar teveel rente omdat je graag 30 jaar vast wil, maar ga je uiteindelijk na 10 jaar toch weer een nieuwe hypotheek aan met dan ook weer een nieuwe rente.
O dat is wel interessant, ik dacht dat je altijd moest opletten dat je de hypotheek mag meenemen en daarom 30 jaar nu gunstig is. Weet je nog waarom meenemen van de hypotheek veelal ongunstig was? Veel extra kosten ofzo?
30 jaar. We willen er ook 30 jaar blijven wonen
Dankjewel allemaal! 30 klinkt ook echt gunstig, maar ik denk wel dat we binnen 20 jaar groter willen wonen. Goed afwegen dus… neem jullie reacties wel mee
Toevoeging.
We zijn van plan hier lang te blijven wonen. Zeer bewust redelijk groot huis gekocht.
Het staat me niet meer geheel helder voor de geest, maar het had iets te maken met dat je dan bij dezelfde bank moet blijven, je alsnog een nieuwe deelhypotheek bij die bank moet afsluiten (er van uitgaande dat je nieuwe huis groter/duurder is dan het huis dat je nu koopt) en dat je dan ook vast zit aan de voorwaarden die die bank op dat moment stelt.
Stel, wij hebben nu een huis van €200.000, maar willen over 10 jaar verhuizen naar een huis van €600.000 (bijvoorbeeld), dan kan ik voor die €200.000 mijn huidige rente meenemen, maar moet ik voor de overige €400.000 ook bij mijn huidige bank blijven, terwijl die tegen die tijd misschien wel mega-ongunstige rentes en voorwaarden heeft, die ik dan wel moet accepteren omdat ik per se bij die bank moet blijven omdat ik al 10 jaar ‘geïnvesteerd’ hebt in een hogere rente die 30 jaar vast staat.
Wij hebben 20 gedaan. Doel is om dan de hypotheek gewoon helemaal afbetaald te hebben, ben benieuwd of dat lukt!
Jaa dat is toch ook mega spannend! En daarna volgt nog de spanning van de hypotheek die goedgekeurd moet worden, daarna de sleutel, verhuizen. Het begin van een zenuwslopende periode maar wel super leuk natuurlijk!
En lief dat je het vraagt. Nog niet aankomende week nog een bezichtiging die gepland staat. Anders gaan we zakken in prijs denk ik. Willen nu gewoon dat het snel weggaat ipv de hoofdprijs. We zijn iig van makelaar geswitched (wel binnen zelfde bedrijf) dus ik hoop dat deze man wat meer een door/aanpakker is!
Hou op dat wachten op die telefoontjes! Ik kon me niet meer focussen op m’n werk. Daarom op een gegeven moment mijn vriend opgegeven als contactpersoon. Scheelt mij veel stress
Wij hebben nu beide keren het vastgezet voor 30 jaar (voor een deel nog 27 ivm verhuizen). Dit omdat de rente erg laag is. Dit was ook het advies van onze adviseur.
Gefeliciteerd!!
Heeft iemand ervaring met het inhuren van iemand via werkspot? Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en willen voor de badkamer en wc waarschijnlijk zelf de tegels en het sanitair etc. aanschaffen, maar dan laten tegelen + plaatsen door een vakman via werkspot. Als iemand goede of slechte ervaringen heeft dan hoor ik dat graag!
Ik ben positiever over werkspot dan over sommige bedrijven. Stucken lieten we bij een bemiddelend bedrijf doen. Verschrikkelijk en nooit weer (bij dat bedrijf iig), de rest van de klusjes tot nu toe via werkspot. Dat zijn tot nu toe veel gemotiveerdere mensen met wie de communicatie soepel loopt (+ vaak makkelijker om recensies te vinden). Zaterdag wordt er bij ons getegeld in de keuken via werkspot (de tegelaar werkt volgens mij in heel Nederland). Kan wel kijken hoe het verloopt en je dan evt zijn bedrijfsbaam sturen?
Wij hebben de bovenverdieping laten stucen via werkspot. Wel een andere klus dus, maar inderdaad zoals @Shaaar al zegt kun je veel recensies lezen en binnen notime hadden we contact met iemand die reageerde op onze klus. Vond het echt prima werken!
Ik heb strakjes mijn eerste openhuis in m’n eentje voor een huurwoning
Ik vind het echt een beetje spannend, want alle bezichtigingen die ik voor onze huidige woning heb gedaan was natuurlijk samen met mijn (ex)vriend, en nu moet ik echt in mijn eentje bepalen of ik er wil wonen. Lastig.
Nu zullen er nog wel 83891723987213 geïnteresseerde zijn, dus de kans dat ik hem daadwerkelijk krijg zal niet heel groot zijn… maar tochhhh.
Wat fijn, gefeliciteerd! Wat voor voorwaarden hadden jullie die ze zo chill vonden?
Ik heb mn droomhuis gezien en ben aan t bedenken hoe ik die ga krijgen